فوریت در حل معضل کشف رود؛
وضعیت نامطلوب و نامطبوع تخلیه فاضلاب و آثار زیان‌بار زیست محیطی و آلودگی‌های ناشی از کاشت و برداشت صیفی‌جات با استفاده از آب‌های آلوده کشف رود سال‌هاست که تکرار می‌شود و سلامت مردم را به خطر انداخته است اما این بحران هنگامی دوباره اذهان عمومی را درگیر می کند که دولتمردان در فوریت حل این مشکل نیز تاکید می کنند.
کد خبر: ۴۹۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳ 07 September 2017

















به گزارش تابناک رضوی؛ وضعیت نامطلوب و نامطبوع تخلیه فاضلاب و آثار زیان‌بار زیست محیطی و آلودگی‌های ناشی از کاشت و برداشت صیفی‌جات با استفاده از آب‌های آلوده کشف رود سال‌هاست که تکرار می‌شود و سلامت مردم را به خطر انداخته است.

تهدیدی با نام کشف رود
آلودگی بزرگترین رودخانه شمال شرقی ایران سال‌هاست که تیتر روزنامه‌ها و خبرگزاری‌هاست اما هیچ گاه پرونده این رودخانه دردسرساز بسته نشده و هر بار وعده حل مشکلات کشف رود از سوی مسئولان تکرار می‌شود.

پساب کشف رود یک معضل بزرگ برای شهر مشهد شده به طوری که سال‌هاست این مشکل حل نشده روی زمین مانده زیرا میزان فاضلاب آن با تصفیه خانه‌هایی با ظرفیت کم جوابگو نیست و بعضی‌ها پمپ‌ها را مستقیماً به داخل کشف رود انداخته و فاضلاب خالص را به مزرعه انتقال می‌دهند و صیفی‌جات آلوده را تحویل مردم می‌دهند و انواع کشت در این محدوده انجام می‌شود که سرطان برای جامعه به ارمغان آورده است.

تاکیدات دولتمردان ادامه دارد...
اما امروز سرپرست وزارت نیرو با اشاره به اینکه خراسان رضوی برای رفع مشکل کشف‌رود منتظر بودجه نماند، به لزوم انطباق پساب‌های تولیدی باید با استانداردهای زیست محیطی در کشور تاکید کرد.

 ستار محمودی در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال پساب تصفیه خانه خین عرب مشهد به غرب این کلانشهر، گفت: دولت فعالیت‌هایی همچون رفع مشکلات رودخانه کشف‌رود مشهد، دریاچه ارومیه و منابع آب زیرزمینی کل کشور را با هدف توجه به رویکرد محبط زیست سالم اجرایی کرد.

وی با تاکید بر اینکه راهبرد دولت مبتنی بر توسعه پایدار است، یادآور شد: رویکرد دولت در حوزه محیط زیست، مراقبت از آن است، نه استفاده از منافع ان.

و اما آینده...
تسریع در حل بحران هایی مانند بحران کشف رود که با سلامت مردم بازی می کند، از مواردی است که هر دولتمردی بر آن اشاره دارد اما این سوال پیش می آید پاکسازی این رودخانه که در گذشته نیز جسته گریخته اقداماتی انجام شده بدون بودجه چگونه ممکن خواهد بود و اساسا چه زمانی معضل کشف رود دست از سلامت مردم بر خواهد داشت؟ شاید در روزهای آینده بتوان این رودخانه را از تهدید به فرصت تبدیل کرد و باید منتظر ماند و چشم به اقدامات مدیریت جدید بست که تا چه میزان اهتمام در حل این دست معضلات خواهند داشت؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار