گسترش تبلیغات در استفاده از شماره های تلفن ثابت که با عدد 909 شروع می شوندبه حدی شده است که تقریبا برای هر چه که فکرش را بکنید برنامه ریزی می کنند ،از پزشکی گرفته تا تعریف جک و لطیفه که البته این لطف مخابرات در قبوض تلفن به شکل چند برابرو تا دقیقه ای 2000 تومان جبران می شود.
کد خبر: ۴۳۲۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴ 29 May 2017

تابناک ایلام جمال دارابی::گسترش تبلیغات در استفاده از شماره های تلفن ثابت که با عدد 909 شروع می شوندبه حدی شده است که تقریبا برای هر چه که فکرش را بکنید برنامه ریزی می کنند ،از پزشکی گرفته تا تعریف جک و لطیفه که البته این لطف مخابرات در قبوض تلفن به شکل چند برابرو تا دقیقه ای 2000 تومان جبران می شود.

پیش شماره هایی که با عدد909 شروع می شوند خطوطی پولی هستندکه در قالب قراردادی بین شرکت ها یا افرادمنعقد شده وخدماتی شامل مسابقه ،سرگرمی و یا ارائه اطلاعات را به مشترکان ارائه می دهند.

سرویس های شبکه هوشمند Intelligent.Net Work-IN همان تلفن های با پیش شماره 909 شرکت مخابرات هستندکه این سرویس ها به شرکت های طرف قرار داد با مخابرات اجازه می دهد خدماتی را ارائه دهند ودر مقابل پول آن را روی قبض تلفن، از فرد تماس گیرنده دریافتکنندکه شائبه های گوناگونی درمورد کلاهبردری از طریق این شماره هادرجامعه وجود دارد.

درابتدای راه اندازی این شماره ها ، خدماتی مانند تعمیرات رایانه ارائه گردیدو سپس دامنه این شماره ها رو به فزونی گذاشت واینک پای این شماره های هزینه برداربه برنامه های کودک و نوجوان وارد شده است.

تماس با این شماره ها دقیقه ای 1000 تا 2000 تومان برای تماس گیرنده هزینه داردکه بر روی قبوض اعمال می گرددواغلب افراد از این میزان تعرفه آگاهی ندارند.

شگردهای فریب شهروندان با این شماره ها هم فراوان بوده و پیچیده شده اند .مثلا به شماره شما تماس missed call یا بی پاسخ وارد می شود و برای کنجکاوی با آن شماره تماس می گیرید.یا مثلا با تبلیغی فریبنده و ارائه قیمتی ارزان برای یک محصول شما را به برقراری تماس وسوسه می کنند و معمولا افرادی ماهربا قدرت بیان بالا،تا بتوانندشما را سرگرم می کنند.

اما نکته ظریف تر در مورد این شماره های دلسوز،حضورآنها در برنامه های کودک و نوجوان است که به شکل فراگیری از کانال رسمی سیمای جمهوری اسلامی ایران دارند تبلیغ می شوند.این شماره ها با عناوین فریبنده برای کودکان خردسال بی خبر از هزینه ، انواع شادی ها و سرگرمی ها را بچه ها و قبوض سرسام آور را به خانواده هایشان تحمیل می کنند.

بر صدا و سیماست که از پخش اینگونه تبلیغات پرهزینه جلوگیری کند چرا که توجیه یک فرزندخردسال برای خانواده ها به اینکه خانمی مهربان و خوش زبان پشت خط تلفن بابت حرافی اش صدها هزار تومان پول به قبض شما می فرستدکاری نشدنی است.

استفاده از جلوه های بصری فریبنده در تبلیغ این شماره ها( که البته پس از تذکرهای پلیس ،درگوشه تصویر قیمت تماس ها قید می گرددبدون اینکه در کلام گوینده به آن اشاره شود) کودکان را تا حدی مشتاق می کند به این دنیای زیبا وارد شوندکه راهی برای والدین باقی نمی گذارند.

حال که مخابرات ،صدا و سیما وشرکت های خصوصی برای پول خرد های جیب والدین مشارکتی دلسوزانه دارندلازم است اطلاع رسانی دقیق و جامعی در این موردداشته باشند و قبل از هر تماسی به شکل واضح و کاملا گویا نرخ های این دلسوزی را به اشخاص اعلام کنند و درضمن از بستر هایی مانند تلویزیون و برنامه های کودک ونوجوان استفاده نگردد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار