از آنجاییکه در بسیاری از شهرهای کشور ،آمار دقیق بازداشت شدگان این اتفاقات را اعلام وبر شفافیت رسیدگی ها افزودند،بنابراین عاقلانه ترین ،منطقی ترین وهوشمندانه ترین اقدام برای مقابله با توطئه دشمنان افزایش شفافیت در تمام زمینه هاست . به هرحال در استان ما نیز به تاسی از تجمعات اعتراضی ،تجمعی شکل گرفت که الحمدلله با حضور به موقع مردم ونهادهای امنیتی و انتظامی در کمتر از چند ساعت به خیر وخوشی پایان یافت .
کد خبر: ۵۵۳۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۳ 17 January 2018

تابناک ایلام ::روزهای ابتدایی ماه جاری در اعتراض به برخی نابسامانیهای اجتماعی درکشور ،تجمعات اعتراضی متعددی در بسیاری از شهرهای کشور برگزار شد .معترضین مردمی بودند که از وضعیت گرانی بسیاری از اقلام خوراکی وغیر خوراکی در بازار کشور به ستوه آمده و بخاطر  وضعیت بغرنج شکاف طبقاتی ،رانت خواری و اتلاف سرمایه هایشان در موسسات مالی فاقد مجوز و بیکاری، روانه کف خیابانها شدند تا شاید فریاد شان شنیده شود.

اگر چه در روزهای آغازین، بسیاری از مسئولین چنین وانمود کردند که صدای مردم راشنیده اند و به فراخوار مسئولیت ،جایگاه ودیدگاه سیاسی و وابستگی حزبی اشان، درقبال این اعتراضات مردمی موضعگیری نمودند . برخی آنرا فرصتی برای بهره برداری های جناحی به شمار آورده وبرخی نظیر دشمنان نظام  آن را آبی گل آلود برای ماهی گیری یافتند.از اینرو به راحتی وبا بهره گیری از احساسات پاک جوانان وبا پشتوانه و مدد شبکه های اجتماعی ،توانستند مسیراین حرکات را به سمت ناآرامی  وتخریب اموال عمومی وشعار بر علیه مسئولین طراز اول کشور تغییر دهند.

زمان حاضر نه زمانی برای تحلیل وتفسیر چرایی وقوع این نارآرامی هاست و نه وقت  مناسبی برای مقصر یابی ویافتن ریشه های وقوع آن  ، اما هر چه بود حرکتی بود که در صورت فراهم بودن  زمینه ها وزیرساختهای فکری،فرهنگی ،سیاسی واجتماعی ،تمرین بیشتر دمکراسی  وبالا بودن آستانه صبر وسعه صدر مسئولین کشور ،می توان آن را در مسیر اجرایی شدن اصل 27 قانونی اساسی جمهوری اسلامی ،در خصوص به رسمیت شناختن حق اعتراض و برگزاری تجمعات در کشور به حساب آورد.

به هرحال اتفاقات ناخوشایندی که در خلال این تجمعات به وقوع پیوست ،  آن را به سمت ناآرامی ،تخریب اموال عمومی  سوق داده وزمینه سوء استفاده دشمنان نظام از حرکات اعتراضی مبتنی بر اصول قانونی کشور را فراهم آورد . بمنظور کنترل این ناآرامیها و پیشگیری از سوء استفاده بیشتر،نیروهای امینتی ،انتظامی کشور به سرعت ورود نموده  ودر کمتر از چند روز بساط این ناآرمی ها را جمع کردند .

پر واضح است که در جریان اتفاقات اخیر دستگاههای متعدد امنیتی وانتظامی از سپاه وبسیج گرفته تا نیروی انتظامی واطلاعات برای جمع کردن این شراط مجبور به دستگیری وبازداشت جمعی از مسببین وعوامل دخیل در این نارامیها نموده اند . مسئولین قضایی و امینتی و اطلاعاتی با خط کشی در بین معترضین وتخریب کنندگان  پیشاپیش زمینه برخورد عادلانه با دستگیر شدگان وپیشگیری از تضییع حقوق آنان را نیز فراهم آورده اند.

یقینا همه  دوستداران نظام باید بر این نکته متمرکز شوند که دشمن همواره مترصد فرصت  است واز هر اتفاقی برای تضعیف نظام وافزایش هیجانات ودامن زدن به اتفاقات این چنینی و پرونده سازی برعلیه نظام استفاده لازم را خواهد بود . شایعات مکرر در خصوص وضعیت بازداشت شدگان ،کشته سازی برای دامن زدن به این اتفاقات وروشن  نگه داشتن شمعک این حوادث از اهداف کلان وهدفمند دشمنان نظام است .

از آنجاییکه در بسیاری از شهرهای کشور ،آمار دقیق بازداشت شدگان این اتفاقات را اعلام وبر شفافیت رسیدگی ها افزوده اند،بنابراین عاقلانه ترین ،منطقی ترین وهوشمندانه ترین اقدام برای مقابله با توطئه دشمنان افزایش شفافیت در تمام زمینه هاست  . به هرحال در استان ما نیز با تاسی از تجمعات اعتراضی ،تجمعی شکل گرفت که الحمدلله با حضور به موقع مردم ونهادهای امنیتی و انتظامی در کمتر از چند ساعت به خیر وخوشی پایان یافت .

نکته مغفول مانده اینجاست که  احتمالا در حال حاضر تعدادی از عوامل این تجمع شامل ترکیب : عوامل اصلی ومحرکین ،لیدرها و تاثیر گیرندگان وپیاده نظام و مردم عادی شرکت کننده در این تجمع توسط نیروهای مختلف انتظامی و امنیتی استان دستگیر ودر حال حاضر در بازداشت به سر ببرند . از آنجاییکه همواره رافت اسلامی نظام شامل حال بازداشت شدگان شده وبسیاری از آنان نیز ندانسته در این مسیر گام برداشته اند، کمترین انتظار از مسئولین مرتبط تعیین تکلیف و فراهم آوردن زمنیه آزادی این عده است .

حقوق شهروندی حکم می کند چند اقدام در زمینه بازداشت شدگان به عمل آید ؛ اول – باتوجه به تعدد دستگاههای اقدام کننده نظیر سپاه ،نیروی انتظامی و اداره اطلاعات ،با تجمیع نمودن آمارها ، تعداد دقیق بازداشت شدگان به اطلاع مردم رسانیده شود. دوم اینکه با توجه به گذشت بیش از دو هفته از دستگیری ها ،مسئولین دستگاههای یاد شده به صورت شفاف اطلاعات به دست آمده را در صورت نداشتن منع امنیتی در اختیار رسانه ها قرار دهند . سوم اینکه جرم دستگیر شدگان مشخص و با سپردن آنهابه دست عدالت  تکلیف نهایی آنها مشخص شود.

البته انتظار این است ،از آنجاییکه مردم ایلام دوستدار نظام وکشورشان بوده  وسوابق جانفشانی ها و مقاومت وایثارآنان شهره  عام وخاص است،دستگاه قضایی وامنیتی  استان  با نصب العین قرار دادن فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی ،دائر براینکه " «باید بین مطالبات صادقانه و بحق مردم و حرکات وحشیانه و تخریب‌گرانه یک گروه» تفکیک قائل شد." "با کسانی که هیجانی وارد ماجرا شده اند چه دانشجو، چه غیر دانشجو باید صحبت و روشنگری کرد اما کسی که پادوی منافقین است و آدم می کشد حسابش جداست." با  تعیین تکلیف بازداشتی های اخیر واعلام آمار  و اطلاعات آنها ،تعدادی از خانواده ها را از نگرانی برهانند . البته خانواده ها  حق دارند از وضعیت وسرنوشت  فرزندانشان مطلع شده و نهایت عدالت در خصوص آنها اعمال شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار