در بازدید معاون رئیس جمهور از یک مرکز کاهش آسیب اعتیاد زنان در مشهد مطرح شد:
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، از مرکز کاهش آسیب زنان در حاشیه‌ی غربی مشهد بازدید و با مسؤولین بهزیستی خراسان رضوی و مددجویان این مرکز گفتگو کرد.
کد خبر: ۴۶۶۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴ 25 July 2017
به گزارش تابناک رضوی،شهین‌دخت مولاوردی که به مناسبت دهه‌ی کرامت و برای افتتاح مسابقات ورزشی دختران به مشهد سفر کرده است پیش از ظهر امروز دوشنبه دوم مرداد از مرکز کاهش آسیب اعتیاد زنان در بلوار توس مشهد بازدید و از خدمات بهزیستی در این مرکز و در حاشیه‌ی شهر مشهد قدردانی کرد.
وی در حاشیه‌ی این بازدید در گفتگو با خبرنگاران گفت: امروز از مرکز گذری زنان توس در حاشیه‌ی کلان‌شهر مشهد بازدید و از نزدیک در جربان وضعیت کمک‌رسانی و خدمات بهزیستی و نیز مشکلات مددجویان از قبیل مطالباتی که داشتند قرار گرفتم و به عنوان معاونت زنان رئیس جمهور در جهت کاهش این مشکلات و بهبود وضعیت این گونه مراکز تلاش می‌کنیم.
وی توسعه‌ی مراکز دی‌آی سی (کاهش آسیب اعتیاد) بویژه در حوزه‌ی زنان را یک نیاز فوری و مهم توصیف کرد و گفت: با توجه به اینکه مشهد در سطح کلان‌شهرها بیشترین جمعیت حاشیه‌نشین کشور را دارد و منطقه‌ای که من از آن بازدید کردم پرجمعیت‌ترین حاشیه‌ی کلان‌شهر مشهد است به نظر می‌رسد باید این مراکز هم به لحاظ کمی و هم کیفی در این مناطق توسعه یابد.
وی با قدر دانی از خدمات بهزیستی در این مرکز گفت: پروژه‌‌ی ابتکاری استفاده از تیم‌های همتای زنان آسیب‌دیده برای خدمت‌رسانی در پاتوق‌های بسته، که توسط بهزیستی خراسان رضوی به اجرا درآمده، برنامه‌ای است که می‌تواند به عنوان پایلوت در سطح ملی مطرح و اجرایی شود که این موضوع را به طور جدی پیگیری می‌کنیم.
مولاوردی گفت: هدف از این بازدید این است که در دولت دوازدهم که در شرف استقرار است بتوانیم با اشرافی که به وضعیت موجود پیدا می‌کنیم برنامه‌ریزی جامع‌تری برای کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی در حاشیه‌ی کلان‌شهرها و از جمله مشهد داشته باشیم.
وی گفت: اطلاع دارم که در برنامه‌ی ششم پروژه‌هایی برای این برنامه‌ها تعریف شده که با همکاری دستگاه‌های مختلف و ذیل شورای اجتماعی کشور اجرایی خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت رفاه و معاونت امور زنان ریاست جمهوری از جمله دستگاه‌های همکار در این برنامه‌ها هستند.
وی در خصوص نتایج بازدیدها و ارزیابی میدانی از حواشی شهر مشهد گفت: اینگونه بازدیدها و ارزیابی‌ها و قرار گرفتن در جریان خواسته‌های مددجویان و زنان آسیب‌دیده، ما را در جهت برنامه‌ریزی درست و مؤثر کمک می‌دهد.
وی با اشاره به اقدامات و برنامه‌های بهزیستی خراسان رضوی برای کاهش و کنترل آسیب‌های ناشی از اعتیاد زنان در حاشیه‌ی شهر مشهد تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ی مشترکی با سازمان بهزیستی و وزارت رفاه داریم که این برنامه‌ها را در قالب تفاهم‌نامه‌ی مذکور پیگیری می‌کنیم تا به نحو کامل‌تر و مؤثرتری اجرایی شود.
وی در خصوص آموزش، کاهش آسیب و توانمندسازی زنانی که در اثر اعتیاد به آسیب‌های دیگری دچار می‌شوند گفت: نحوه‌ی اجرایی کردن این مسئله یک چالش جدی است که در صدد همفکری و مشارکت سازمانی برای تدوین برنامه‌ی خاصی برای رفع این چالش هستیم.
در ابتدای این بازدید، مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در این مرکز و 8 مرکز کاهش آسیب دیگر در مشهد، خدمات روزانه از قبیل غذای گرم، دارو، خدمات مشاوره‌ای، پزشکی، روان‌پزشکی و مددکاری، بسته‌های بهداشتی و کاهش آسیب به مددجویان زن و مرد ارائه می‌شود.
حمیدرضا پوریوسف افزود: بر اساس نتایج پیمایش اعتیاد در کشور و با در نظرگرفتن وضعیت خاص مشهد و خراسان رضوی، به نظر می‌رسد در مشهد حدود 140 هزار معتاد با مصرف مستمر زندگی می‌کنند.
وی ادامه داد: از این تعداد نزدیک به 11 درصد خانم هستند که حدود 14 هزار نفر می‌شوند و از بین آنها حدود سه تا 5 درصدشان متجاهر هستند.
وی گفت: بنا بر این چیزی بیش از 700 زن معتاد متجاهر در مشهد هستند که دو مرکز کاهش آسیب زنان بهزیستی، به حدود 100 تا 150 نفر از آنها خدمات می‌دهد و بقیه که نزدیک به 600 نفر می‌باشند بدون دریافت هیچ‌گونه خدمات مؤثر در حال گذران زندگی کارتن‌خوابی هستند.
وی از وجود پاتوق‌های بسته در حاشیه‌ی شهرها در قسمت زنان معتاد خبر داد و گفت: در این پاتوق‌ها که به خانه‌های تیمی شهرت دارند مسائل منفی مختلف و آسیب‌های جدی جریان دارد که ریشه‌ی همه‌ی آنها اعتیاد است.
وی گفت: ورود غیر انتظامی به این پاتوق‌ها غیر ممکن و یا بسیار دشوار است و به جهت اینکه ما دیدگاه قضاوتی و برخوردی با این پاتوق‌ها نداریم و ورود ما صرفا برای کاهش آسیب‌های اعتیاد می‌باشد نمی‌توانیم به این مراکز که معمولا اماکن شخصی هستند ورود کنیم.
پوریوسف گفت: به همین جهت همکاران ما در مرکز دی‌آی‌سی، از گروه‌های همیار و همتا که اعضای همین پاتوق‌ها هستند اما به مراکز کاهش آسیب بهزیستی رفت و آمد دارند بهره‌گیری کرده و توسط آنها خدمات و بسته‌های کاهش آسیب را به پاتوق‌های تیمی می‌رسانند.
وی تصریح کرد: نگران آسیب‌هایی هستیم که زنان معتاد در این مراکز به آنها دچار می‌شوند و گاه با حاملگی‌های ناخواسته به مراکز دی‌آی‌سی مراجعه می‌کنند که باید خدماتی برای آنها و نوزادان‌شان داشته باشیم.
وی افزود: شیوع و گسترش بیماری‌های واگیردار از قبیل ایدز و بیماری‌های مقاربتی در این کانون‌ها، گسترش روسپی‌گری غیر حرفه‌ای به خاطر تأمین هزینه‌های مواد مخدر و یا تأمین هزینه‌ی زندگی و نیز فروش کودکان حاصل از بارداری‌های ناخواسته، از جوانب و عوارض این آسیب‌هاست که باید با همکاری سایر دستگاه‌ها راهکارهایی فوری برای حل و رفع این مسائل پیدا کنیم.
وی تأکید کرد: بهزیستی در مورد این پاتوق‌ها و آسیب‌های مددجویانی که به این مراکز رفت و آمد دارند، نفیا و اثباتا نظر قضاوتی و انتظامی ندارد و به ساکنین این پاتوق‌ها صرفا به عنوان مددجویانی می‌نگرد که باید به آنها کمک کرد تا آسیب‌هایشان را کاهش دهند و عوارض آن را کنترل کنند.
وی از معاون رئیس جمهور و مدیر کل امور بانوان استانداری خراسان رضوی که مولاوردی‌ را در این بازدید همراهی می‌کرد خواست در نشست‌های مشترک، این موضوعات را بررسی و به راهکارهای مشترک و مؤثر برای کاهش این آسیب‌ها و  تخصیص اعتبارات لازم برای تسریع در مداخلات بپردازند.
در این بازدید جمعی از مدیران و کارشناسان بهزیستی، آموزش و پرورش و استانداری خراسان رضوی و بهزیستی شهرستان مشهد و نیز کارشناسان و مدیران مرکز دی‌آی‌سی زنان حضور داشتند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار