مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در این مراسم دیدار با اشاره به اینکه خداوند نماد‌هایی را در جامعه برای حرکت ما قرار داده است، اظهار داشت: قطعاً لطف خداوند در جامعه دینی و اسلامی ما معرفی و تشکر از افرادی نظیر حمید حسام است.
کد خبر: ۵۹۹۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 03 May 2018
به گزارش تسنیم از همدان، فعالان فرهنگی همدان با سردار سرافراز حاج حمید حسام"چهره برتر هنر انقلاب اسلامی سال ۹۶" دیدار کردند.
 
به گزارش تسنیم، در دیدار با سردار حمید حسام، سردار مهدی ظفری مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان، سردار میرزا محمد سلگی، سرهنگ علی بقائی معاون فرهنگی سپاه استان همدان و فعالان فرهنگی همدان حضور داشتند.

"حمید حسام" نویسنده نام‌آشنای این روز‌های حوزه دفاع مقدس و تاریخ شفاهی جنگ است که اگر تلاش‌های وی نبود، حقیقتاً رزمندگان گمنام استان همدان، چون محمد سلگی و شهید علی خوش لفظ امروز همچنان در گمنامی به سر می‌بردند و از رشادت‌های آن‌ها در سال‌های شور و حماسه خبری نبود.

حمید حسام درسال ۱۳۴۰ در همدان متولد شد. وی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دانشگاه تهران است که جوانی خود را در جبهه‌های نبرد سپری کرد و همین مسئله باعث شد تا دفاع مقدس رویکرد اصلی حمید حسام در نوشتن و خلق آثارش باشد.

حمید حسام این چهره انقلابی را با عناوینی همچون کتاب"وقتی مهتاب گم شد"، "آب هرگز نمی‌میرد"، "غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند"، " فقط غلام‌حسین باش"، "راز نگین سرخ"، "دهلیز انتظار" و ... می‌شناسند.

حمید حسام نویسنده کتاب "خداحافظ سالار" است که پیش‌ازاین با نگارش خاطرات برخی از رزمندگان گمنام استان همدان توجه رهبر انقلاب را به آثار خود جلب کرده است.

کتاب ارزشمند "خداحافظ سالار" تازه‌ترین اثر حمید حسام است و از دیگر آثار سردار حسام "آب هرگز نمی‌میرد"نام دارد و به خاطرات محمد سلگی اختصاص دارد که با واکنش متفاوتی از سوی مقام معظم رهبری مواجه شد تا جایی که مقام معظم رهبری فرمودند: " اگر می‌توانستم حتماً به همدان می‌رفتم و این مرد را از نزدیک می‌دیدم".

از دیگر آثار حمید حسام که بر سرزبان‌ها افتاد "وقتی مهتاب گم شد" بوده است که این کتاب خاطرات "شهیدعلی خوش‌لفظ" از رزمندگان دوران دفاع مقدس را شامل می‌شد، ضمن اینکه علی خوش لفظ چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ براثر عوارض شیمیایی ناشی از ۸ سال دفاع مقدس و پس از تحمل سال‌ها درد و رنج به یاران شهیدش پیوست.

"وقتی مهتاب گم شد" کتابی که چند مرحله از سوی رهبر انقلاب، نسبت به مطالعه آن توصیه شد و رهبر انقلاب در دیدار با شاعران مذهبی با اشاره به بخش‌هایی از این کتاب فرمودند: برادرانی که اهل شعر و ذوق و هنر هستید این کتاب‌ها را بخوانید.

ارزش‌ها و نماد‌های دفاع مقدس تبدیل به گفتمان فرهنگی شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در این مراسم دیدار با اشاره به اینکه خداوند نماد‌هایی را در جامعه برای حرکت ما قرار داده است، اظهار داشت: قطعاً لطف خداوند در جامعه دینی و اسلامی ما معرفی و تشکر از افرادی نظیر حمید حسام است.

وی با بیان اینکه معتقدیم افرادی نظیر سردار حمید حسام یک مقام الهی در جمهوری اسلامی ایران هستند، افزود: این بزرگ‌مردان رسالت سنگینی را به دوش داشته و دارند که قطعاً این رسالت اجر و پاداش بزرگی را به همراه خود دارد.

ظفری با تأکید بر اینکه در جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاع از ارزش‌ها خوب کار کرده‌ایم ضمن اینکه در مواقعی اشکالاتی نیز وجود داشت، گفت:، اما در حوزه هجوم همراه با دفاع خیلی یا ورود پیدا نکرده یا موفق نبودیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با اشاره به اینکه در هر کجا که اقدام به دفاع کنیم، اما همراه با دفاع نگرش هجوم نباشد آسیب می‌بینیم، گفت: در حوزه دفاع از ارزش‌های انقلاب نظیر شهدا، ایثارگران و ... تلاش بسیاری شده است، اما در حوزه هجوم همراه با دفاع یا ورود پیدا نکردیم یا موفق نبودیم.

ظفری با بیان اینکه به تعبیری می‌توان گفت که در ایران در حوزه تبلیغ و شعار با برگزاری یادواره شهدا، تجلیل از خانواده شهدا و ایثارگران و ... بسیار تلاش شده است، عنوان کرد:، ولی در حوزه تبدیل ارزش‌ها به گفتمان ورود نداشته یا شناختی نسبت به این موضوع نداشته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه از مراتب گفتمان توجه به اجماع است و ما نمی‌توانیم بگوییم جامعه جمهوری اسلامی ایران همین قشر فعالان فرهنگی و ... هستند، تأکید کرد: جامعه جمهوری اسلامی ایران ۸۰ میلیون نفر جمعیت است و اگر یکجایی انحرافی و کج روی وجود داشته باشد قطعاً باید به قصور خودمان فکر کنیم ضمن اینکه همیشه نگاه بدبینی نمی‌توانیم به جامعه داشته باشیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با اشاره به اینکه در حوزه گفتمان‌سازی باید تلاش بیشتری کنیم، تصریح کرد: در حوزه گفتمان سازی نماد‌هایی متعددی نظیر سردار حمید حسام، میرزا محمد سلگی و ... وجود دارد.

ظفری با بیان اینکه افرادی نظیر میرزا محمد سلگی، سردار حمید حسام نماد و سوژه‌های عاشق‌پیشه‌ای هستند که باید این عاشق‌پیشگی را حفظ کنند، ابراز کرد: ما نیز باید از این بزرگان عاشق‌پیشگی را بیاموزیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر نتوانیم سوژه‌ها و نماد‌های کشورمان را تبدیل به سرمایه نمادین کنیم چندان موفق نبوده‌ایم، اظهار داشت: این نماد‌ها جامعه قالب‌های فرهنگی و روش‌های خاص خودش را می‌خواهند که تبدیل به سرمایه‌های نمادین شوند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان بیان کرد: خاصیت سرمایه نمادین این است که باید مولد و تولیدگر باشد ضمن اینکه گفتمان سازی و جریان سازی در اندیشه‌های مدیریت فرهنگی باید همواره وجود داشته در غیر این صورت با وضعیت موجود ممکن است آسیب ببینیم.

ظفری تأکید کرد: خداوند سرمایه‌های روشنی برای ما قرار داده است که باید تبدیل به جریان‌های نمادین شوند تا بتوانیم در جامعه از وضعیت موجود عبور کنیم.

وی با اشاره به اینکه نگاه هجومی در جامعه حتماً ضرورت جامعه است که باید در این راستا ورود پیدا کنیم، عنوان کرد: ان‌شاءالله بتوانیم از نماد‌های اصیل، پایه‌دار و پیشینه‌دار نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان تصریح کرد: با نگاه دفاع از ارزش‌ها شیوه مدیریت نیز باید شیوه هجومی با قاعده‌های اجماع سازی باشد یعنی به اجماع جامعه باید فکر کنیم.

سردار حمید حسام در راستای استخراج گنج دفاع مقدس و زنده نگه داشتن یاد و خاطه شهدا قدم‌های موثری برداشته است

راوی کتاب آب هرگز نمی‌میرد در این دیدار ضمن عرض تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه اظهار داشت: دریافت عنوان "چهره برتر هنر انقلاب سال ۹۶" را خدمت شما تبریک عرض می‌کنم که چرا که انتخاب شما و این عنوان ارزشمند نتیجه زحمات و تلاش‌های شماست.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری همواره تأکیددارند که دفاع مقدس گنجی است که باید این گنج را استخراج کرد، افزود: سردار حمید حسام در راستای استخراج این گنج واقعاً تلاش کرده است که همین امر سبب شده موردتوجه مقام معظم رهبری قرار گیرند ضمن اینکه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست.

سردار میرزا محمد سلگی با بیان اینکه سردار حمید حسام در زمینه جهاد اکبر و جهاد فرهنگی در این شرایط جنگ نرم توانسته قدم‌های مثبتی بردارد، تصریح کرد: امیدوارم خداوند توفیقی دهد به ایشان و دیگر رزمندگان دوران دفاع مقدس که در این گنج سهیم هستند.

راوی کتاب آب هرگز نمی‌میرد تأکید کرد: دفاع مقدس ما همچنین خاصیتی دارد که مقام معظم رهبری می‌فرمایند هشت سال دفاع مقدس گنج است و باید این گنج را استخراج کرد.

سردار سلگی با تأکید بر اینکه از خصوصیات دفاع مقدس ما این است که معارفی دارد که سردار حمید حسام از جمله این معارف هستند، ابراز کرد: رزم و دفاع افرادی نظیر سردار حمید حسام با تأسی به سیدالشهدا (ع) بوده و جنگ را در تداوم قیام سیدالشهدا (ع) می‌دیدند.

استفاده از ظرفیت‌هایی نظیر شهید همدانی جامعه و نسل جوان را معجزه آسا متحول می‌کند

نویسنده کتاب وقتی گم شد با اشاره به اینکه انسان وقتی در جایگاه توجه دیگران قرار می‌گیرد تا جایی که مقام معظم رهبری در وصف سردار میرزا محمد سلگی می‌فرمایند که اگر می‌توانستم به همدان و برای دیدن ایشان می‌رفتم، اظهار داشت: همین سخنان مقام معظم رهبری سبب می‌شود که یک مسیر و سیلی از توجهات و اقبال جامعه عاشق به فرهنگ شهدا به یک‌باره به سمت ایشان سرازیر شود.

وی با بیان اینکه ما متعلق به یک نسل، عصر و دوره‌ای هستیم که زیباترین آموزه و درس آن‌ها این بود که تا جایی که ممکن است تلاش کنند کار کنند، اما دیده نشوند، افزود: برخلاف امروز که در جامعه هنر و ادبیات دیده شدن یک مطلوب و ارزش است، اما در روزگار دهه ۶۰ در بین بچه‌های جبهه دیده نشدن یک آرمان بود.

سردار حمید حسام با تأکید بر اینکه اگر قدر سرمایه‌هایی نظیر شهید همدانی را بدانیم چرا که این ظرفیت‌ها تحول‌آفرینی دارند، ابراز کرد: استفاده از ظرفیت‌هایی نظیر سردار همدانی جامعه و جوان ما را معجزه‌آسا متحول می‌کند.

نویسنده کتاب وقتی گم شد با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری با وجود تمام دردسر‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... این اکسیر و کیمیای معجزه گونه دفاع مقدس را نسخه همه مشکلات می‌دانند، تأکید کرد: علت این است که همه زیبایی، خوبی‌ها، معارف اسلامی و تحقق آیات الهی همه در دوران هشت سال دفاع مقدس وجود داشت.

حسام با بیان اینکه مقام معظم رهبری بعد از سردار حاج قاسم سلیمانی اولین کسانی که را که با واژه شهید زنده دفاع مقدس خطاب کردند شهید علی خوش لفظ و حاج میرزا رضا سلگی بود، تصریح کرد: این توجهات مقام معظم رهبری بار مسئولیت ما را سنگین‌تر و تعهد ما به این توجهات مقام معظم رهبری بیشتر می‌شود.

 عنوان چهره هنر انقلاب سال ۹۶ به سردار حاج حمید حسام نویسنده خاطرات و زندگینامه شهید علی خوش لفظ تعلق گرفت. کتاب"وقتی مهتاب گم شد" خاطرات شهید علی خوش لفظ از دوران زندگی و حضورشان در هشت سال دفاع مقدس است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار