عصر امروز اخبار بسیار تلخی از وقوع یک آتش سوزی در پالایشگاه نفت تهران،هموطنانمان خصوصا مردم دهستان بیجنون در شهرستان چرداول را در ماتم فرو برد.
کد خبر: ۵۱۵۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱ 27 October 2017
عصر امروز خبر بسیار تلخی از وقوع یک آتش سوزی در پالایشگاه نفت تهران،هموطنانمان خصوصا مردم دهستان بیجنوند در شهرستان چرداول را در ماتم فرو برد.
 
به گزارش تابناک ایلام ،در آتش سوزی عصر امروز که در یکی از واحدهای پالایشگاه نفت تهران به وقوع پیوست ،تعداد 6نفر از کارگران این پالایشگاه  بصورت زنده در آتش سوخته ودو نفر نیز بشدت مصدوم شدند .
 
خبر این حادثه تلخ و انتشار اسامی فوت شدگان درحالی دربین مردم وشبکه های اجتماعی استان وحتی کشور دست به دست می شود ،که رسانه های مهم کشوری که برای انتشار کوچکترین حادثه و بولد سازی یک حادثه کوچک دست وپا می شکنند ،درمقابل این اتفاق بزرگ که مردم استان ایلام را در شوکی فرو برد سکوت اختیار کردند.
 
جزییات حادثه از زبان شاهدان عینی :
امروز یکی از وسل های واحد آیزوماکس پالایشگاه تهران دچار نقص فنی شده ،وواحد عملیات برای کنترل وتعمیر این وسل وارد عمل می شود.
تعدادی9نفر از کارگران واحد تعمیرات اساسی (اورهال) برای عیب یابی وتعمیر وسل به قسمت آیزوماکس اعزام می شوند . قبل از انجام تعمیرات از طرف کارشناس واحد ،شرح تعمیرات ،وضعیت فعال بودن یا خاموش بودن قسمت ،وجود مواد یا خالی بودن آن و سایر تمهیدات ایمنی در برگه ای تحت عنوان "پرمیت" نوشته وبه سراکیپ کارگران جهت تعمیر تحویل می شود.
 
کارگران هم با اطمینان از زیر بار نبودن" وسل " و سرد شدن آن ( با رویت پرمیت) برروی وسل مشغول به کار شده اند . این درحالیست برخلاف پرمیت تنظیم شده ،وسل زیر بار 2500پوند ماده سوختنی (بنزین ) قرار داشته است . با باز نمودن فلنج ،بنزین موجود در وسل با فشار تمام خارج وبا پاشیده شدن بر روی کوره های روشن نزدیک وسل، آتش سوزی مهیبی رخ می دهد .
 
درلحظه وقوع آتش سوزی 6نفر از کارگران برروی وسل مشغول به کار بوده ودو نفر دیگر آنان بالای وسل قرار داشته است . براثر حجم بالای آتش سوزی 6 نفر درآتش گرفتار وبصورت زنده در آتش سوخته وفوت می کنند.دونفر بالای وسل نیز به شدت دچار سوختگی می شوند.
 
نکته قابل تامل که مسئولین پالایشگاه باید به آن پاسخ دهند این است که چرا باوجود انجام عملیات کاری بر روی واحد روشن ،اولا ماموران ایمنی وآتش نشانی در محل کار حضور نداشته  اند؟ دوما چرا ماموران آتش نشانی  دیر به محل حادثه رسیده و حضوردر محل حادثه ،از آب برای مهار آتش سوزی استفاده کرده اند ؟ این درحالییست در آتش سوزی هایی نظیر این مرسوم است که از فوم برای اطفاء حریق استفاده می شود.
سوم اینکه چرا درحالیکه وسل فوق زیر بار 2500 پوندی قرار داشته ،کارشناس عملیات در تنظیم "پرمیت "عنوان نموده است که واحد زیر بار قرار ندارد ؟ ونهایتا اینکه چرا برای انجام تعمیرات واحد روشن از کارگران تعمیرات اساسی که تخصصی در کار برروی واحدهای روشن ندارند استفاده شده است؟
به هرحال براثر یک سهل انگاری محرز جان 6نفر از جوانان اهل فن وخبره این سرزمین گرفته شده وبیش از دهها خانوار دراندوه وماتم قرار گرفته اند . انتظار عامه از مسئولین خصوصا نمایندگان مجلس که هردو نیز عضو کمیسیون انرژی هستند این اس که سریعا به این موضوع ورود کرده و طرح مساله درصحن علنی مجلس از وزیر نفت بخاطر این اهمالهای صورت گرفته در صنعت نفت پاسخ بخواهند.
 
چرا مردم بیجنوند ؟
مردم بیجنوند از آغازین سالهای فعال شدن صنعت نفت در کشور ،به این صنعت ورود کرده و بیش از دهها نفرتاکنون درصنعت نفت بازنشسته شده اند . جوانان این منطقه که جمعشان بیش از 200نفر برآورد می شود در حوزه های مختلف تعمیرات وراه اندازی صنعت نفت مهارت داشته وکار تعمیرات اساسی تمامی پالایشگاههای نفت کشور وپتروشیمی ها توس این جمع انجام می پذیرد.
درحال حاضر دهها نفر از مردم این منطقه بصورت رسمی درپالایشگاههای نفت تهران وکرمانشاه به کاراشتغال دارند .همچنین درحال حاضر این کارگران درحال انجام تعمیرات اساسی پالایشگاه نفت تهران می باشند.
اسامی جان باختگان :
1-سجاد دارابی فرزند امیر -دهستان بیجنوند
2-صیدکارشم امیری فرزند باپیره  -دهستان بیجنوند
3-پوریا دارابی فرزند آزاد -دهستان بیجنوند 
4-محسن دارابی فرزند عابدین -دهستان بیجنوند
5-نعمت کوخایی فرزند علی اکبر - دهستان بیجنوند
6-افشار میرزایی فرزندبرار - روستای پلکانه
برهمین اساس آقایان جواد نوروزی و علی‌نظر جلیلیان در این حادثه مجروح شده‌اند. 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار