باگذشت نیمی از عمر مجلس دهم ،از سوی برخی رسانه هاوشبکه های اجتماعی منتسب به قبایل خاص ، برخی اقدامات ایذایی بر علیه انتخاب سیاسی مردم ،شائبه تلاش برخی نخبگان برای بازگشت به سیره های انتخاباتی پیشین دراستان ایلام وتلاش برای حفظ نگاههای منسوخ قبیله ای را پررنگ تر کرده است .
کد خبر: ۶۱۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷ 02 June 2018

تابناک ایلام علی اصغراسدی::انتخابات در تمامی مکاتب سیاسی که آزادی فعالیت های سیاسی و تحزب در آنها نهادینه شده است ،تابع فرآیند خاصی است که درآن تنها گروهها واحزاب سیاسی تعیین کننده هستند.در فرآیند انتخابات این نوع مکاتب ،این احزاب وجریانات سیاسی هستند که برنامه می دهند ،ومردم نیز بر اساس آنالیز برنامه احزاب ،وتفکری که  بتواند برنامه عینی و عملیاتی تری در راستای بهبود شرایط زندگی مردم وحفظ منافع  ملی کشور ارایه دهد را بعنوان نماینده خود در پارلمان یا ریاست جمهوری برمی گزینند.

اگر چه در معدود سالهایی ،این نوع انتخابات در کشور را تجربه نموده ایم ،اما باید به این حقیقت تلخ معترف باشیم که هر چقدر جلوتر رفته و دنیا تمام مظاهر پیشرفت در تمام علوم حتی سیاست را تجربه کرده است ،انتخابات در ایران همانند بسیار دیگری از مولفه های تاثیر گذار در توسعه خصوصا در مناطق کمتر توسعه یافته، با پسرفتی خیره کننده به سمت انتخابات بر اساس مولفه های مطرود جوامع مترقی یعنی قومی وقبیله ای سوق داده شده است.

در طول ادوار واتخابات های مختلف ،این قوم و قبیله ووابستگی طایفه ای و دلبستگی های عشیره ای بوده اند که نقش تعیین کننده  خود در انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به نمایش گذاشته اند ،جالبتر اینکه در انتخابات مهم وتاثیر گذار ریاست جمهوری نیز بارها وبارها شاهد تاثیرات گرایشات قومی در میزان آرای کاندیداها در نقاط مختلف کشور  بوده ایم . این یعنی در کشور ما هنوز با انتخابات بر اساس مدل های پذیرفته شده جهان مترقی فاصله داشته وبرای رسیدن به نقطه برابرویا حتی نزدیکتر بازهم به تمرین دمکراسی نیازمندیم.

دراستان ایلام نیز به تبع دیگر مناطق با بافت سنتی وقبیله ای ،سالهاست انتخابات از یک سیره مشخصی تبعیت می کند و آن هم چیزی نیست جز انتخاب و نماینده گزینی بر اساس تعصبات قومی وقبیله ای . دراین نوع انتخاب نادرست که متاسفانه در طول سالیان اخیر نه تنها از سوی متعصبین کم سواد ویا بیسواد قبیله سرسختانه دنبال شده است ،بلکه بخش اعظمی از نخبگان وتحصیلکردگان جامعه قبیله ای را نیز درنوردیده و اِعمال آن درانتخابات های مختلف ضمن ذبح شایستگان ،موتور محرکه توسعه در استان محروم ایلام را نیز خاموش نموده است.

این واقعیت غیر قبل انکار را نمی توان رد کرد که در اسفند 94 برای دومین بار در تاریخ انتخابات استان ایلام ،مردم حوزه شمالی دست به انتخابی سیاسی زده وبا حمایت از کاندیدای مورد حمایت جریان اصلاحات دراستان ،این گزاره را به اثبات رسانیدند که دراستان ایلام هم با وجود سیطره نگاههای قومی می توان انتخاب سیاسی داشت .البته نه به معنای تام وکمال رایج در فرآیندهای سیاسی جوامع مترقی .

اما باگذشت نیمی از عمر مجلس دهم ،از سوی برخی رسانه هاوشبکه های اجتماعی  منتسب به قبایل خاص ،  برخی اقدامات ایذایی بر علیه انتخاب سیاسی مردم ،شائبه  تلاش برخی نخبگان برای بازگشت به سیره های انتخاباتی پیشین دراستان ایلام وتلاش برای حفظ نگاههای منسوخ قبیله ای را پررنگ تر کرده است .

صرفنظر از انتقاداتی که قطعا بر روش کار،عملکرد نماینده اصلاح طلب استان وجود داشته وامکان رد یا انکار ان نیز وجود ندارد . اما تلاش برای منتسب نمودن تمام مشکلات چهل ساله اخیر مردم استان به نماینده اصلاح طلب ایلام ،چشم بستن بر ضعف ها وحاشیه های پررنگ دو نماینده دیگر استان ،خرده گیری های مخرب وعامدانه بر مشی سیاسی در کنار لابگیری های بسیار معقول ‌فعال  این نماینده در حوزه های مختلف وبرجسته سازی مشی سیاسی وی ،جملگی پرده از برنامه های مخرب اتاق فکری مرکز نشین  می اندازد که با اجماع سه ضلع مثلث اصلاح طلب نمایان شکست خورده وسرخورده از رسیدن به مناصب مدیریتی واطرافیان انان ،اصولگریان افراطی و قوم مداران متعصب شکل گرفته است.

مثلث تخریب گری که با محوریت  اتاق فکر تهران و با هدف تصاحب کرسی های پارلمانی استان در مجلس یازدهم ، عزم خود را جزم نموده اند تا با پمپاژ بد اخلاقی و با بهره گیری از خرده پاهای فضای مجازی  و رسانه ای که از قضا خود را سینه چاک جریان اصلاحی کشور قلمداد می کنند بعنوان پیاده نظام خود و برداشتن بزرگترین مانع  قرارگرفته در مسیرشان (جلال میرزایی) به مطامع قومی وسیاسی  خود برسند.

 

اتاق فکر تخریب نماینده اصلاح طلب استان در تهران وپیاده نظامهای متعصب آنان در استان باید بدانند که هرچند تا انتخابات مجلس یازدهم نزدیک به دوسال وقت باقیست ،اما بی شک در پیش گرفتن بی اخلاقی بی حد ومرز به جای حضور مردانه در گود رقابتها ونمایش چنته خویش مسیر درست ومنصفانه ای نخواهد بود.

مردم فهیم وبا دانش وفعالین سیاسی و اجتماعی هوشمند استان ایلام   به خوبی اهداف پشت پرده این سیره نامیمون را تمییز وتشخیص داده وبه روشنی معنای نقد دغدغه مندانه با خط تخریبی هدفمند را فهمیده وخواهند فهمید . به یقین هراندازه که زمان بگذرد و حقایق روشن شود ،مردم آگاه استان خواهند فهمید که چرا باید حجم هجمه ها به سوی یک نماینده بیشترشود تا دو نماینده دیگر استان و اعوان وانصارشان  در پناه این هیاهو با تکیه بر رانت ورابطه منتفع شوند!؟ چرا اصلاح طلب نمایان فعالیت های تعریف شده بر مرام اصلاح طلبی نماینده استان را برنتابیده وآنرا دستاویزی برای تخریب وی قرار داده اند ؟ براستی پشت این حجم از هجمه آیا کاندیداهایی از اقوام وقبایل خاص نخوابیده است ؟ بزودی  زوایای روشنتری از این ماجرا منتشر خواهدشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار