شهرستان چرداول با مرکزیت شهر سرابله، آب و هوای آن نسبتا معتدل و نیمه مرطوب است و متوسط بارش سالانه 500 میلی متر است.
کد خبر: ۴۷۲۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 05 August 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ شهرستان چرداول با مرکزیت شهر سرابله، آب و هوای آن نسبتا معتدل و نیمه مرطوب است و متوسط بارش سالانه 500 میلی متر است.
 
همچنین با وسعت حدود 1532 کیلومتر مربع معادل 7/7 درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده است.
 
این شهرستان از شمال به استان کرمانشاه، از غرب به شهرستان ایوان، از شرق به شهرستان سیروان و از جنوب به شهرستان ایوان محدود شده است. این شهرستان دارای 4 شهر، 3 بخش، 5 دهستان و 142 آبادی دارای سکنه است.
 
بر اساس سرشمار سال 1390 جمعیت شهرستان، 56262 نفر می باشد. شهرستان چرداول در منطقه کوهستانی در حاشیه غربی سلسله جبال زاگرس قرار گرفته و دشتهای چرداول، شباب و بیجنوند و رودخانه های سیمره، چناره، چرداول و جزمان در آن قرار دارند.
 
بخش چرداول در دامنه جنوبی رشته کوههای زاگرس قرار دارد و دارای آب و هوایی کوهستانی است. این منطقه از دو ناحیه کوهستانی و دشت نسبتاٌ هموار تشکیل شده‌است.
 
در بخش کوهستانی، انبوه درختان بلوط و بادام کوهی، بنه(ون)، کیکم، ارجن و گون دیده می‌شود. مراتع بخش چرداول هم در بخش کوهستانی قرار دارد و زمینه مناسبی برای دامپروری سنتی فراهم کرده‌است و به هم دلیل شغل اصلی ساکنان بخش کوهستانی دام پروری است.
 
چرداول قابلیتهای زیادی برای توسعه دارد و با گسترش و توسعه راه حمیل-ایلام که از مسیر این بخش می گذرد آینده چرداول بسیار زیبا و توسعه یافته خواهد بود مردمانی با اصالت که لایق پیشرفت می باشند و از دیگر برنامه های در دست اقدام برای این بخش سد سازبن وسد چناره است که بحول و قوه الهی کشاورزی چرداول را متحول خواهد کرد. اکثریت مردم شهرستان چرداول کرد زبان هستند که با لهجه کلهری تکلم می کنند. با این حال مردم در بخش هلیلان و دهستان بیجنوند در بخش مرکزی به زبان لکی گویش می کنند.
 
مرکزیت شهرستان چرداول یعنی سَرابله به دلیل داشتن سرابی (چشمه آب) در وسط شهر به سرابله یعنی دارای آب نام گرفت عمده کار مردم این شهر کشاورزی است و بیشترین کشاورزی آنان را کشت گندم، جو، نخود، عدس و کشت برنج که از شهرهای عراق به ایران وارد گردیده و به برنج عنبر بو (خوش بو) معروف است مشغول می‌باشند.
 
در حال حاضر کشت برنج شمشیری که برداشت آن زودتر از عنبربو انجام می گیرد در کنار عنبربو رایج شده است. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۰۵۰ متر است و آب و هوای این شهرکوهستانی است.
 
در پی خشکسالی اخیر و افزایش بسیار زیاد دما، چشمه های بسیاری در شهرستان چرداول خشک شدند ولی  چشمه سرابله تقلیل پیدا کرد ولی هرگز خشک نشد و همچنان در رودخانه و جویبارهای سرابله جاری بود و با صدای دلنشین و سرشار از زندگیش به مردم نشاط و طراوت می بخشید و حتی با وجود سختی ها و مشقات بسیاری که مردم این خطه از کم آبی به جان می خریدند مونس و یار و همدم مردم بود و مردم با کاهش کمتر شالیکاری و تقلیل کاشت اراضی از هر هکتار برای یک خانوار به یک هکتار برای چند خانوار با مدیریت درست و صحیح برنج مصرفی خانوارشان را بعمل می آوردند .
 
این در حالی است که یک دو سال است که بارندگی های خوبی در سطح استان و شهرستان صورت گرفته و با توجه به اینکه سال گذشته برداشت خوبی بعد از حدود یک دهه خشکسالی انجام گرفت مردم امسال با به زیر کشت بردن اراضی زیادی از زمین های کشاورزی به شالیزار و حتی تا سه چهار هکتار برای هر خانوار و عدم برنامه ریزی صحیح و اصولی و داشتن حق آبه بسیار کم، مشکلات زیادی را برای سایر کشاورزان به وجود آورده اند.
 
  در پی تشدید گرما در مردادماه و تبخیر آب کشاورزان را با مشکل بی آبی مواجه ساخته و برداشت تانکرهای آب شهرداری پیش از بیش بر این مشکلات افزوده و همه کشاورزان را به جان هم انداخته اند که در این مورد کار کارشناسی و برنامه ریزی صحیح و اصولی و مدیریت استفاده صحیح از آب را می طلبد.
 
امید است که مسئولین محترم با اقدامات مناسب و سریع از خشک شدن مزارع کشاورزان زحمت کش جلوگیری بعمل آورند و خود کشاورزان هم با رعایت حق و حقوق خود و سایرین و داشتن حق آبه در این زمینه مسئولین محترم را یاری نمایند./م
 
خبرنگار:کامل جمشیدزاده 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
سلام...شهرستان از جنوب به شهرستان ایوان وصل شده است ،؟ یه دقت کنید فکر نکنم ها ؟ایوان غرب سرابله هست و یا شاید هم شمال ولی جنوب نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار