مدیرکل انتقال خون ایلام؛
مدیرکل انتقال خون ایلام از احداث مرکز جامع خون در استان برای سال آینده خبر داد و افزود: این مرکز با حمایت استاندار ایلام و مرکز خیرین تهران به مدت 18 ماه احداث می شود و و با ایجاد این مرکز خدمات دهی به اهداکنندگان و بیماران متنوع تر خواهد شد.
کد خبر: ۵۸۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۲ 19 March 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛ دکتر مهدی اکبری دهبالایی  درنشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات  اظهار کرد: به عنوان مثال در این مرکز اهداکنندگان در اهدای خون کامل یا اجزای خون مثل پلاکت، پلاسما، ... مختار هستند و در صورت تمایل مجاز به اهدای هر کدام از این فرآورده های خونی به طور مجزا هستند در حالیکه اکنون از اهداکنندگان فقط خون کامل گرفته می شود.

میزان بانک فرآورده های خونی در تعطیلات نوروزی به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد و این موضوع تامین نیاز بیماران خاص چون تالاسمی ها و افراد نیازمند جراحی را با چالش مواجه می کند.

وی در مورد وضعیت اهدای خون در استان هم اظهار کرد: هرچند میزان اهداکنندگان مستمر خانم در استان کاهش چشمگیری نسبت به سال های قبل داشته و باید این وضعیت بهبود یابد اما استان ایلام یکی از استان های پیشرو و برتر کشور در زمینه تامین و تهیه نیازهای خونی است به گونه ای که حتی خون و فرآورده های خونی مازاد به دیگر نقاط کشور نیز ارسال می کند.


وی تاکید کرد: این مسئله احساس مسئولیت عموم مردم را در قبال نیازهای این افراد بویژه در ایام تعطیلات نوروزی دوچندان می کند.


مدیرکل انتقال خون ایلام به برخی فعالیت های این مرکز طی سال جاری اشاره کرد و افزود: نصب دستگاه پلاکت فریزیس ، پرتی و ضایعات خون و‌ فرآورده های خونی به ویژه فرآورده پلاکت در مراکز درمانی استان از 30 درصد به 11 درصد کاهش یافته است.

 


اکبری دهبالایی یادآور شد: امسال پایگاه انتقال خون استان ایلام موفق به ارتقای ایزو و استاندارد جهانی از 2008 به 2015 شد و این امر بیانگر کیفیت بالای خدمات این اداره کل بویژه در زمینه تولید خون و فرآورده های خونی سالم و استفاده از تجهیزات نوین خونگیری است‌.


وی از نصب دستگاه پلاسما فریز در استان خبر داد و تاکید کرد: با بهره مندی استان نیاز به مراجعه یا اعزام بیماران خاص به استان های دیگر مرتفع شده است، همچنین با تامین اعتبار 10 میلیارد ریال برای سال آتی تعدادی دستگاه و تجهیزات نوین دیگر خریداری می شود.


وی اظهار کرد: امسال سرویس اینترنتی پذیره نویسی ثبت نام سلول های بنیادی در استان ایجاد شد که در این طرح اهداکنندگان مستمر با اهدای سلول های بنیادی خود به روند درمان و بهبود بیماران خودایمن، سرطانی، افراد نیازمند پیوند عضو که از لحاظ ساختار ژنتیکی به فرد اهدا کننده سلول های بنیادی نزدیکی و شباهت زیادی دارند، کمک می کنند.

 


وی افزود: امسال به منظور کاهش انتقال بیماری های عفونی ویروسی چون ایدز و هپاتیت که از راه خون منتقل می شوند، فرایند خونگیری از اهداکنندگانی که قصد اهدای خون برای اولین بار را داشته اند با توجه به عدم اطمینان به سلامت خون آنها از چرخه فعالیت این اداره کل حذف شد.


وی توضیح داد: از افراد بدون سابقه اهدای خون آزمایش های خونی و ویروسی به منظور بررسی وضعیت سلامت خون آنها گرفته می شود و در صورت تایید نبود مشکل در خون این افراد از آنها بعد از سه یا چهار ماه برای اهدای خون دعوت می شود.


اکبری دهبالایی گفت: با این اقدام های پیشگیرانه ریسک انتقال بیماری های عفونی و ویروسی در استان ایلام کاهش چشمگیری داشته و خون تزریقی به بیماران از نظر سلامت و نبود آلودگی های ویروسی مطلوب و مورد تایید است.


اکبری دهبالایی با بیان اینکه اداره کل انتقال خون ایلام نیاز خونی تمام مراکز درمانی استان را تامین می کند، در مورد عدم ایجاد پایگاه انقال خون در دیگر شهرستان های استان گفت: راه اندازی مراکز انتقال خون در سایر نقاط استان نیازمند شاخص های مختلفی از جمله جمعیت است که شهرستان های ایلام فاقد این شاخص ها هستند./م

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار