کارگران اخراجی تنگ بیجاردر مقابل استانداری ایلام:
امروز که درب استانداری ایلام عبور می کردیم ،دوباره چشممان به چهره های آشنایی افتاد که بارها آنان را در همین نقطه و دراعتراض به اخراجشان ملاقات کرده بودیم . همانها به ما گفتند که حرفهای مسئولین فقط در حد شعار بوده است .
کد خبر: ۴۱۶۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸ 01 May 2017
تابناک ایلام ::"هفته ای که گذشت برای بزرگداشت قشری که چرخ تولید این مملکت با دستان توانمند وپینه بسته آنان می چرخد نام گذاری شده است ،قشر زحمتکشی که تولید واقتصاد وتوسعه این مملکت علیرغم کمبودها وبی مهری هایی که در حقشان می شود ، مدیون آنهاست اماآنان کم توقع و منصفانه در کنار سختی هایی که متوجه اشان می شودپای کارخود ایستاده اند.

درجای جای این سرزمین هر جا که اثری از تولید وتلاش باشد ،می توان ردی از قشر زحمتکش اما کم توقع کارگر هم یافت ؛هر چند در گوشه ای از تقویم ما هفته ای برای نکوداشت آنان وتکریم از زحماتشان ثبت وضبط شده ،اما واقعیت این است که  این نامگذاری هم نتوانسته مرحمی بر جراحتهای پر تعداشان باشد.

حقیقتا این روزها برگزاری همایشها وجشنهایی بنام کارگر که حتی اثری از حضور آنان نیز در آن یافت نمی شود تنها برای پر کردن صفحه گزارشات دستگاههای متولی رسیدگی به امور کارگران است تا یافتن راهی برای کاستن از دردهای پر تعداد این قشر که نامشان در میان همایشها ونشستهای پر زرق وبرق وپرتعداد گم شده است ،باید پذیرفت امروز بوسه تصنعی بر دست کارگر فقط برای پر کردن عکس صفحه اول نشریات است وبس!

هنوز هفت روز از هفته کارگر نگذشته است که درب استانداری ایلامی شاهد تجمع تعداد ی از کارگران طرح توسعه حوزه گازی تنگ بیجار بود، کارگرانی که از بیکار شدن خود بعد از 7سال کارگری در شرکتهای تابعه وزارت نفت  گله مند بوده وعنوان داشتند که هیچ کس از آنان حمایت نمی کند!"
 
دقیقا یکسال از انتشار مطلب فوق از رسانه تابناک ایلام می گذرد ،ودر طول این یکسال بارها و بار ها شاهد تجمع های مکرر این کارگران از کار بیکار شده شرکتهای نفت وگاز استان در قابل استانداری وحتی وزارت نفت  بوده ایم ،عده ای که زخم بیکاریشان دردهای مزمنی بر جان وروح خود وخانواده هایشان برجای  گذاشته است .
 
شاید آلام ناشی از زخم بیکاری با گذشت زمان قابل التیام باشد ،اما وعده وعید های  بی نتیجه مسئولین ،بی توجهی ها و قول وقرارهای بی حاصل آنان ،نمکهایی شده که در این مدت دردهای مستولی شده بر روح وروان این کارگران را تشدید کرده است  و فراموش نمودن آنها زمانی به درازای عمرشان می خواهد.
 
هفتم تیرماه سال گذشته بود که جلال میرزایی نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی ، در خصوص برگزاری نشستی با مسئولین مرتبط برای بازگشت به کار این کارگران به خبرنگار تابناک گفت : پس از بحث و تبادل نظر طولانی در خصوص وضعیت کارگران اخراج شده و اهمیت بازگشت به کار آنها مقرر شد تا چهارشنبه ی هفته ی آینده تعداد 106 نفر از این کارگران به صورت قرارداد یکساله در تاسیسات نفتی تنگ بیجار مشغول به کار شوند.
 
به گفته میرزایی برای 94 نفر باقیمانده نیز شرکت نفت و گاز غرب متعهد شد تا زمینه عقد قرار داد با آنها در تاسیسات نفتی آذر را فراهم آورد.

 هفته گذشته نیز در نشست خبری مدیرکل تعاون ،کار ورفاه اجتماعی استان ایلام با اصحاب رسانه ،که به مناسبت هفته کارگر برگزار شد ،علیرضا زرگوشی در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک ایلام در خصوص وضعیت نهایی کارگران از کار بیکار شده تنگ بیجار این گونه گفت :طبق  قانون کار ،بازگشت به کار کارگران اخراجی ،تابع قوانین خاصی است .برهمین اساس پایان قرارداد معین ،مانع از بازگشت به کار می شود .
 
زرگوش ادامه داد: از آنجاییکه قرارداد کاری نیروههای از کار بیکار شده حوزه نفتی تنگ بیجار با پیمانکار پروژه به اتمام رسیده است ،لذا موضوع بازگشت به کار آنها تابع قوانین خاصی بود امابااین حال بعد از جلسات متعدد با حضور استاندار ،نمایندگان مجلس ومدیران شرکت نفت این موضوع بطور جدی در دستور رسیدگی و پیگیری قرار گرفت.
 
وی افزود: براساس آخرین اخبار از وضعیت این نیروها ،بجز 60 نفز ،مابقی آنها در پروژه های نفت وگاز استان بکارگیری شده اند .
 
اما امروز که درب استانداری ایلام عبور می کردیم ،دوباره چشممان به چهره های آشنایی افتاد که بارها آنان را در همین نقطه و دراعتراض به اخراجشان ملاقات کرده بودیم . همانها بار دیگر به ما گفتند که حرفهای مسئولین فقط در حد شعار بوده است .
 
نماینده آنان به خبرنگار ما گفت : قرار بود براساس موافقت وزارت نفت تعدادی از ما بازگشت به کار داده شوند ،اما هرکدام از این افراد تاکنون با وجود بیکاری ،مبالغ زیادی هزینه کرده اند ، ولی کماکان خبری از بازگشت به کارشان نیست .
 
انتظار می رود ،مسئولین محترم استان ،وزارت نفت وخاصه مدیرکل تعاون ،کار ورفاه اجتماعی برای قول وقرارهای نافرجام و وعده های بی حاصل خود ،پاسخ قانع کننده ای داشته باشند. مخصوصا اینکه در هفته ای که بنام هفته کارگر نامگذاری شده است ،مدیرکل سازمانی که متولی حمایت از این قشر زحمت کش شناخته شده است ،در مصاحبه با اصحاب رسانه موضوعی را بیان می نمایند که با واقعیت زمین تا آسمان فاصله دارد.
 
می خواهم از ایشان بپرسیم ،جناب آقای مدیرکل ! اگر کارگران اخراجی بازگشت به کار شده اند ،پس این افرادی که امروز در مقابل استانداری ایلام تجمع اعتراضی کردند ،کی بودند ؟  
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار