مسئول کارگروه اقتصاد و معیشت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه شهدای آذربایجان‌غربی گفت: هم اکنون نسبت به آموزش روستاها بر مبنای چگونگی فراوری محصول و اتصال به بازار و چگونگی تجارت و تعیین قیمت‌ها اقدام می‌شود.
کد خبر: ۵۴۵۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲ 30 December 2017

به گزارش تابناک ارومیه امیرحسین نجف‌زاده ، با اشاره به اینکه هم‌اکنون شبکه‌سازی در روستاهای استان بر مبنای ظرفیت‌های موجود انجام می‌شود اظهار کرد: یعنی در داخل روستاهای آذربایجان‌غربی، شبکه‌هایی ایجاد کرده و نسبت به آموزش آنها بر مبنای چگونگی فراوری محصول و اتصال به بازار و چگونگی تجارت و تعیین قیمت‌ها انجام می‌شود.

مسئول کارگروه اقتصاد و معیشت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه شهدای آذربایجان‌غربی افزود: پس این شبکه آموزشی در داخل روستا، روند قطع ارتباط چندین ساله‌ای که از زمان انقلاب اسلامی تا هم‌اکنون موجود بوده را رفع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه زمانی که شبکه‌سازی شکل گرفت در گام بعدی اتصال آن به بازارهای بومی، ملی و فراملی انجام می‌شود تصریح کرد: چون در برخی روستاها محصولاتی تولید شده که در داخل، کشش چندانی نداشته اما حساسیت بازارهای همسایه به این محصولات بسیار بالا است.

نجف‌زاده ادامه داد: به عنوان مثال در دهستان منگور غربی پیرانشهر ممکن است بحث فندوق مطرح شود در حالی که در داخل کشور خریدار چندانی نداشته اما در بازار همسایه مثل ترکیه بسیار خواهان دارد.

وی بیان کرد: علاوه بر آن، در بحث کشت نعناع در داخل، فراوری عصاره نعناع دیده نشده در حالی که نیم لیتر عصاره نعنا در کشور ترکیه در حدود 100 تا 200 تله است که رقم بسیار بالایی بوده و به همین سبب گفته می‌شود که برخی شبکه‌ها ممکن است با بازارهای فراملی ارتباط داشته باشد.

مسئول کارگروه اقتصاد و معیشت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه شهدای آذربایجان‌غربی اظهار کرد: از سوی دیگر در بحث تلقیح مصنوعی دام در برخی روستاها مشکلاتی وجود دارد که می‌توان آموزش داد و حتی در این مسائل نیز وارد می‌شویم.

وی تصریح کرد: در نهایت زمانی که شاهد توانمندی در روستاها شده و به این مرحله رسیدیم که مردم می‌توانند مشکلات خود را حل کنند، رستا اقدام به رهاسازی کرده و سعی می‌کند از آن روستا فاصله گیرد اما اگر در آن روستا اتفاقی رخ دهد وارد مداخله می‌شود.

نجف‌زاده اظهار کرد: در حوزه اشتغال، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند در بسیاری از کسب و کارها مبالغ و تسهیلاتی که پرداخت می‌شود در حدی بالا است که نیاز به این پرداختی‌ها نبوده چون برخی از کسب و کارها با مبلغ 10 میلیون نیز می‌تواند اتفاق افتد.

وی با تاکید بر اینکه سیستم رستا سعی دارد که وام‌ده نباشد بیان کرد: در این رابطه بنا بر این گذاشته شده که تسهیلات اعتباری به صورت وام به روستاییان داده نشود چون در دهله نخست توان بازپرداخت آن را نداشته و اینکه وقتی از این تسهیلات استفاده کردند، چون در ارتباط با بازار نیست، متضرر شده و به همین خاطر در قالب سیستم رستا و اجاره به شرط تملیک، ورود یافته و برخی از صنایع تبدیلی را به سمت روستاها منتقل می‌کند.

مسئول کارگروه اقتصاد و معیشت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه شهدای آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در واقع کارگروه اشتغال برخلاف سیستم‌های اشتغالی که در کشور فعال است، بیشتر شنونده بوده تا بیان‌کننده، چون بسیاری از راه حل‌ها در دل مردم بوده و خود آنان راه حل‌هایی دارند که بسیاری از مطالعات نشان نمی‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه در سیستم رستا تا مشارکت مردم اتفاق نیافتد رستا وارد آن ناحیه نمی‌شود تصریح کرد: یعنی اگر احساس شود که در برخی از مناطق از لحاظ مشارکت، مشکلاتی وجود دارد، موقتا آن مشارکت از لحاظ اشتغال قطع می‌شود تا کارگروهای مرتبط مثل فرهنگی و تعلیم و تربیت وارد منطقه شده و از لحاظ فرهنگ آنان را به حدی برسانند که آمادگی ورود در حوزه اشتغال را داشته باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار