رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان گفت: طرح «ساماندهی مراکز عرضه مرغ و قطعات» در شهرستان همدان اجرایی می شود.
کد خبر: ۴۴۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۶ 07 June 2015
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان از اجرای طرح «ساماندهی مراکز عرضه مرغ و قطعات» در شهرستان همدان خبر داد.

به گزارش مهر، آرش سامی در بازدید از مراکز بسته بندی و عرضه گوشت مرغ در همدان با بیان اینکه یکی از وظایف دامپزشکی نظارت بر مواد غذایی با منشا دامی است، اظهار داشت: دامپزشکی از مزرعه تا سفره بر مواد غذایی دامی نظارت دارد.

وی با اشاره اینکه دامپزشکی با سلامت غذای مردم سر و کار دارد، افزود: قانون نظارت دامپزشکی بر غذا به سال ۱۳۰۴ بر می گردد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان با تاکید بر اینکه دامپزشکی نظارت مستقیم بر مواد غذایی دامی دارد، بیان داشت: کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان همدان در راستای ایمنی و تامین سلامت و نظارت بر گوشت مرغ طرحی را با عنوان «طرح ساماندهی مراکز عرضه مرغ و قطعات» ارائه دادند.

در حال حاضر ۱۱ کارگاه بسته بندی مرغ کوچک و بزرگ در شهر همدان فعالیت می کنند

وی با اشاره به اینکه قطعات مرغ به صورت باز و غیر بهداشتی عرضه می شد، بیان کرد: بنابر ضرورت کارگاه های بسته بندی مرغ راه اندازی و در حال حاضر ۱۱ کارگاه بسته بندی مرغ کوچک و بزرگ در شهر همدان فعالیت می کنند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان با بیان اینکه هدف از اجرای طرح «ساماندهی مراکز عرضه مرغ و قطعات» بسته بندی کامل مرغ و عرضه آن در یخچال است، اظهار کرد: در گذشته مرغ و قطعات آن خارج از یخچال و بدون بسته بندی در مراکز عرضه توزیع می شد.

سامی در این خصوص ادامه داد: پیش از این قطعات مرغ به صورت فله و خارج از بسته بندی در یخچال خاموش عرضه می شد و روی مرغ آب گرفته می شد که علاوه بر غیر بهداشتی بودن، این کار موجب آلودگی ثانویه از قبیل گرد و غبار و غیره نیز می شد.

وی با تاکید بر اینکه کارشناسان دامپزشکی در همه مراحل تولید و بسته بندی در کارگاه ها حضور دارند، عنوان داشت: بازرسان نیز به طور ادواری بر این مراکز نظارت و کنترل داشته و نمونه گیری می کنند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان بیان داشت: پس از تکمیل زیر ساخت ها و تاسیس واحد های بسته بندی مطابق با نیاز مراکز عرضه و شهروندان، در حال حاضر مرغ و قطعات مرغ و فرآورده ها بطور کامل بسته بندی می شود.

سامی یکی دیگر از مشکلات در عرضه مرغ را استفاده نامناسب از زنجیره سرد عنوان کردو افزود: با اجرای طرح ساماندهی یخچال ایستاده جایگزین یخچال های فرسوده و خاموش و بدون درب شد بطوریکه امکان آب گرفتن روی مرغ و عرضه غیر بهداشتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این طرح برای اولین بار در کشور و در شهر همدان انجام شد، بیان داشت: متولی اجرای طرح اداره دامپزشکی شهرستان همدان بوده که در حال حاضر طرح ساماندهی مراکز عرضه مرغ به تبعیت از همدان در کشور انجام می شود و شهر همدان در اجرای طرح پیشتاز است.

شش اکیپ سیار  و یک اکیپ ستادی در شهر همدان نظارت بهداشتی انجام می دهند

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان از طرح تشدید نظارت بهداشتی توسط کارشناسان دامپزشکی قبل ازشروع ماه رمضان خبر داد و گفت: در این راستا شش اکیپ سیار در شهر همدان و یک اکیپ ستادی فعالیت می کنند.

سامی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۱۶ هزار و ۵۲۶ کیلو موادغذایی با منشا دامی در شهرستان همدان توقیف شد، ابراز داشت: این مقدار در نوروز سال جاری ۲۱ هزار و ۲۳۸ کیلو گرم بود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۲۶ هزار مورد بازرسی در شهرستان همدان انجام شده است، عنوان داشت: ۶۲ فقره پرونده در راستای نظارت بهداشتی بر مواد غذایی به مراجع قضایی ارجاع شد و ۷۳ فقره پرونده نیز به مراجع انتظامی ارجاع داده شد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان معدوم سازی مواد غذایی خام دامی فاسد را ۱۵۹ هزار و ۴۴۷ کیلو گرم در شهرستان همدان اعلام کرد و بیان کرد: در نوروز سال جاری ۱۶ هزار و ۹۱۱ کیلو گرم مواد غذایی خام در همدان معدوم شد.

سامی تعداد پرونده های ارجاع شده به مراجع قضایی در نوروز سال جاری را ۱۵ فقره عنوان کرد و گفت: ۲۱ هزار و ۲۳۸ کیلو گرم مواد غذایی با منشا دامی و غیر بهداشتی در ایام نوروز سال جاری توقیف شد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار