اینجا در استان ایلام هم با روی کار آمدن سلیمانی دشتکی بعنوان استاندار ایلام این قضیه به شکل جدید و با هدف خاص وجدیت تمام دنبال شده وبه مرحله اجرا درآمده است. استاندار ایلام در مرکز استان وتمامی شهرستان ها از ظرفیت جوانانی که از آنان بعنوان طرفداران وفعالین ستادهای انتخابانی حسن روحانی یاد می شود،تحت عنوان مشاور فرماندار ومدیرکل استفاده کرده است. البته نه به شکل رسمی وحقوق بگیر، بلکه به صورت افتخاری وکاغذی صرفا نمایشی !
کد خبر: ۶۱۵۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴ 05 June 2018

تابناک ایلام علی اصغراسدی::"تجربه نشان داده است ، مدیران مشورت پذیر موفق تر از مدیران عملگرا هستند. هرچند «مشاور» به طور کلی در نظام مدیریتی ما تعریف درستی ندارد . گاه برای رعایت شأن افراد (بویژه مدیران برکنارشده ) به کار می‌رود، گاه ابزاری برای رفیق بازی  است، گاه به مثابه پارکینگ استفاده می‌شود، گاه به چشم مدیریت سایه یا «روز مبادا» دیده می‌شود، گاه  بهانه‌ای برای پرداخت حقوق به یک دوست و گاه برای داد و ستد و ..."

سابقه  تصمیم برای ایجاد گروه مشاوران جوان به دولت دهم بر می گردد ،اقدامی در راستای احیای گروه مشاوران جوان رییس‌جمهور که  با اهتمام اسفندیار رحیم مشایی دنبال شد، در آن برهه زمانی سابقه فعالیت این گروه نشان می‌دهد که احمدی‌نژاد بیش از آنکه به فکر مشاوره و استفاده از توان جوانان بوده باشد؛ دنبال نام‌هایی بود آشنا و مورد اعتماد خودش تا در نقاط مورد نظرش به ویژه در حوزه «اقتصادی» جایگزین نیروهای غیر خودی کند.

هر چند احمدی‌نژاد به گفته خود، قصد استفاده از استعداد و خلاقیت جوانان را در وزارتخانه‌ها داشت، اما در عمل علاوه بر ناتوانی در برخی وزارتخانه‌ها و عملکرد ضعیف، به بن بست‌هایی رسید که سرنوشت برخی مشاوران این موضوع را روشن می‌کند.

جوانان برگزیده شده به عنوان مشاور، تنها چند ماه پس از مشاوره، رویای دستیابی به مسئولیت‌های بالاتر اجرایی را در سر پروراندند و ماجرا به آن جایی پایان یافت که نه تنها گروه مشاوران جوان، کارایی خود را از دست داد بلکه نارضایتی رئیس جمهور را نیز از عملکرد آنان در پی داشت.

حال که نزدیک به پنج سال از وداع احمدی نژاد با پاستور می گذرد ، با وجود انتقادات تند وتیزمتوجه این اعجوبه قرن ،بلاها وسختی هایی که نصیب کشور نمود ،کاستی ها وضعف هایی که کماکان متوجه رفتار وعملکرد دوران صدارت وی می شود ،اما یک قلم از میراث ولو غلط و به بن بست رسیده دوران صدارت ایشان یعنی "پروژه مشاورین جوان" ،همچنان در دولت دوازدهم بعنوان سرسخت ترین ترین منتقد او ،با قدرت تمام دنبال می شود.

اینجا در استان ایلام هم با روی کار آمدن سلیمانی دشتکی بعنوان استاندار ایلام این قضیه به شکل جدید و با هدف خاص وجدیت تمام دنبال شده وبه مرحله اجرا درآمده است. استاندار ایلام در مرکز استان وتمامی شهرستان ها از ظرفیت جوانانی که از آنان  بعنوان طرفداران وفعالین ستادهای انتخابانی حسن روحانی یاد می شود،تحت عنوان مشاور فرماندار ومدیرکل استفاده کرده است. البته نه به شکل رسمی وحقوق بگیر، بلکه به صورت افتخاری ،کاغذی و صرفا نمایشی !

رک وبی پرده باید بگوییم صرفنظر از درستی یا نادرستی استفاده از جوانان در امر مشورت که البته اگر مشورتی با آنان صورت پذیرد !نحوه گزینش  وچیدمان این افراد در جای جای استان به گونه ایست که بیشتر از اینکه گویای واقعیت مشورت گیری از  جوانان باشد  ،موید پروژه ای  درمسیر یارگیری مشاور ارشد استاندار ایلام در فضای مجازی ورسانه ای استان است.

بررسی وضعیت مشاورین جوان استاندار نشان می دهد که اغلب این افراد از فعالین شبکه های مجازی ورسانه ای هستند که استفاده از ظرفیت آنان در راستای نشر اخبار وبزرگنمایی فعالیت های استاندار در فضای مجازی ومقابله با نقدهای صورت گرفته توسط رسانه ها ومنتقدین فعال در شبکه های اجتماعی در دستور کار اتاق فکر استاندار قرار گرفته است.

نکته مغفول مانده وقابل تامل در قضیه مشاور جوان گزینی برای مدیران استان این است که در حالیکه در کشورهای مترقی وتوسعه یافته استفاده از ظرفیت جوانان با استعداد ونخبگان در مصادر مدیریتی در اولویت قرار گرفته و مدیران سالخورده وبا تجربه بعنوان مشاور در کنار جوانان به انتقال تجربه ومشاوره دهی مشغولند ،اما این موضوع در کشور واستان ما بالعکس شده است ،چرا که اینجا پیران به صندلی ها مدیریت چسبیده وجوانان فاقد تجربه به آنان مشورت می دهند . حال با این وضعیت  بازهم باید توسعه وترقی برای کشور متصور بود؟!

جوانان تحصیل کرده ظرفیتهای بزرگی دراستان وکشور محسوب می شوند ،جوانان با استعداد ما در دوران مختلف نشان داده اند که اعتماد به آنان همواره نتیجه بخش بوده است ،مشروط به اینکه از این ظرفیت درمسیر درست و پیشبرد برنامه ها بصورت هدفمند وموثر استفاده شود ،فضا را برای جذب آنان در دستگاههای اجرایی وتخصصی به فراخور توانمندی آنان فراهم نمود ،نه اینکه با یک شغل کاغذی وافتخاری ،آنان را به آینده ای دلخوش نمود که سرنوشت محتوم آنان همان باشد که در دولت دهم رقم خورد!

استاندار ایلام بیش از هر کسی دیگری می دانند که مشاور افتخاری شغل محسوب نمی شود وبا وجود تجربه ناچیز این جوانان در امر مدیریت ومسایل خرد وکلان ،امکان عملی مشاوره با آنان نیز وجود نداشته واین موضوع صرفا یک حرکت نمایشی در راستای نشان دادن اهتمام دولت به جوانان  ومهمتر از همه استفاده ابزاری از آنان برای اهداف خاص تعبیر  می شود .بنابراین بهتراست با وجود وضعیت حاکم بر دولت و ضوابط استخدام که امکان بکارگیری این جوانان نیز بطور کل مردود است ،راه واقعی را برای رشد جوانان مهیا نموده وبا واگذاری آب نبات چوبی ،آنان را از دُر غلطان محروم نسازند.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مشاور
|
Netherlands
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
مشاور اسمش رو خودشه
حالا بی پوا، بی اتاق، بیخود فرقی نداره
مشاورررررررر یعنی هویچ
حالا بقول شاعر ایلامی
دی هویچ بی هویچانه
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
به این میگن نقد خوب
مهدی
|
France
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
استفاده از مشاورین نخبه و آزمون پس داده که در حوزه کاری خود موفق بوده اند و تجربه بالایی دارند بله ،ولی نه کسانی که از عنوان تحصیل کرده فقط مدرک اونو دارن و اینکه چه طوری به جایگاه مشاور رسیدن حای تأمل داره ،کسانی که فقط به واسطه جمع آوری رأی برای نماینده های مجلس مشاور شدن نه تنها کمکی نمیکنن بلکه این استانو جواناشو به ورطه نابودی میبره باید فاتحه جوانارو با این مشاورارو خوند
میرزایی
|
United States
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
جناب استاندار اگر به تریپ قبایشان برنخورد خدمتشون عارضم که ایشون خیلی از کارهاشون بقول اون بزرگوار مشهدی‌مان "پَرپَکانی" هست.یکیش همین استفاده از مشاورین جوان هست که همانند بعضی از حروف الفبای فارسی خونده میشه ولی وجودخارجی نداره ویا برعکس موجوده ولی خونده نمیشه مثل: بُخُر بُخُر(بخور بخور معروف در رده‌های بالا) یا حوزه(حوضه انتخابی نمایندگان والامقام).کار به اینجا ختم نمیشه و دشتکی گرانقدر ،پینوکیو تر از این حرفها درمیاد، نشان به آن نشان که تغییرات و انتصابات زمانی خوشایندش هست که باب میل ملوکانه‌شان باشد یا اگر ابقایی در کار باشد حتما حسابی ..........شده باشد، مِن باب مثل عَرض کنم همین اداره ورزش و جوانان ایلام که مدیر کلش از اون آدمهای زیرآبی .......که چهار ساله میز مبارک رو چسبیده و بنا به اقرار خودش ورزش استان در سال گذشته سیزده‌درصد بیشتر رشد نداشته و از وقتی استاد دشتکی تشریف آورد ایلام، استاد حیدرزاده دیگه کم مونده بود لحاف تشک بندازه، استانداری بخوابه که مبادا از دید دشتکی عزیز خارج نشه و حرکات مقبول انجام بده و در نهایت با وساطت یکی از اقوام استاندار و .......و غیره و ذلک، قول ابقا از دشتکی بگیره!!!! و از اونجایی که جوانان بااستعداد و تحصیلکرده دیگه‌ای در استان موجود هستند ولی فریادرسی ندارن باید با همین "پَرپَکانی" های دشتکی و شعارهای توخالی استفاده از جوانان در مناصب مدیریتی و مشاوره‌ای عمر بگذرانند تا شاید فرجی شود.( مدیرجان بچاپ که این دنیا گر دو روزی برمراد ما نرفت غم مخور..)
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
احسنت بر این نقد زیبا
هدف از این طرح در استان ما

تمجید از استاندار
تخریب دکتر میرزایی (کانال تلگرامی نسل نو و زیر مجموعه های شهرستان های آن که توسط ف از نیروهای غیر بومی شرکتی هدایت می شود)
به حاشیه راندن نیروهای اصیل طرفدار دولت از طریق تخریب آنها توسط رسانه های مجازی این دار و سته
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار