رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از اجرای کشاورزی حفاظتی در 72 هزار هکتار از اراضی استان همدان خبر داد.
کد خبر: ۴۰۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱ 30 May 2015

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از اجرای کشاورزی حفاظتی در 72 هزار هکتار از اراضی استان همدان خبر داد و گفت: کشاورزی حفاظتی یکی از طرح‌های زیربنایی کشاورزی است که با توجه به مشکل کمبود آب می‌تواند راهگشا باشد.

به گزارش ایسنا،"اکبر راستار" ، با اشاره به اینکه کشاورزی حفاظتی از سال 89 آغاز شده است، اظهار کرد: سال‌های اول اجرای این طرح یارانه خوبی به آن اختصاص یافت اما متاسفانه در چند سال اخیر به علت کمبود اعتبار حمایت ویژه‌ای از این طرح نشد.

وی افزود: سال گذشته کشاورزی حفاظتی در 34 هزار هکتار از انواع کشت‌های بهاره و 38 هزار هکتار از کشت‌های پاییزه اجرا شد و امیدواریم تا پایان سال 99 به 100هزار هکتار برسد.

راستار اولویت اجرای کشاورزی حفاظتی را مزارع دیم دانست و گفت: کشاورزی حفاظتی در مزارع دیم با استقبال خوبی همراه است.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی با اشاره به طرح پلاک‌گذاری ماشین‌های کشاورزی عنوان کرد: یکسال از آغاز این طرح می‌گذرد و 4هزار و 200 دستگاه ادوات کشاورزی کارهای مقدماتی انجام شده و قرار است تا انتهای 6 ماهه اول سال‌جاری فاز اول این طرح به پایان برسد.

وی خاطرنشان کرد: فاز اول این طرح مربوط به تراکتورها و کمباین‌هایی با عمر زیر 13 سال بوده و فاز دوم برای تراکتورها و کمباین‌هایی که بین 13 تا 25 سال عمر دارند است که در انتهای کار به کشاورزان و دارندگان ادوات پلاک‌گذاری شده کارت هوشمند سوخت ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه تامین سوخت کمباین‌ها در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: سامانه سوخت بخش کشاورزی در مکانیزاسیون کنترل و سهمیه‌بندی می‌شود که براین اساس سهمیه کمباین‌ها روزانه 200 لیتر است و در دوره‌های 10 روزه به کشاورزان داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی در بحث ریزش محصولات در کمباین‌های فرسوده است، یادآور شد: سال گذشته در930 دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی معاینه فنی و کنترل برداشت در سطح مزارع استان صورت گرفت.

راستار میزان ضایعات و ریزش برداشت محصولات با کمباین را در کشور 6.8 درصد عنوان کرد و افزود: میزان ریزش محصولات در مزارع استان همدان پایین‌تر از میانگین کشوری بوده به‌طوری‌که این عدد در استان همدان 5.8 درصد است.

وی معاینه و کالیبره کردن کمباین‌ها را در کاهش ضایعات و ریزش محصول موثر دانست و گفت: هدفی که امسال برای کاهش ضایعات و ریزش محصولات کشاورزی داریم کاهش یک درصدی است که 6تا7 میلیارد به نفع کشاورزان خواهدشد.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی یادآور شد: سال گذشته هزار و 135 کمباین در مزارع استان همدان برداشت محصول انجام داد که از این تعداد 457 کمباین بومی و 678 کمباین مهاجر بوده است.

راستار در خصوص تکنولوژی برداشت نیز عنوان کرد: سال گذشته 81 درصد محصولات کشاورزی استان همدان با کمباین، 16 درصد با دروگر و 3 درصد به صورت دستی برداشت شده است.

وی با بیان اینکه 3 میلیارد و 260 میلیون تومان سرمایه در گردش برای شرکت‌های سازنده ادوات کشاورزی تزریق شده است، اظهار کرد: در استان همدان 68 شرکت خدمات مکانیزاسیون فعالیت دارد که برای 13 شرکت 730 میلیون تومان سرمایه در گردش داده شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار