اگر چه توقع سکوت روابط عمومی استانداری بعنوان دستگاه متولی امور رسانه ای استانداری ،توقعی نابجاست ،اما انتظار اینکه روابط عمومی دستگاههای اجرایی و در راس آنها روابط عمومی استانداری بتواند با تکیه بر حقایق سیاسی واجتماعی جامعه وانطباق مطالب منتشره در رسانه ها با حقایق موجود مبادرت به تنظیم بیانیه ها نماید بازهم انتظاریست که جز در جوامع مترقی ،صادق و پیشرفته امکان بر آورده شدن آن میسور نیست .
کد خبر: ۵۷۹۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰ 16 March 2018

تابناک ایلام بدنبال انتشار سلسله مطالب تحلیلی خود، بااستناد به اتفاقات سیاسی و اجرایی استان و همچنین مستندا به صحبتهای استاندار ایلام در جمع اصحاب رسانه ویا سخنان مستقیم ایشان در گفتگوهای پی در پی تلویزیونی با مردم استان ،در راستای پرداختن به رسالت خود ،مبادرت به انتشار مطلبی تحت عنوان "استاندار ایلام یا والی پشتکوه " نمود که انتشار این مطلب ضمن بازخورد مثبت در فضای مجازی ودر بین مخاطبین پر تعداد تابناک ،واکنش همیشگی روابط عمومی استانداری را به دنبال داشت .

اگر چه توقع سکوت از  روابط عمومی استانداری بعنوان دستگاه  متولی امور رسانه ای استانداری ،توقعی نابجاست ،امااز سویی  انتظار اینکه روابط عمومی دستگاههای اجرایی و در راس آنها روابط عمومی استانداری بتواند با تکیه بر حقایق سیاسی واجتماعی جامعه وانطباق مطالب منتشره در رسانه ها  با حقایق  موجود ،مبادرت به تنظیم بیانیه ها نماید بازهم انتظاریست  که جز در جوامع مترقی ،صادق و پیشرفته امکان بر آورده شدن آن میسور نیست .

اینکه روابط عمومی ها با علم وآگاهی بر حقیقت انکار ناپذیر موارد انتشار یافته ، چاره ای جز واکنش منفعلانه و تکذیب آنها  ندارند را باید درضعف تیم اطلاع رسانی ورسانه ای  ،میزان صداقت ،روابط مرید ومرادی حاکم بر دستگاههای فوق ،ترس از بیان حقایق بخاطر حب پست ومقام و سایر پدیده های اجتماعی موجود در  روابط عمومی دستگاهها ها جستجو کرد .نتیجه هم این خواهد شد که صدور تکذیبیه های سراسر کذب به یک اپیدمی در دستگاهها تبدیل وروابط عمومی بخاطر حفظ منافع کوتاه مدت ومیان مدت دستگاه چاره ای جز توسل به آن ندارند ،البته مخاطبین رسانه ها وشبکه های اجتماعی خود  رسانه ای های قهاری هستند که نتیجه و قضاوت نهایی با آنهاست .

به هرحال روابط عمومی استانداری حسب وظیفه ذاتی خود وبا تکیه بر وضعیت موجود ،و لزوم انطباق خود با شرایط حاکم بر دستگاه بیانیه ای را صادر نموده اند ،هر چند در این بیاینه سراسر منفعلانه وفرافکنانه از عنوان تنویر  افکار عمومی استفاده شده ،اما حقیقتا در جای جای آن می توان ردی از انحراف افکار عمومی وفرافکنی در راستای تداوم مشی فریب افکارعمومی در راستای تعمیق اهداف پنهان دستگاه مشاهده نمود.لذا این رسانه با محق دانستن خود به پاسخگویی ،با پاسخ مستدل به بند بند این جوابیه ،قضاوت را به مخاطبین واگذار می کند؛

1-روابط عمومی استانداری در حالی در تیتر جوابیه خود ،اقدام این رسانه را در راستای اختلاف افکنی قلمداد نموده است ،که عوامل رسانه ای آن از بدو روی کار آمدن استاندار جدید ،با محوریت مشاور جوان وی ،طیف وسیعی از اقدامات اختلاف افکنانه را با محوریت انشقاق در بین رسانه های استان ،انسجام شکنی آنان با هدف غایی " اختلاف افکن وحکومت کن" را دردستور کار خود قرار داده اند . این محوردر تلاش است با تشکیل جبهه رسانه ای و روشن نگه داشتن مشعلک اختلافات ،برنامه های هدفمند خویش را به پیش ببرند.

2- دربند اول این جوابیه زیرکانه وبا حرکتی روبه جلو ،اقدام این رسانه به تشبیه استاندار به " والی " را فراتر از استاندار وبه کلیت  نظام بسط و گسترش داده اند ،تا بنوعی با این مشی منسوخ  ،واکنش بخش گسترده ای از جامعه ارزشی را نیز متوجه رسانه نمایند. این در حالیست این رسانه بارها وبارها ظلم ، حق کشی  وتضییع حقوق مردم را گامی درراستای اعتماد زدایی از مردم با هدف تضعیف نظام قلمداد نموده است . خواه این اقدام از طریق خودکامگی یک  استاندار وحرکت وی بسوی دیکتاتوری محقق شود که می تواند مصداق رفتار یک والی قلمداد شود  ،خواه زندگی اشرافی نزدیکان وبستگان نماینده ولی فقیه در راستای خدشه به جایگاه ولایت فقیه  باشد!

 3-در بند دوم به لزوم رعایت قانون اشاره شده وهمچنین با گریزی به وظایف قانونی نماینده اشارتی شده است .بله ما هم بارها همه را مقید و موظف به حرکت در مسیر قانون می دانیم . لُپ مطلب فوق هم رعایت قانون از جمله شخص اول اجرایی استان است . مجددا تاکید می نماید حسب ماده 8قانون اختیارات استاندار ،وزیر وبالاترین مقام اجرایی کشور می تواند با هماهنگی استاندار مدیرکل یا رییس دستگاه در استان رامنصوب نماید.در صورت اختلاف قانون تصریح نموده است که وزیر کشور یا رییس جمهور ظرف یکماه اختلاف را برطرف نمایند. در این قانون نگفته است که استاندار مدیرکل را به جلسه راه ندهد یا بودجه دستگاه را قطع نماید. آیا این اقدام استاندار قانونگریزی واضح محسوب نمی شود؟

4-نویسند ه بیانیه در حالی نپذیرفتن حق نظارت نمایندگان توسط استاندار را ضعف نمایندگان استان قلمداد نموده که تلویحا رفتار و مشی استاندار را پذیرفته اند . این قسمت از مطلب تحت هیچ شرایطی دفاع از نماینده مجلس نیست و اصولا نمایندگان مجلس بدلیل اختیارات نظارتی که دارند از حمایت بی نیازند. نماینده مخیر است با اهرم سوال واستیضاح وزیر وانعکاس ضعف های استاندار ومدیران کل به وزیر مربوطه وتذکر قانونی به آنان ،بخوبی از عهده دفاع از خود برآید. گرچه نمایندگان فعلی استان سرشار از ایراد وانتقاد بوده و لزوما به این موضوع نیز پرداخته ایم.

5-لزوم رعایت قانون را بارها وبارها متذکر شده ایم وهمه باید به رعایت قانون تمکین نماییم. اینکه چرا تذکر رعایت بند 8 قانون اختیارات استاندار ولزوم حفظ حرمت جایگاه مدیران به ایشان گوشزد شده است ،این همه دوستان را منفعل نموده است ،موضوع قابل تاملیست که لزوما باید پاسخ مستدلی برای آن ارایه شود .

6-نویسنده جوابیه با تداوم رفتار دگم خود سعی داشته اند بنوعی اتهام خلاف واقع دایر بر تلاش این رسانه بر اختلاف افکنی بین امام جمعه واستاندار را بولد نمایند . اولا اینکه مجددا تایید می نماید اختلاف پیش گفته شده بین استاندار وامام جمعه ایلام موضوعی نیست که با یک بیانیه وتکذیبیه بتوان بر آن سرپوش گذاشت . همانطور که در آن مطلب به آن اشاره شد ونیازی به بازخوانی آن نمی بینیم ،اختلاف استاندار با امام جمعه بر سر انتخاب مدیر کل ارشاد ظهور وبروز نمود وشاهد ومدرک تایید کننده ادعای ما مصاحبه با یکی از عوامل دفتر امام جمعه است که اخلاقا لزومی به انتشار فایل صوتی نمی بینیم . اما محض  آگاهی ،مدیر روابط عمومی استانداری و مخاطبین عزیز را به متن مصاحبه امام جمعه را با رسانه استانی ویرا احاله می نماییم  :

"حجت الاسلام  لطفی در تماس با ویرا گفت:در خصوص تغییر مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان با من هماهنگ نشده است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام دقایقی پیش در گفتگو با ویرا اظهار داشت:با تغییر صورت گرفته در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام موافق نیستم و این موضوع را به وزیر ارشاد و استاندار ایلام اعلام نموده‌ام.

حجت  الاسلام لطفی ادامه داد:پس از این همکاری با حوزه‌ی فرهنگ و هنر استان نخواهم داشت.وی عنوان داشت:در خطبه‌های روز جمعه در خصوص این تغییر و تحول اظهارات صریحی را خواهم داشت به نظر  می‌رسد یکی از دلایل اختلاف امام جمعه و استاندار ایلام با هم بر سر همین موضوع بوده است."

7-نویسنده بیانیه در حالی این رسانه را متهم به ایجاد اختلاف در بین مسئولین می کند که همین گفته امام جمعه می تواند پاسخی بر تمامی ادعاها و تکذیبیه ها باشد.مضافا اینکه روابط عمومی محترم چه تعبیری از این صحبت استاندار می توانند داشته باشند که در جمع خبرنگاران با اشاره به مدیرکل ارشاد گفت :" من خودم تصمیم گیری می کنم ،برای همین آقا با وجود موانع زیاد ،اما تصمیم خودم را گرفتم "آیا شما بجز مانع امام جمعه مانع دیگری را می بینید یا دیده اید؟

هرچنداستناد به این گفته تحت هیچ شرایطی  نباید مخالفت ما با مدیرکل ارشاد تلقی شود . چرا که در حال حاضر انتخاب ایشان به عنوان مدیرکل ارشاد از بهترین انتخابهای سه ماهه اخیر استان محسوب شده وما همواره حامی این تصمیم بوده وهستیم . مضافا اینکه استناد به این سخن به معنای  تایید  صحبت های امام جمعه محترم از سوی این رسانه نخواهد بود.

مخلصم کلام اینکه توصیه می شود  رواط عمومی محترم استانداری و دوایر تابعه بجای اصرار بر روش غلط خود در تکذیب اتفاقات اظهر من الشمس ،در روش جاری خود تجدید نظر نمایند که قطعا در توجه به این توصیه خیر وصلاح آنان ودستگاه بزرگ استانداری نهفته است.

البته پاسخ به این سوال می تواند بخش اعظمی از سوء برداشتها را نیز مرتفع نماید ؛چرا بایدبا وجود علم  روابط عمومی ها به مفهوم تکذیبیه از منظر مخاطبین ،به جای تفسیر وتحلیل وموشکافی مطالب، مسیر انتشار تکذیبیه ها را انتخاب می کنند!؟

به جای توصیه رسانه به نوشتن مطلب قوی برای پرهیز از صدور تکذیبیه ،بهتر است شما حقیقت نقد را پذیرفته وکمتر تکذیبیه صادر نمایید. توصیه مهم دیگر اینکه ؛برای تفکر وتامل بیشتر در این راستا ،یادی کنید از تکذیبیه مضحک  یک سال پیش دانشگاه علوم پزشکی ایلام  در تکذیب حرفهای رد وبدل شده بین وزیر بهداشت وفرماندار بدره و انتشار کلیپ این موضوع در فضای رسانه ای ومجازی کشور !! وهمچنین تکذیبیه خنده دار  بهمن ماه سالجاری روابط عمومی فرمانداری سیروان در خصوص رد هرگونه پرش فرماندار از روی پرچم اسراییل و در آمدن فیلم آن و .....

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
متاسفانه تیم اطلاع رسانی استاندار از طرف کسانی هدایت می شوند که منافع خود را در اختلاف بین نمایندگان و استاندار می بینند،با توجه به کم شناخت لایه اول تصمیم گیری استاندار از این افراد،این افراد چه در زمان آقای مروارید و چه در زمان آقای سلیمانی متاسفانه هنوز هم برای منافع خود تلاش می کنند، دوزیستان سیاسی که دست شان رو شده، کاش آقای استاندار زودتر به ماهیت...پی ببرند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار