معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان همدان تاکید کرد: این طرح تنها مختص ازدواج های فامیلی نیست و همه زوج های جوان قبل از ازدواج باید در آن شرکت کنند.
کد خبر: ۵۱۳۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 24 October 2017
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: این استان همچون دیگر استان ها با آمار بالای معلولان ذهنی مواجه است که اجباری شدن مشاوره و غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج در پیشگیری از آن بسیار تاثیر گذار است.

به گزارش ایرنا؛ فریدالدین حجت الاسلامی در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر رایزنی هایی با دانشگاه علوم پزشکی و ثبت اسناد استان همدان صورت گرفته تا زوجین به هنگام انجام آزمایش خون قبل از ازدواج به سازمان بهزیستی معرفی شوند تا مشاوره ژنتیک برای آنها صورت گیرد و همچنین دفاتر ثبت اسناد نیز زوجین را قبل از ثبت ازدواج به مراکز بهزیستی برای مشاوره ژنتیک ارجاع دهند.

وی ادامه داد: اجرای این طرح نیازمند همکاری دانشگاه علوم پزشکی و فرهنگ سازی در بین مردم است و پیش بینی می شود با انجام این طرح سالانه از تولد 25 تا 30 هزار کودک معلول جلوگیری شود.

وی گفت: اگرچه از سال ها قبل این طرح باید انجام می شد اما هم اکنون هم که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است کار بزرگی است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان همدان تاکید کرد: این طرح تنها مختص ازدواج های فامیلی نیست و همه زوج های جوان قبل از ازدواج باید در آن شرکت کنند.

حجت الاسلامی گفت: به دلیل بالا بودن هزینه های آزمایش ژنتیک، سال گذشته بهزیستی استان تا سقف 10 میلیون ریال برای این امر پرداخت می کرد و امسال در حال رایزنی هستیم که این سقف برداشته شود و هزینه های بالاتر نیز داده شود.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح بار مالی دولت و فشار روحی و روانی مردم را کاهش می دهد تصریح کرد:34 هزار معلول در استان همدان زیرپوشش اداره کل بهزیستی هستند که یک هزارو 222 مورد از آنها دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند.

گفتنی است؛در دولت یازدهم برنامه های غربالگرانه ژنتیک گسترش یافت و در برنامه ششم توسعه نیز مصوب شد که زوج های جوان باید قبل از ازدواج غربالگری ژنتیک را انجام دهند تا بتوان با حداقل هزینه ها از تولد کودکان دارای معلولیت پیشگیری کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار