رییس اداره بهزیستی آبادان:
رئیس اداره بهزیستی آبادان گفت: در حال حاضر ۶۲ کودک کار در آبادان وجود دارند.
کد خبر: ۵۹۹۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵ 01 May 2018

سعید ایثاری ظهر امروز در جمع کارشناسان این حوزه در منطقه جنوب غرب خوزستان (آبادان، خرمشهر و شادگان) در آبادان افزود: این اداره شرایط مناسب بهداشتی، تحصیلی و آموزش خانواده های تحت پوشش این اداره را فراهم کرده است.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز در ادامه این مراسم از «نسل ایمن و سالم با بهبود ایمنی و بهداشت کارگران جوان و خاتمه دادن به کار کودکان» به عنوان شعار امسال این روز نام برد و گفت: با توجه بر اهمیت سلامت روان و جسم کارگران به عنوان یک موضوع حائز اهمیت در سطح ملی، کارشناسان بهداشتی ما نیز به آن توجه ویژه ای دارند.

آرمین خالقی جو ضمن تاکید بر توجه ویژه به کارگران افزود: امیدواریم تا با انجام اقدامات پیش بینی شده در حوزه ایمنی و بهداشت حرفه ای، در آتیه ای نزدیک دیگر شاهد به خطر افتادن سلامت هیچ نیروی کاری نباشیم.

وی با بیان اینکه تمام کودکانی که کار می کنند به عنوان کودک کار دسته بندی نمی شوند، اظهار کرد: کارهایی که سلامت کودکان را تهدید نمی کند و یا در آموزش آنها اختلالی به وجود نمی آورد به عنوان امری مثبت تلقی می شود، فعالیت هایی همچون کمک به والدین در کارهای خانه، شراکت در کسب و کار خانوادگی و یا به دست آوردن پول تو جیبی در ساعت های غیر مدرسه و یا در طول تعطیلی مدارس در این دسته قرار می گیرند، این گونه فعالیت ها سبب رشد و ارتقاء شخصیت کودکان، کمک به خانواده و افزایش مهارت زندگی در آنها می شود.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان اظهار کرد: واژه کودکان کار به طور معمول به فعالیت هایی اشاره دارد که مانع از کودکی، شکوفایی پتانسیل ها و کرامت انسانی کودکان شده و در شد فکری و فیزیکی آنها اختلال ایجاد می کند.

خالقی جو از فعالیت هایی که به صورت ذهنی، فیزیکی روحی و یا اجتماعی برای کودکان خطرناک و آسیب زننده باشند، مانع فراگیری آموزش‌های مناسب و رفتن آنان به مدرسه و ترک تحصیل آنان شود و یا آنان را متحمل تحصیل در مراکز با برنامه آموزشی فشرده و سنگین کند به عنوان اقداماتی نام برد که مانع کودکی، شکوفایی پتانسیل ها و کرامت انسانی کودکان می شود و به اصطلاح به آن به عنوان واژه کار کودکان نام می برند.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون مربوط به کارگران نوجوان در ایران به کار گماردن افراد کمتر از ۱۵ سال تمام ممنوع است، گفت: کارگری که سن آن بین ۱۵ تا ۱۸ سال تمام باشد، کارگر نوجوان نامیده می شود و در بدو استخدام بایستی توسط سازمان اجتماعی مورد آزمایش های پزشکی قرار گیرد و کارگری که در محدوده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال باشد کارگر جوان نامیده می شود، این دسته از کارگران نسبت به بیماری های ناشی از کار آسیب پذیر تر هستند اما در بیشتر مواقع آمارها به دلیل اثر تجمعی مواجهه، زمان ماندگاری بالا، سختی به دست آوردن اطلاعات درست و غیره نمی تواند این موضوع را نشان دهد.

در ادامه این آئین رئیس مرکز بهداشت خرمشهر با اشاره به اینکه بهداشت حرفه ای علم و هنر سالم نگه داشتن کارگران است، گفت: اگر قبول داشته باشیم پیشرفت هر جامعه ای مرهون کارگران است، سلامتی آنها نیز برایمان مهم خواهد بود.

یداله مصدر افزود: سلامت روانی و جسمانی با اندازه گیری میزان سلامت محیط کار و عوامل زیان آور فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیک، روانی و ارگونومی ارتباط مستقیم دارد و لذا قابلیت اصلاح دارد و به این ترتیب می توانیم یک جامعه پویا داشته باشیم.

در پایان این مراسم علاوه بر قرائت بیانیه وزیر بهداشت درباره روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای از ۲۵ فعال حوزه بهداشت و ۳۰ فعال حوزه صنعت با اهدای لوح تقدیر و هدایایی قدردانی شد.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار