استان ایلام در سال های اخیر شاهد پدیده خشکسالی، کاهش شدید نزولات آسمانی، گرد و غبار، خشکیدگی جنگل های بلوط، زلزله و وقوع حریق در جنگل ها بوده که خطر بسیار بزرگی به ویژه در حوزه منابع طبیعی این استان است.
کد خبر: ۶۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۲ 14 July 2015
نگرش سنتی به مدیریت بحران، براین باور بود که مدیریت بحران یعنی فرو نشاندن آتش؛ به این معنی که مدیران بحران در انتظار خراب شدن امور می‌نشینند و پس از بروز ویرانی، سعی می‌کنند تا ضرر ناشی از خرابیها را محدود سازند.
مفهوم بحران می‌تواند به معنای انحراف از وضعیت تعادل عمومی رابطه سازمان با محیط یا تعریفی از خصوصیت محیطی باشد که سازمان مجبور است به صورت مستمر از آن اگاهی داشته باشد. در هر یک از این دو نگرش، انجام مسائل بحران در یک دیدگاه مدیریت استراتژیک به بهترین وجه قابل درک است
یک بحران سازمانی فقط یک فاجعه‌ مانند یک رکود اقتصادی، سقوط یک هواپیما و یا محدود کردن شرکتهایی نیست که باعث تلفات عظیم و یا خسارات شدید محیطی می‌شوند بلکه می‌تواند دارای شکلهای متنوعی مانند بدنام شدن محصول، مخدوش شدن خدمات پشتیبانی کننده، تحریم کردن محصولات، اعتصاب، شایعات هسته‌ای جنجال‌آمیز، دزدیده شدن، رشوه‌دهی و رشوه‌خواری، درگیری خصومت‌آمیز، بلایای طبیعی در جهت انهدام محصولات، خراب شدن سیستم اطلاعات سازمانی و یا سیستم اطلاعات شرکتهای مادر است.
مدیریت بحران فرایندی است برای پیشگیری از بحران و یا به حداقل رساندن اثرات آن به هنگام وقوع برای انجام این فرایند باید بدترین وضعیتها را برنامه‌ریزی و سپس روشهایی را برای اداره و حل آن جستجو کرد
اگر مدیریت بحران را برنامه‌ریزی برای کنترل بحران تعریف کنیم در آن صورت چهار مرحله را برای برنامه‌ریزی برای کنترل بحران باید به انجام رساند. نخست باید پدیده‌های ناگوار پیش‌بینی شوند، سپس باید برنامه‌های اقتضایی تنظیم گردند، پس از آن باید تیم‌های مدیریت بحران تشکیل و آموزش داده شوند و سازماندهی گردند و سرانجام باید برای تکمیل برنامه‌ها، آنها را به صورت آزمایشی و با تمرین عملی به اجرا در آورد
سهم استان ایلام از بحرانها
تغییرات اقلیمی در استان لزوم توجه مسوولان دستگاه های اجرایی را به مدیریت بحران دو چندان کرده است.
محمدرضا مروارید در نشست ستاد مدیریت بحران اظهار کرد: استان ایلام در سال های اخیر شاهد پدیده خشکسالی، کاهش شدید نزولات آسمانی، گرد و غبار، خشکیدگی جنگل های بلوط، زلزله و وقوع حریق در جنگل ها بوده که خطر بسیار بزرگی به ویژه در حوزه منابع طبیعی این استان است.
ستادبحران درایلام چگونه عمل کرده است؟
استاندارایلام درخصوص نقش ادارات وسازمانها در کاهش مشکلات دربحرانها گفت: مدیران دستگاه های اجرایی مختلف باید با روش های نوین مدیریت بحران آشنا شده و در مواقع بروز مشکل از آمادگی کامل به منظور مقابله و کاهش آثار مخرب برخوردار باشند.
استاندار ایلام یادآور شد: خوشبختانه بخش زیادی از مدیران استان در طول سال های پس از انقلاب و دوران دفاع مقدس تجربیات ارزشمندی در مواجه با بحران های احتمالی کسب کرده اند که همین عامل در کاهش آثار مخرب آنها تاثیرگذار بوده است.
مروارید تاکید کرد: سال گذشته شاهد وقوع شبه بحران هایی به ویژه در موضوع زلزله مورموری بودیم که با هماهنگی و همکاری ارگان های مختلف توانستیم این مشکلات را تا حدودی برطرف کنیم

وی گفت: سازمان مدیریت بحران کشور کارگاه های آموزشی متعددی را برای آشنایی مدیران در سطوح مختلف برگزار می کند که مسوولان دوایر دولتی استان باید ضمن شرکت مستمر در این برنامه ها با آموزش های نوین در این حوزه آشنا شوند.
استاندار ایلام اضافه کرد: سازمان مدیریت بحران کارگاه آموزشی را برای مدیران دستگاه های اجرایی شش استان از پنجم تا هشتم مردادماه در استان همدان برگزار می کند.
مروارید افزود: مدیران اجرایی استان ایلام از هم اکنون برنامه ریزی لازم را برای حضور در این کارگاه انجام دهند و جانشین های خود را در اداره ها تعیین کنند تا در روند فعالیت های دستگاه ها دچار اختلال نشود.

ستادبحران استان ایلام ستادی صرفا سازمانی یا عملیاتی؟

معاون امور عمرانی استاندار نیز در این نشست گفت: آموزش های کاربردی بویژه در میان مدیران از نیازهای اساسی جوامع امروزی است.
شاپور پولادی ادامه داد: دوره های آموزشی نباید تنها به برگزاری نشست ها و همایش محدود شود، بلکه باید همراه با کارگاه های عملی و کاربردی باشد.
وی یادآور شد: باید از نگاه موزاییکی توسط مدیران فاصله گرفته و به سمت عملکرد سیستمی بویژه در حوزه مدیریت بحران حرکت کنیم.
معاون استاندار ایلام تاکید کرد: آثار زیانبار بسیاری از حوادث و بحران های رخ داده در کشور ناشی از ناهماهنگی و نگاه بخشی مدیران دستگاه های اجرایی مختلف است که عوامل بحران را تشدید کرده است.
پولادی اضافه کرد: ایران جزو کشورهای حادثه خیز جهان است و استان ایلام نیز در بحث زلزله و نفوذ ذرات گرد و غبار با مشکلات عدیده ای روبروست و حتی در موضوع تردد زوار عتبات عالیات نیز اگر به شکل مناسبی برخورد نشود، می تواند به یک عامل بحران زا تبدیل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار