گزارشی از نزاع در شهر «چم گلک» اندیمشک؛
هرچند که پیگیری‌های مسسولان انتظامی و شهری این استان جواب داد و «چم گلک» در مردادماه سال گذشته صاحب پاسگاه انتظامی شد اما با بروز درگیری‌های طایفه ای در این منطقه یک بار دیگر زنگ خطر نا امنی در این منطقه به صدا در آمد
کد خبر: ۴۶۹۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶ 29 July 2017
روزنامه کارون در شماره امروز خود با انتشار گزارشی از درگیری در شهر چم گلک این درگیری ها را زیبنده خوزستان ندانست و از مسئولان خواسته است برای کاهش و حل و فصل این مشکلات تمیهدات جدی تری بیندیشند. 

به گزارش تابناک خوزستان، متن گزارش روزنامه کارون به این شرح است:

پس از فروکش کردن درگیری‌های مربوط به منطقه «پتک جلالی» باغملک که انعکاس زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت، این‌بار ۳۱ شــــهروند در درگیری‌های منطقه «چم گلک» اندیمشک آسیب دیده اند!

براساس گزارش ها این درگیری عصر روز پنجشنبه در محل قبرستان شهر «چم گلك» آغاز شده و طی آن نزاع هایی رخ داد که نهایتا منجر به آسیب دیدگی ۳۱ شهروند خوزستانی شده است.

 شهیار میرخشتی، رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان در این خصوص می گوید:«در حادثه درگیری و تیراندازی که پنجشنبه گذشته (۵مردادماه) بین  عده‌ای در منطقه چم‌گلک اندیمشک رخ داد، ۳۱ نفر مصدوم شدند.  وی افزود: ۳۱مصدوم این حادثه به  بیمارستان امام علی (ع) اندیمشک انتقال یافتند که پنج نفر از آنان دیروز مرخص شدند. میرخشتی تصریح کرد: پنج نفر دیگر از مصدومان حادثه به  بیمارستان گلستان اهواز انتقال یافتند و اکنون ۲۱ نفر نیز در بیمارستان امام علی(ع) اندیمشک بستری هستند.»

 با جستجویی کوتاه در آرشیو اخبار متوجه شدیم که متاسفانه درگیری در این شهر مسبوق به سابقه می‌باشد. هرچند که اخباری از دلایل و طرف های درگیر در  حادثه پنجشنبه مخابره نشده است اما سال ۱۳۹۰ بود که پس از ۷ سال نزاع؛ صلح در «چم‌گلك» انديمشك حكمفرما شده بود.

سخنان نادر جودكي رئيس وقت شعبه ۱۸شوراي حل اختلاف شهرستان انديمشك در مردادماه سال ۱۳۹۰ را مرور می کنیم: «متاسفانه در سال‌هاي ۸۳ و۸۴ منازعه و درگيري محلي در روستاي چم گلك از توابع اين شهرستان صورت گرفت كه بر اثر اين درگيري دو نفر كشته و ۹۰ نفر مجروح شدند.به گفته وي، بر اثر اين درگيري با به آتش كشيدن ۸۰ درصد از مزارع كشاورزي، اماكن مسكوني و احشام طرفين، بيش از ۴۰۰ ميليون تومان خسارت به روستا وارد شد كه با سعي و تلاش اعضاي شعبه ۱۸ شوراي حل اختلاف شهرستان انديمشك پس از هفت سال، اين نزاع به مصالحه منتهي شد.

 جودكي در این گفتگو همچنین می افزاید: در جريان اين منازعه عده‌اي از طوايف ديگر به دليل ارتباط قومي، قصد دخالت و حمايت از طرفين منازعه و ادامه درگيري را داشتند كه با پا در مياني افراد با نفوذ، بزرگان و ريش سفيدان و برگزاري چندين جلسه با طرفين و سعي وتلاش اعضاء شوراي حل اختلاف اين شهرستان، به مصالحه ختم شد و  طي مراسمي محلي موسوم به «خون بس» با حضور رئيس دادگستري و دادستان عمومي و انقلاب انديمشك، مسوولان، بزرگان، ريش سفيدان طرفين و ساير سران طوايف مجاور اين شهرستان، درگيري و منازعه مذكور به صلح و سازش منتهي شد و در نتيجه اين سازش، خانواده‌هاي مقتولان از اجراي حكم قصاص گذشت كردند.»

نکته جالب توجه در خصوص منطقه «چم گلک» اندیمشک اینکه؛ این منطقه تا سال گذشته علی رغم پیش زمینه‌های نا امنی فاقد پاسگاه انتظامی بود و این موضوع بارها توسط ساکنان این منطقه به مسوولان گوشزد شده بود. در تیرماه سال ۱۳۹۴، سرهنگ اکبر کروندی (فرمانده وقت انتظامی اندیمشک) به این موضوع اینگونه واکنش نشان می دهد: «ایجاد پاسگاه نیروی انتظامی در شهر چم‌گلک از جمله مطالبات مردم این شهر برای تامین امنیت بیشتر می‌باشد. از مسوولان محلی شهر چم گلک انتظار می‌رود مکان لازم را برای ایجاد پاسگاه انتظامی در این شهر تامین کنند.»

هرچند که پیگیری‌های مسسولان انتظامی و شهری این استان جواب داد و «چم گلک» در مردادماه سال گذشته صاحب پاسگاه انتظامی شد اما با بروز درگیری‌های طایفه ای در این منطقه یک بار دیگر زنگ خطر نا امنی در این منطقه به صدا در آمد.

چندی پیش عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در خصوص تجربه چند ساله خود به عنوان رییس کل دادگستری استان خوزستان به درگیری‌های طایفه‌ای در باغملک اشاره و در این خصوص گفته بود: «ظرف دو سال گذشته قتل‌های متعددی در این منطقه رخ داده است.»
 با این اوصاف تا اوضاع از این حادتر نشده، مسوولان استانی باید فکری برای کاهش روند نزاع های طایفه ای در استان کنند چراکه این وضعیت به هیچ وجه زیبنده استان خوزستان به عنوان یکی از حساس‌ترین نقاط کشور نیست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار