اما اینجاجلوه گری ضعف های قوانین انتخاباتی کشور هم کم مقصر نیست ،عدم تعیین حداقل شرایط نظیر آشنایی به قوانین ، برای نامنویسی در عرصه رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری گرفته تا مجلس وشورای شهر باعث شده است تا کاندیداهای کم مقدار ، مجالی برای یکه تازی در فضای انتخاباتی یافته و حتی بدون آشنایی به شرح وظایف وقوانین به شعار پراکنی عوامفریبانه خود بپردازند.
کد خبر: ۴۲۲۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۲ 13 May 2017

تابناک ایلام::سالهاست که مقوله ای تحت عنوان شعارهای عوامفریبانه یا به تعبیر سیاسیون "شعارهای پوپولیسیتی "بر فضای منطق ،عقلانیت و قانون درانتخاباتهای کشور سایه افکنده است.نامزد عوامفریب یا همان پوپولیست برایش فرقی ندارد ،حال می خواهد این انتخابات ،ریاست جمهوری باشد یا مجلس شورای اسلامی و یا اینکه شورای شهر و حتی شورای روستا! مهم این است که او می خواهد به هر قیمتی که شده، آرای مردم را به دست آورد ،خواه این شعار منطقی وعقلانی باشد خواه نباشد!

پوپولیست مکان هم نمی شناسد ،خواه در پشت دوربین تلویزیون قرار گرفته باشد ،یا پشت تریبون رسمی یا غیر رسمی ،خواه مناظره ریاست جمهوری باشد یا سخنرانی در ستاد انتخاباتی ،برایش مهم نیست ،تنها چیزی که در اندیشه اوست ،شعارهایی است که حتی خود او هم به اجرایی شدن آن ایمان ندارد ،اما چه باید کرد، عرصه ،عرصه رقابت است و مجالی برای شیره مالیدن و ...افزایش سبد آرای خود!

تا دیروز که فعالیت رسمی اعضای شوراهای اسلامی شهر وروستا بصورت جدی و قانونی آغاز نشده بود ،بیشتر بحث ها حول محور شعارهایی بود که برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری برای جلب نظر مردم به آن دامن می زدند . شعارهایی از افزایش چندبرابری یارانه های نقدی مردم گرفته تا اشتغال میلیونها نفری برای جوانان و همچنین شعارهای کپی برداری شده از انتخابات بیگانگان ،از آن دست مباحثی بود که از نظر کارشناسان ومسئولین کشور ،بیش از آنکه جنبه علمی وکاربردی داشته باشند ،از انها به عنوان شعارهای عوامفریبانه ای تعبیر می شود که نه تنها از پایه قانونی وعلمی برای اجرا برخوردار نیستد، بلکه بیشتر خوراک تبلیغات انتخاباتی بوده وبوی پوپولیستی از آنها به مشام می رسد.

البته نباید در عرصه رقابتهای انتخاباتی و سیاسی که به میدان نبردی برای پشته سازی از کشته های رقبا شبیه تراست، انتظاری بیشتر ازاین داشت که پوپولیستها براحتی دندان طمع قدرت را بکشند ! اما اینجاجلوه گری ضعف های قوانین انتخابات کشور هم کم مقصر نیست ،عدم تعیین حداقل شرایط نظیر آشنایی به قوانین ، برای نامنویسی در عرصه رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری گرفته تا مجلس وشورای شهر باعث شده تا کاندیداهای کم مقدار ، مجالی برای یکه تازی در فضای انتخاباتی یافته و حتی بدون آشنایی به شرح وظایف وقوانین، به شعار پراکنی عوامفریبانه خود تداوم بخشند.

شما مجسم کنید ،سالهاست دولت ومجلس شورای اسلامی ،بر سر اجرای طرح چندین منطقه آزاد تجاری در کشور که دست برقضا ،شهرستان مهران در استان خودمان یکی از آنهاست، به یک تفاهم منطقی دست نیافته اند واین طرح سالهاست بین دولت ومجلس دست به دست می شود ،نمایندگان استان و مسئولین اجرایی آن از تمام ظرفیت ولابیگری خود استفاده نموده اند ،اما این طرح هنوز نتوانسته از تصویب نمایندگان مجلس برسد .

اما کمی این طرف تر، در ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداهای شورای شهر ایلام ،نامزد پنجمین دوره شورای شهر ،در بین هوادارانش در سخنانی مدعی است که " در صورت انتخاب شدن ،ایلام را به منطقه آزاد تجاری تبدیل خواهد کرد"جالب اینجاست چندین دقیقه سخنان او  در میان کف وسوت هواداران بی رمق می شود ،تا اینجا هم نقش مردم در انتخاب ومیدان دادن به پوپولیستها ،به پازل پدید آورندگان این پدیده نوظهور انتخابات کشور افزوده شود.

الحق والانصاف ، حضور کاندیدایی که حتی وظایف شورای شهر با نماینده مجلس یا قانونگذاری با اجرایی رااز هم  تشخیص نداده و عوامفریبانه بر اجرای طرحهایی اصرار ورزد که حتی در قانون کوچکترین امکانی برای اجرا ندارند، اجحاف وظلمی غیر قابل جبران در حق مردم وکشور به حساب می آید.

مردم باید در خلاء ضعف قانون انتخابات ،که میدان را برای عرض اندام عوامفریبان باز گذاشته است ،قدری چشمان خودرا بر حقایق باز کرده وبا پشت پا زدن به شعارهای غیر قانونی و منفعت طلبانه ،عرصه را بر پوپولیستها تنگ نمایند ،تا ازاین طریق کاندیداهای اصلح و توانمند بتوانند با ورود به صحنه خدمت رسانی به مردم در راستای بهبود شرایط شهر ،استان وکشور قدم بردارند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار