فرماندار سرایان گفت: میزان بارندگی در سرایان فاصله معناداری با متوسط کشوری دارد که این امر در کنار برداشت اضافی از سفره‌های زیرزمینی سبب شده تا آینده کشاورزی در این شهرستان مبهم باشد.
کد خبر: ۶۱۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶ 14 July 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند ، به نقل از روابط عمومی فرمانداری سرایان، محمد کریمی در شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان، اظهار داشت: میزان بارندگی در سال جاری در سرایان حدود 116 میلی‌متر بوده است.

وی افزود: نتایج میزان بارندگی در سرایان فاصله معناداری با متوسط کشوری دارد که این امر در کنار برداشت اضافی از سفره‌های زیرزمینی سبب شده تا آینده کشاورزی در این شهرستان مبهم باشد.

فرماندار سرایان با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند در شهرستان، تصریح کرد: با نصب کنتورهای هوشمند و کاهش میزان برداشت آب، بین 13 تا 15 میلیارد تومان در سال کسری منابع درآمدی کشاورزان ناشی از تحمیل مدیریت منابع آبی است که با توجه به ضعف اقتصاد کشاورزی در منطقه برای کاهش مشکلات درآمدی کشاورزان باید چاره‌اندیشی کرد.

کریمی به خطر تعطیلی صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی به‌ویژه تعطیلی چهار واحد پنبه پاک‌کنی به خاطر کاهش سطح زیر کشت پنبه اشاره کرد و ادامه داد: سرایان با وجود اینکه جزو دشت‌های فوق بحرانی در استان و کشور است اما مشوق‌های لازم برای ایجاد تحرک در بخش کشاورزی کافی و متناسب اختصاص نیافته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز به تشریح وضعیت منابع آب در خراسان جنوبی پرداخت و گفت: این استان با 118 میلی‌متر کمترین میزان بارندگی در کشور را دارد که در نتیجه با کمترین میزان آب تجدید شونده مواجه است.

حسن سروری با اشاره به وجود 181 حلقه چاه عمیق، 54 حلقه چاه نیمه عمیق، 199رشته قنات و 108چشمه در سرایان، تصریح کرد: هرساله شاهد تخلیه 86 میلیون متر مکعب آب از سفره‌های زیرزمینی در این شهرستان هستیم که 19 میلیون متر مکعب کسری مخزن به وجود امده است.

وی ادامه داد: از سال 84 حدود 44 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان شناسایی و مسدود شده که با این کار 5 میلیون متر مکعب از اضافه برداشت آب جلوگیری شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به برگزاری شورای عالی آب در سال جاری و موضوع بحران آب در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: شورای حفاظت منابع آب در استان‌ها با هدف هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و انتظامی در راستای مدیریت مصرف آب و بر اساس مصوبه هیات دولت، برای تعادل بین منابع و مصارف آب در 12 ماده شکل گرفته است که اعضای آن استانداران و معاونین و شرکت آب منطقه‌ای و ارگان‌های ذیربط هستند.

سروری تصریح کرد: امیدواریم این جلسه در راستای رفع دغدغه‌هایی که درباره موضوع آب استان وجود دارد، مفید و موثر باشد و بتوانیم با همکاری و همیاری همه دستگاه‌های اجرایی استان، منابع آب استان که بیشتر متکی به منابع آب زیرزمینی است را مدیریت و حفاظت کنیم.

وی افزود: در راستای اقدامات تعادل‌بخشی برنامه‌ای در شورای عالی آب کشور مصوب شده که 15 پروژه همچون مطالعات منابع آب و پتانسیل‌های موجود، مطالعه و مدیریت خطرات ناشی از فرونشست، راه‌اندازی نظام عرضه و تقاضا با ایجاد بازار محلی آب برای مدیریت مصرف آب با کمک بخش صنعت و مشارکت در بخش کشاورزی، واگذاری مدیریت مصرف آب به تشکل‌های ‌مردمی، تغییر الگوی کشت و بالا بردن راندمان کشاورزی، خرید چاه‌های کم‌بازده، تشکیل گروه‌های گشت و نظارت، نصب کنتورهای هوشمند آب و برق و واگذاری مدیریت مصرف به خود کشاورزان، پروژه‌های تغذیه مصنوعی و آبخیزداری و نیز تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز و برخورد با متخلفین از آن جمله است

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار