جلال میرزایی در گفتگو با تابناک ایلام:
خبرنگار تابناک ایلام بمنظور بررسی این اتفاق وچرایی رقم خوردن آن ،موضوع را از نماینده استان درمجلس شورای اسلامی دکتر جلال میرزایی جویا شد .
کد خبر: ۵۴۶۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 01 January 2018

چند روزیست فضای سیاسی واجتماعی کشور متاثر از برخی حرکت ،تجمعات وتحصنها ناآرام شده است . دریک سوی ماجرا مردمی قرار دارند که حرکات مسالمت آمیز روزهای آغازین رابه سمت نارآرامی ،تخریب اموال عمومی وساختارشکنی سوق داده اند ودر دیگر سو نیز سیاسیون ومسئولین ودستگاههای امنیتی قرار گرفته اند که روز اول ماجرا ،اعتراض مردم به وضعیت معیشتی را حق آنان قلمداد و آن را محصول نا کارآمدی دولت قلمداد کرده بودند.

به گزارش تابناک ایلام ،اگرچه دولت وحامیان ان نیز این حرکات را ناشی از تلاش مرموزانه مخالفین دولت در راستای پروژه پشیمان سازی مردم می دانند ،اما به هرحال شروع کننده این حرکت هر کس یا گروهی که بوده باشد ،پایان دهنده آن رقم زنندگان آن نخواهند بود. واقعیت این است ،هرروز این ناآرامیها  گسترش وحتی به دور دست ترین شهرها وکوچکترین مراکز استانهایی  نظیر ایلام نیز سرایت کرده است.

عصر روز گذشته خیابانهای سعدی شمالی و جنوی وفردوسی برای ساعاتی ملتهب شد . معترضین ایلامی با سنگ پراکنی به سوی نیروهای امنیتی ،تخریب اموال عمومی و شعارهای ساختار شکنانه ،فضای دور از ذهنی را در شهر ایلام رقم زدند.

خبرنگار تابناک ایلام بمنظور بررسی این اتفاق وچرایی رقم خوردن آن ،موضوع را از نماینده استان درمجلس شورای اسلامی دکتر جلال میرزایی جویا شد .

این تحصیلکرده واستاد علوم سیاسی در خصوص چرایی شکلگیری اتفاقات اخیردر جای جای کشور اظهار کرد: به نظر من منشاء شکل گیری اتفاقات و اعتراضات اخیر یک عامل نیست که بخواهیم آنها را به گرانی وتورم ویا بیکاری مرتبط کنیم . بلکه مجموعه ای ازعوامل دست به دست هم داده وبه نارضایتی مردم منجرشده است .امیدوارم بتوانیم  این چالش را به فرصتی برای اتخاذ تصمیمات درست برای حل مشکلات مردم تبدیل کنیم .

جلال میرزایی گفت : نفس برگزاری این تجمعات هرچه باشد ،ناشی از مسایل سیاسی و خود این حرکات نیز سیاسی است .اما ریشه  چرایی  گرایش  این حرکات به خشونت را باید در تحریکات رسانه های معاند ومخالف نظام جمهوری اسلامی جستجو کرد.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی به لزوم حفظ وحدت در کشور اشاره کرد وبیان داشت : در این برهه زمانی بایستی همه گروهها وحدت وانسجام خود را حفظ نمایند .این راهم باید بدانیم که اعتراض طبق قانون اساسی حق مردم است .جوانان هم به این نکته توجه داشته باشند که علیرغم نارضایتی ،ایجاد ناآرامی باعث تشدید مشکلات اقتصادی و محدود شدن فرصت های شغلی خواهد شد.

وی افزود: اعتراضات باید از مجاری قانونی دنبال و مسالمت آمیز باشند ،تخریب اموال عمومی وضربه زدن به منافع ملی کشور راهکار درست ومعقولی برای بیان اعتراضات نیست .

میرزایی در ادامه بیان داشت : جریانی که پروژه پشیمان سازی مردم از رای به روحانی و ناامید کردن آنان از دولت را کلید زدند در پشت این حوادث قرار داشتند.این جریان با تمام توان واستفاده از تریبونهای مختلف تلاش کردند پروژه خود را اجرایی نمایند و آغازگر این حرکت در کشور نیزآنان  بودند.نقش اصلی این ماجراها برعهده این جریان است وباید پاسخگو باشند.

جلال میرزایی تصریح کرد: اعتراضات اخیر پرده ای از پروژه پشیمان سازی جریان مخالف دولت بود . بعد ازاینکه این حرکت به سمت اغتشاش و ناآرامی گرایش پیدا کرد،انهانیز  متوجه خطرات ناشی از اقدامات خود شدند وفهمیدند که نمی شود از این بهانه به نفع مسایل سیاسی و جناحی بهره برداری نمایند.باید با واقع بینی با مسایل رفتار کرد ،ضمن اینکه گرانی ومشکلات متعلق به این دولت نیست و دولت علیرغم تمامی محدودیت ها وسختی های پیش رو ،تمام تلاش خود رابرای عبور از این مشکلات متمرکز کرده است.

میرزایی  ادامه داد : درحالیکه این حرکات به سمت اغتشاش وتخریب سوق داده می شود که تداوم آن به زیان همه افراد حاضر دراین کشور وهمه جناحهای سیاسی است ،بنابراین زمان زمانِ مناسبی برای متهم کردن یکدیگر نیست ،بلکه باید با وحدت وانسجام ،با بحث کردن ویافتن راهکارهای درست ومنطقی ،مردم را به سمت آرامش دعوت کنیم،زیرا این شیوه به زیان مردم تمام خواهد شد.

این تحصیلکرده علوم سیاسی خاطرنشان کرد: تحصن ،راهپیمایی ،اعتراض از مولفه های جوامع دمکراتیک محسوب می شوند ،این شیوه در جوامع غربی وآمریکا نیز مرسوم بوده ومردم این کشورها بارها با توسل به این شیوه نارضایتی خود را اعلام کرده اند ،امادرکشور ما  شیوه بیان نارضایتی ها نباید به شکلگیری رخدادهایی منجر شود که برای کشور بحران آفرین شود.

وی در خصوص برنامه مجلس ودولت برای عبور از مشکلات موجود گفت : بخشی از مشکلات اقتصادی کشور به مجلس شورای اسلامی مرتبط می شود . از زمانی که به مجلس راه یافته ام دو لایحه بودجه را دیده ام .بودجه نویسی جاری کشور و نحوه تخصیص اعتبارات به سبک فوق نمی تواند گره ای از مشکلات مردم را حل کند.

میرزایی افزود: متاسفانه در لایحه بودجه کشور ،بودجه هایی  در بین موسسات فرهنگی وعلمی توزیع می شود که اصلا خروجی مناسبی ندارند .دراداره کشور هم ریخت وپاش هایی را شاهدیم که با تداوم این وضعیت نمی توان به رفع مشکلات اقتصادی کشور امیدوار بود.

نماینده استان در مجلس بیان داشت: دولت اول باید هزینه های خود را کاهش دهد ،چنانچه در ادامه راه با مشکل مواجهه شد همراهی مردم را طلب کند.رویکرد فعلی بودجه نویسی باید اصلاح شود . امیدوارم اعتراضات جاری باعث شود از این فرصت محدودی که دراختیار مجلس ودولت قرار دارد برای بازنگری در برنامه ها و تجدید نظر در ردیف های بودجه و کاهش هزینه های دولت استفاده شود.

وی درپایان یادآور شد: در حال حاضر نمایندگان مجلس از اتاق فکری که بتواند به آنها راهکار علمی ارایه دهد برخوردار نیستند وبسیاری از آنها اهل مطالعه هم نیستند ؛لذا با مسایل بصورت شکلی ورود می کنند نه ماهوی .بدون کار شناسی هزینه هایی را به دولت اضافه می کنند . خود مجلس تا حدودی در افزایش مشکلات کشور نقش دارد.تازمانی که دولت ومجلس از پشتوانه علمی برای بودجه نویسی برخوردارنشوند ،روند جاری به بهبود شرایط کشور کمک نخواهد کرد.صرفه جویی در هزینه ها ،سوق دادن آن به سمت اشتغال زایی و کارآفرینی وفعال سازی طرح های عمرانی راه گشای بسیاری از مشکلات کشور خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار