تابناک ایلام در گفتگو با تحلیلگر مسائل اقتصادی بررسی می کند؛
شرف خانی گفت: پرداخت سودهای بیشتر توسط موسسات غیرمجاز که گاها تا دو و سه برابر نرخ مصوب هم پیش رفته، باعث شد که بانکها نیز برای حفظ سپرده ها و یا حذب مشتریان جدید ، سود بیشتر از ۱۵ درصد پرداخت کنند و بر اساس اطلاعات موجود بانکها هم تا حدود ۲۵ درصد سود به سپرده گذاران پرداخت نموده اند.
کد خبر: ۴۸۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴ 31 August 2017

شورای پول و اعتبار در دوم شهریور ماه امسال مقرر نمود که از یازدهم شهریور ماه نرخ سود علی الحساب بانکی کاهش یابد و این امر موجب نگرانی سپرده گذارانی شده است که برای اینگونه سودها برنامه ریزی نموده و اکنون در یک طرح ضربتی شاهد کاهش فراوان نرخ سود باید باشند.

به گزارش تابناک ایلام،به همین بهانه پای صحبتهای دکتر جواد شرف خانی مدرس دانشگاه، تحلیلگر مسائل اقتصادی و کارشناس رسمی دادگستری در رشته حسابرسی نشستیم ، وی در این خصوص میگوید : این تصمیم مربوط به تیرماه سال ۱۳۹۵ می باشد و امسال هیچ تصمیم جدیدی در خصوص نرخ سود سپرده گرفته نشده بلکه تاکید بر اجرای مصوبه سال قبل شده است.

این مدرس دانشگاه در ادامه افزود: معمولا خرداد ماه هر سال نشستی به منظور تعیین نرخ سود بانکی برگزار میگردد و با توجه به وضعیت اقتصاد مملکت ، وضعیت عرضه و تقاضا برای پول ، نرخ تورم و ... سود سپرده های بانکی و نیز تسهیلات نرخ گذاری میگردند که در تیرماه سال گذشته نرخ سود علی الحساب برای سپرده های یک ساله ۱۵ درصد و برای سپرده های کوتاه مدت ۱۰ درصد اعلام شده اما حضور فعال موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز و عملکرد آنها مانع از اجرای این مصوبه گردید.

شرف خانی گفت: پرداخت سودهای بیشتر توسط موسسات غیرمجاز که گاها تا دو و سه برابر نرخ مصوب هم پیش رفته، باعث شد که بانکها نیز برای حفظ سپرده ها و یا حذب مشتریان جدید ، سود بیشتر از ۱۵ درصد پرداخت کنند و بر اساس اطلاعات موجود بانکها هم تا حدود ۲۵ درصد سود به سپرده گذاران پرداخت نموده اند.

دکتر شرف خانی در خصوص پیامک ارسالی از سوی بانک ها به مشتریان خود گفت: در روزهای اخیر از سوی بانک ها به مشتریان اعلام شده که برای تعیین تکلیف سپرده های خود به بانک مربوطه مراجعه نمایند و این امر خود باعث هجوم مردم به بانک ها و سپس مواجه شدن با شلوغی و ازدحام بیش از حد و نهایتا سرگردانی مردم شده است. وی گفت ؛ نرخ سود سپرده های کوتاه مدت تا کنون غالبا ۲۰ درصد هستند و با اجرای این مصوبه نرخ این دسته از سپرده ها له نصف کاهش می یابد و بیشتر مشتریان با این شرایط موافق نیستند و به دنبال نرخ های سود بالاتر می روند.

این تحلیلگر اقتصادی افزود: بانک ها اکنون هم مصوبه را رعایت نمی کنند و به مشتریان فعلی خود پیشنهاد تبدیل سپرده های کوتاه مدت به یک ساله با نرخ ۲۰ درصد می دهند و نرخ ۱۵ درصد مصوب را صرفا برای مشتریان جدید می خواند لحاظ می کنند ، در این صورت می توان گفت این مصوبه باعث می شود که بخشی از سپرده های کوتاه مدت مردم، به سپرده بلند مدت تبدیل شود و یقینا بخشی از سپرده ها از بانکها خارج و به سمت بازارهای دیگر از جمله مسکن، بورس و .... می رود، ضمن اینکه معلوم نیست در آینده، بانکها تا چه میزان خود را با این مصوبه وفق دهند.

شرف خانی در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت با اجرای سیاست های جدید اقتصادی در جهت کم کردن وابستگی اقتصاد و مردم به سود بانکی و ترغیب مردم به سمت بازارهای سرمایه و تولید، که باعث رونق تولید و شکوفایی اقتصادی می گردد، اقدامات شایسته را انجام دهد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار