فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان
فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: در سه ماهه نخست امسال 21 فقره آتش سوزی در 63 هکتار از اراضی حفاظت شده و تحت مدیریت این اداره کل بوقوع پیوست.
کد خبر: ۵۴۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸ 28 June 2015
به گزارش تابناک ایلام،عبدالصاحب بازیار با اعلام این خبرگفت: میزان خسارت این آتش سوزی ها به اراضی بطور میانگین 10 تا 20 درصد بوده ضمن اینکه سه فقره از این آتش سوزی ها در کبیرکوه و باقی آن در منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ بوی داده است.

وی در خصوص خسارت های وارد شده به محیط زیست ایلام در سه ماهه نخست امسال در سایر بخش ها افزود: متخلفان در این مدت از نظر ریالی 436 میلیون و 200 هزار ریال به محیط زیست آسیب وارد کردند که از این میزان، تاکنون 138 میلیون و 300 هزار ریال وصول شده است.

بازیار تاکید کرد: در این مدت صید غیر مجاز آبزیان 39 مورد با 2 هزار و 141 قطعه آبزی، شکار پرندگان 11 مورد با 213 قطعه و پستانداران چهار مورد بوده که یک مورد آن مربوط به شکار پلنگ است که در ابتدای سال جاری رخ داد.

وی یادآور شد: زنده گیری پرندگان یک مورد با پنج قطعه و پستانداران 2 مورد با 2 راس بوده ضمن اینکه شروع به شکار و صید نیز 34 مورد و نگهداری و خرید و فروش حیات وحش زنده و غیر زنده هم یک مورد داشته ایم.

وی با بیان اینکه در این مدت چهار مورد تخریب زیستی نیز ثبت شده است، گفت: بیشترین میزان تخلف در سه ماهه ابتدای سال جاری مربوط به شهرستان دره شهر و برای صید غیر مجاز آبزیان بوده است.

بازیار افزود: تاکنون 70 متخلف در خصوص موارد ذکر شده دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شده اند و 54 مورد تخلف زیست محیطی و شش اسلحه مجاز نیز از متخلفان کشف و ضبط شده است.

به گفته وی، در سه ماهه نخست سال گذشته افراد متخلف دستگیر شده 46 نفر و تخلف ثبت شده نیز 39 مورد بوده که امسال در هر دو بخش افزایش داشته ایم.

وی به روز نبودن و عدم بازدارندگی جریمه ها و نا آگاهی متخلفان زیست محیطی از اهمیت سلامت و حفظ محیط زیست بعنوان مهم ترین عوامل تعرض به محیط زیست یاد کرد.

هر چند در پی تلاش های پیگیرانه مسوولان سازمان محیط زیست، جرایم زیستی بطور میانیگن به پنج تا 16 برابر افزایش یافته است، اما باید مسوولان در کنار عوامل قهری، برگزاری کارگاه های آموزشی و ترویجی در خصوص صیانت از محیط زیست برای متخلفان زیستی را جدی تر پی بگیرند.

در استان ایلام چهار منطقه حفاظت شده با گستره 142 هزار هکتار، دو منطقه اثر طبیعی و ملی با یک هزار و 475 هکتار مساحت، دو منطقه شکار و تیراندازی ممنوع با 368 هزار و 200 هکتار زیر نظارت حفاظت محیط زیست استان قرار دارد که در مقابل این گستره وسیع، استان ایلام تنها دارای 49 محیط بان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار