در آستانه 12آذرماه روز جهانی معلولان، تور مطبوعاتی ویژه خبرنگاران ایلام ،در راستای بازدید از مراکز نگهداری معلولان استان برگزار شد.
کد خبر: ۵۳۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰ 02 December 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ مدیرکل بهزیستی استان ایلام  در مرکز درمانی  بیماران روانی کوثر در جمع خبرنگار اظهار کرد : فعالیت این مرکز از سال 1381آغاز شده که  هم اکنون 84  بیمار روانی در آن نگهداری می شود .
 
قیصربیگی  افزود :این مرکز ظرفیت 100بیمار را داراست و از سال 1381 تاکنون در مجموع 200 نفر در این مرکز بهبود یافته و ترخیص شده اند .
 

وی به بیماران این مرکز که مورد ضعف  حمایتی و عاطفی خانواده ها یشان  قرار دارند اشار ه کرد و گفت :در این مرکز بیمارانی وجود دارند که  از لحاظ روانی نیازی به حضور آنان در این مرکز احساس نمی شود  اما ممعانت  خانواده هابرای پذیرش آنان  ،تاکنون مانع از ترخیص این بیماران شده است  .

قیصربیگی با اشاره به ارائه خدمات و طرح های مورد اجرا در این مرکز روانی بیان داشت :  این مرکز از  کادر تخصصی و درمانی  در امور توانبخشی و توانمندسازی بیماران برخوردار است  که  در زمینه مهارت های اجتماعی، استقلال فردی و  حرفه آموزی  آموزشهای لازم ر به بیماران افراد حاضر دراین مرکز ارایه می دهند.

 
در ادامه  اهالی رسانه از مرکز آرامش سالمندان ایلام  که 34سالمند خانم در آن نگهداری می شود بازدید به عمل آوردند.  
 
خانم صید خانی ،مسئول مرکز خانه آرامش ایلام  نیز درخصوص اعتبارات تخصص یافته از سوی بهزیستی برای نگهداری این سالمندان اظهار کرد :برای نگهداری هر سالمند 560هزار تومان به عنوان یارانه ماهانه به این مرکز پرداخت می شود.
 
وی در ادامه به میزان مشارکت خانواده  در امر نگهداری  سالمندان اشاره کرد و افزود :خانواده باید برای نگهداری سالمندشان  360هزار تومان به صورت ماهانه به این مرکز پرداخت کنند،اما به دلیل  وجود مشکلات مالی، شمار اندکی توانی پرداخت  این مبلغ را دارند .
 
 به گفته صیدخانی  خدمات رسانی به سالمندان در این مرکز ،توسط 15 نفرانجام می شود که  شامل نیروهای خدماتی، پرستار، مددکار، پزشک، مسئول فنی، مدد یار، روانشناس، فیزیوتراپ، کار درمان و... می باشند  
 
در ادامه مقصد بعدی خبرنگاران  روستای میشخاص و بازدید از  مرکز نگهداری بیماران ذهنی بالای 14سال پسران بود.
 
در این مرکز 36 نفر معلول ذهنی بالای 14سال توسط  18 نفر  به صورت شیفتی مورد نگهداری قرار  می گیرند که به این معلولین نیز خدمات توانبخشی، فیزیوتراپی، درمانی، آموزش های مختلف ورزشی، هنری ارائه می شود.
 
آخرین مقصد خبرنگاران  مرکز توانبخشی ناشنوایان  آوا  بود که از بدو تاسیس در سال 1388،  100کودک دختر و پسر ناشنوا را با درجه های مختلف خفیف، متوسط و شدید پذیرش شده اند وهم  اکنون نیز 40 کودک کم شنوا و ناشنوا در این مرکز نگهداری و عمده خدمات این مرکز نیزگفتار درمانی، کار درمانی، تربیت شنیداری، روانشناسی و سایر آموزش هامی باشد.
 
همچنین یارانه  بهزیستی برای  هر کودک در این مرکز  380هزار تومان می باشد . و سهم خانواده کودکان درپرداخت  هزینه درمانی 300هزارتومان  است که به دلیل مشکلات مالی خانواده ها  این خدمات  به صورت رایگان ارائه می شود.
 
شایان ذکر است : تاکنون 12 هزار معلول تاکنون در استان ایلام شناسایی، که از خدمات سازمان بهزیستی برخوردار شده اند و۳۰۰ نفر از این تعداد معلول غیر فعال بوده  که در ۶ مرکز بهزیستی که توسط بخش خصوص و با نظارت این سازمان اداره می شوند نگهداری می شوند./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار