متنوع، علمی وجذاب
بسته "گوناگون " عنوان بسته ای جذاب ومتنوع درسایت خبری تابناک ایلام است.دراین بسته ازخبرهای مختلف علمی وورزشی گرفته تا حوادث اجتماعی وتاریخی یافت می شود.سعی شده است درمحتوی این بسته مطالبی گذاشته شود که بیشتر مورد توجه مخاطبین بوده وجنبه علمی وکاربردی هم داشته باشند.دربسته گوناگون امروز این مطالب را را می خوانید:سیب وسرطان، چه بایدکرد؟/تناسب تغذیه با هر گروه خونی /تاثیر آب پرتقال در بهبود عملکرد مغز سالمندان /این‌ غذاها را صبحانه نخورید /چگونه فراموشی نگیریم؟/علائم ابتلا به سرطان حنجره/پدرها و مادرها! این دو اصل "بسیار بسیار ساده" را به خاطر بسپارید /"دروپرینتر"؛ چاپگر قابل حمل برای تلفن هوشمند /علی دایی سرمربی صبا شد!/ صبا به تهران می آید؟ /ایران 4 - تاهیتی 5 / حذف ایران از جام جهانی ساحلی(+عکس)
کد خبر: ۶۳۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸ 18 July 2015
بسته "گوناگون " عنوان بسته ای جذاب ومتنوع درسایت خبری تابناک ایلام است.دراین بسته ازخبرهای مختلف علمی وورزشی گرفته تا حوادث اجتماعی وتاریخی یافت می شود.سعی شده است درمحتوی این بسته مطالبی گذاشته شود که بیشتر مورد توجه مخاطبین بوده وجنبه علمی وکاربردی هم داشته باشند.دربسته گوناگون امروز این مطالب را را می خوانید:سیب وسرطان، چه بایدکرد؟/تناسب تغذیه با هر گروه خونی /تاثیر آب پرتقال در بهبود عملکرد مغز سالمندان /این‌ غذاها را صبحانه نخورید /چگونه فراموشی نگیریم؟/علائم ابتلا به سرطان حنجره/پدرها و مادرها! این دو اصل "بسیار بسیار ساده" را به خاطر بسپارید /"دروپرینتر"؛ چاپگر قابل حمل برای تلفن هوشمند /علی دایی سرمربی صبا شد!/ صبا به تهران می آید؟ /ایران 4 - تاهیتی 5 / حذف ایران از جام جهانی ساحلی(+عکس)

سیب وسرطان، چه بایدکرد؟
"سیب را با پوست نخورید" ؛ این مهم ترین توصیه وزیر بهداشت به مردم است که عجالتاً حواس شان بیشتر به سرطان معده باشد که علت عمده آن، باقیمانده سموم کشاورزی در میوه ها و سبزیجات است.

در این باره نکات زیر قابل توجه است:

الف - این که بعد از سال ها کتمان و سکوت، یک مسؤول ارشد دولتی رسماً به وجود عوامل مرگبار در محصولات کشاورزی اذعان کرده ، یک اتفاق مهم و مثبت است. وزیر بهداشت نیز می توانست مانند بسیاری از مسؤولان دیگر، "تکذیب" کند و همه چیز را گل و بلبل جلوه دهد ، اما او این کار را نکرد و به مقتضای وجدان، سوگند پزشکی و وظیفه سازمانی اش، سلامت مردم را بر سیاست ترجیح داد. این جای قدرشناسی و امیدواری دارد.

سیب و سرطان ؛ چه باید کرد؟

ب - هر چند که وزیر به مردم توصیه کرده است که سیب را با پوست نخورند، اما محصولات دیگری مانند خیار، کاهو، گلابی، گوجه فرنگی، سبزیجات و ... نیز این نگرانی را همراه خود دارند که مبادا با خوردن شان، سموم پوست و درون شان نیز وارد بدن شود.

خلاصه مشکل این است که:
- برخی سموم کشاورزی تا زمان برداشت و مصرف بر روی محصولات باقی می مانند
- برخی میوه ها بعد از این که با پارافین و نظایر آن -که سرطان زا هستند- براق می شوند به بازار عرضه می شوند
- برخی محصولات با آبی که نیترات بیش از حد استاندارد و آلودگی های محیطی دارد آبیاری می شوند و این سموم به بافت محصولات راه می یابد

با این اوصاف، حتی اگر مشکل سیب بعد از کندن پوست آن حل شود، مردم می پرسند که با سایر محصولات چه کنیم؟ مخصوصاً محصولاتی که نمی شود پوست شان را کند، مانند کاهو، فلفل، گوجه فرنگی، سبزیجات و ... .

بدیهی است که همه محصولات عرضه شده در بازار، آلودگی ندارند ولی چون پای سلامتی و مرگ و زندگی انسان ها در میان است، حتی وجود درصد اندکی از محصولات آلوده می تواند نگران کننده باشد.
این نگرانی وقتی تشدید می شود که به یاد بیاوریم نه تنها وزیر بهداشت که 2 سال پیش، محمد دهقان، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز هشدار داده بود: "یک سوم عامل سرطان ها مربوط به باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی است و این یک هشدار برای دولت و مسؤولان است زیرا دولت مسؤول سلامت مردم است."

این، یک وضعیت قرمز برای سلامت جامعه است و لازم است درست مانند زمانی که زلزله ای می آید و همه نهادهای کشور برای گذر از بحران بسیج می شوند، در خصوص عاری سازی جامعه از عوامل سرطان زا نیز چنین رویکردی اتخاذ شود.
بدیهی است که نمی توان تا همیشه نگران این بود که میوه و سبزیجاتی که می خوریم سرطان زا هستند یا خیر؟ باید بر این نگرانی، نقطه پایان گذاشت و روزی را دید که هر سبزی و میوه ای در هر نقطه ای از ایران که مورد آزمایش قرار گیرد، نتیجه اش "سالم" بودن آن باشد.

ج - با توجه به این که تولید محصولات غذایی محصول یک نهاد یا وزارتخانه خاص نیست ، لازم است حداقل در هفت حوزه زیر اقدامات فوری صورت بگیرد:

1 - وزارت جهاد کشاورزی: آموزش کشاورزان، نظارت بر کشت و زرع (با تأکید ویژه بر محصولات گلخانه ای)، نظارت بر نحوه استفاده از سموم و آفت کش، تلاش در جهت حمایت و ترویج تولید و استفاده از محصولات ارگانیک، شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی مانند بسیاری از کشورهای دنیا

2 - وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی: نظارت شدید بر محصولات عرضه شده، اطلاع رسانی مستمر با هدف آموزش مردم، بازتعریف استانداردهای سلامت مواد غذایی و ارتقا آن، معرفی متخلفان به دستگاه قضایی

3 - وزارت صنعت، معدن و تجارت: بازنگری در سیاست های وارداتی ناظر بر سموم و کودهای شیمیایی، نظارت بر تولید استاندارد سموم و کودهای کشاورزی، تشدید نظارت بر تولید کنندگان مواد غذایی (مانند تولیدکنندگان آب میوه ،مربا، کمپوت و ...)

4 - وزارت نیرو: تضمین سلامت آب های کشاورزی

5 - ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیروی انتظامی: تشدید مبارزه با قاچاق محصولاتی مانند سموم و کودهای غیراستاندارد کشاورزی

6 - رسانه ها: پیگیری مستمر موضوع سالم سازی مواد غذایی و نیز ارائه آموزش های لازم به مردم با همکاری نهادهای مسؤول.

7 - مردم: مطالبه سالم سازی مواد غذایی از مسؤولان و نمایندگان خود در مجلس ، رعایت نکات آموزش داده شده توسط کارشناسان در مصرف مواد غذایی.

فراموش نکنیم که سرطان و از جمله سرطان معده، با کسی شوخی ندارد و اگر اقدامات فوق، به سرعت انجام نگیرند، سونامی سرطان همه ما را با خود خواهد برد، بی هیچ تمایزی و بی هیچ تعارفی.

تناسب تغذیه باهرگروه خونی
متناسب با گروه خونی غذا بخوریداز آن جا که توانایی سیستم گوارش برای هضم غذا در افراد با گروه های خونی مختلف متفاوت است، بهتر است برنامه غذایی متناسب با گروه خونی خود داشته باشید.

همان طور که هر فردی یک سری ژن های مختلف و منحصر به خود دارد که روی وضعیت جسمی وی تأثیر می گذارد، گروه خونی نیز بر سلامت فرد تأثیرگذار است. در صورت مصرف مواد غذایی نامناسب با گروه خونی ممکن است دچار نفخ، سوءهاضمه، کندی متابولیسم و حتی سرطان شوید. اگرچه حذف کامل برخی از غذاها از رژیم روزانه ممکن نیست اما می توان مصرف آن را کاهش داد تا کمتر دچار مشکل شد.

گروه خونی B :

مواد غذایی مفید:

سیستم گوارشی این گروه قابلیت انطباق با مواد غذایی مختلف را دارد بنابراین بدون مشکل می توانند لبنیات و گوشت مصرف کنند. این افراد می توانند گوشت قرمز، ماهی، سبزیجات و غلات مصرف کنند.

غذاهای مضر:

به این گروه توصیه می شود از مصرف طیور، ذرت، عدس، گندم سیاه و هر نوع تخمه تا حد ممکن کاهش دهند.

گروه خونی A :

مواد غذایی مفید:

این افراد برای تأمین سلامت نیاز به مصرف سبزی دارند. گیاه خواری مناسب این گروه است زیرا سیستم گوارشی شان حساس است. با ورزش های سبک می توانند استرس را از خود دور کنند. به این افراد توصیه می شود سیب، میوه های توتی، انجیر، آواکادو، نان و پاستا مصرف کنند و از منابع پروتئین گیاهی مانند مغز میوه و سویا بیشتر از گوشت استفاده کنند.

غذاهای مضر:

از آن جا که آنزیم های گوارشی محدودیت عملکرد دارد، این دسته از افراد باید مصرف مرغ، ماهی و گوشت قرمز، لوبیا و لبنیات را محدود کنند.

گروه خونی O :


غذاهای مفید:

نتایج بررسی ها نشان می دهد که گروه خونی «O»، قدیمی ترین نوع گروه خونی است و می توان آن را از بیش از 30 هزار سال پیش ردیابی کرد. افراد با این نوع گروه خونی باید پروتئین مانند گوشت قرمز، طیور، غذاهای دریایی و سبزیجات مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکلی مصرف کنند.

غذاهای مضر:

این افراد باید مصرف گندم و غلات، نخود، لوبیا، بادام زمینی و عدس را کاهش دهند. ممکن است با مصرف لبنیات و تخم مرغ نیز دچار مشکلات گوارشی شوند.

گروه خونی AB :

غذاهای مفید:

این گروه خونی تنها هزار سال پیشینه دارد. افراد با این گروه خونی دارای سیستم گوارشی حساس هستند. مصرف لوبیا، بوقلمون، غذاهای دریایی و لبنیات به این گروه پیشنهاد می شود. میوه هایی هم که می توانند مصرف کنند سیب، هندوانه، انجیر و موز است.

غذاهای مضر:

این گروه باید از مصرف گوشت مرغ، گوشت گاو، گندم سیاه، ذرت و کافئین تا حد ممکن بپرهیزید.

تاثیر آب پرتقال در بهبود عملکرد مغز سالمندان
تاثیر آب پرتقال در بهبود عملکرد مغز سالمندانطبق یک مطالعه جدید، نوشیدن آب پرتقال می تواند به بهبود عملکرد مغز سالمندان کمک کند.

پژوهشگران دریافتند که در آب پرتقال ماده ای موسوم به فلاونوئید وجود دارد که مصرف دائمی آن سبب افزایش سطح کارآئی مغر انسان می شود. این موضوع در افراد کهنسال نمود بیشتری داشته و حافظه و ادراک آنها را تقویت می کند.

«دانیل لمپورت»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ریدینگ بریتانیا، در این باره می گوید: «جمعیت جوامع انسانی با سرعت زیادی در حال پیر شدن است و احتمال داده می شود تا سال ۲۱۰۰ میلادی تعداد افراد بالای ۶۰ سال جهان به سه برابر آمار امروزی برسد. این موضوع ایجاب می کند که روش های جدید، کم هزینه و مثمرثمری که عوارض جانبی نداشته و سبب افزایش سطح ادراک در کهنسالی می شوند را برای این گروه از انسان ها کشف و ارائه کنیم.»

در این مطالعه به گروهی متشکل از ۳۷ فرد بالای ۶۷ سال که از نظر سلامتی در شرایطی بسیار ایده آل به سر می بردند، به مدت هشت هفته به صورت روزانه ۵۰۰ میلی لیتر آب پرتقال داده شد. قدرت حافظه، سرعت واکنش و قدرت تکلم آنها پیش از شروع هشت هفته و پس از آن مورد محاسبه و ارزیابی قرار گرفت.

در این مطالعات مشخص شد شرایط عمومی افرادی که به مدت هشت هفته به صورت منظم از آب پرتقال استفاده کرده بودند، به میزان ۸ درصد افزایش یافته بود.

آب پرتقال سرشار از ماده ای موسوم به فلاونوئید است که مطالعات جدید نشان می دهد این ماده نقش مهمی در بهبود عملکرد حافظه از طریق فعال کردن مسیرهای انتقال سیگنال های مغزی در بخش هیپوکامپ مغز دارد که عملکرد حافظه و یادگیری در انسان را مدیریت می کند.

لمپورت در ادامه می گوید: «این مطالعات نشان می دهد انجام تغییراتی به ظاهر کوچک در برنامه غذائی روزانه و رژیم مصرفی فرد می تواند چه تاثیرات مفیدی داشته باشد. در حقیقت ما کشف کردیم که استفاده از میوه ها و سبزیجات مختلف حاوی فلاونوئید تاثیر بسیار مثبتی روی قدرت حافظه و عملکرد مغز انسان داشته و این تاثیر در دوران کهنسالی بسیار بیشتر است.»

مطالعات پیشین نشان داده بود که میوه های دیگری مانند بلوبری نیز دارای سطح مناسبی از فلاونوئیدها بوده و نقشی مهم در بهبود ادراک ذهنی دارند.

این‌ غذاها را صبحانه نخورید

این‌ غذاها را صبحانه نخوریداگر می‌خواهید یک صبحانه‌ سالم میل کنید و در عین حال چاق نشوید از مواد غذایی چرب و شیرین و فرآوری شده بپرهیزید. اگر می‌خواهید تغذیه‌ی سالمی داشته باشید و یا لاغر شوید باید از صبحانه‌ی سالم شروع کنید. چون این وعده‌ی غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما با این حال اکثر افراد یا اهمیتی به آن نمی‌دهند و یا اینکه از آن ور بام افتاده و مواد غذایی سنگین و پرکالری مصرف می‌کنند. اگر می‌خواهید یک صبحانه‌ی سالم میل کنید و در عین حال چاق نشوید از این مواد غذایی بپرهیزید.

غلات صبحانه‌ شیرین


خیلی از مردم میل زیادی به خوردن غلات صبحانه‌ی آماده دارند. این غلات بسیار خوشمزه هستند اما در عین حال سرشار از قند بوده و ارزش غذایی بالایی ندارند. به همین دلیل حدود یک تا دو ساعت بعد از خوردنشان احساس گرسنگی خواهید کرد. این غلات سرشار از کربوهیدرات‌ها هستند که میزان قند خون را به سرعت بالا برده و با همان سرعت پایین می‌آورند.

بیسکوییت


اکثر بیسکوییت‌های مخصوص صبحانه که برخی از افراد برای صبحانه مصرف می‌کنند بسیار شیرین و در عین حال فاقد پروتئین و فیبرهای کافی هستند. اگر می‌خواهید تغذیه‌ی سالمی داشته باشید دور این قبیل خوراکی‌ها را خط قرمز بکشید.

آب‌میوه‌ها


حواستان باشد که در خصوص آب‌میوه‌های تازه صحبت نمی‌کنیم بلکه منظورمان آب‌میوه‌های صنعتی است؛ چون سرشار از قند هستند و این قند به سرعت جذب بدن می‌شود. این آب‌میوه‌ها مغذی نیستند و توصیه نمی‌شوند.

یادتان باشد که مصرف آب‌میوه به تنهایی کافی نیست. باید پروتئین، فیبرها و کلسیم نیز در برنامه‌ی غذایی‌تان داشته باشید تا صبحانه‌ی کاملی میل کرده باشید.

کیک و انواع شیرینی‌جات

خیلی از افراد مصرف کیک، مافین و هر نوع شیرینی دیگر را راهی سریع و خوشمزه برای شروع صبح می‌دانند. اما واقعیت این است که انتخاب مناسبی نکرده‌اید. درست است که این خوراکی‌ها خوشمزه هستند و مصرف آن‌ها ساده است اما همین‌ها سرشار از قند بوده و فیبر و پروتئین و ویتامین ندارند. علاوه بر این میزان چربی که برای تهیه‌ی آن‌ها استفاده می‌شود زیاد است. حتماً می‌دانید که جذب همزمان میزان زیادی چربی و قند تناسب اندامتان را به خطر می‌اندازد.

سوسیس و کالباس و رفقا


یکی از بدترین انتخاب‌هایی که می‌توانید برای صبحانه داشته باشید گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس، کالباس، هات‌داگ و غیره است. چون این مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب اشباع‌شده هستند که دستگاه گوارش را به زحمت می‌اندازند.

نتایج پژوهشی که در دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف منظم سوسیس و کالباس برای صبحانه خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند؛ پس گوشت‌های فراوری شده ممنوع!

شیرین‌کننده‌های مصنوعی


درست است که این قندهای مصنوعی کالری کمتری دارند اما با این حال برای سلامتی خیری نخواهند داشت. بهتر است از قندهای طبیعی مانند شکر سرخ، عسل، شربت افرا و غیره استفاده کنید. کافی است حواستان به میزان مصرف این قندهای طبیعی باشد و بدون افتادن در دام زیاده‌روی از طعم و خواص آن‌ها بهره ببرید.

صبحانه را بلافاصله بعد از بیدار شدن میل کنید. هر چه دیرتر صبحانه میل کنید گرسنگی‌تان بیشتر شده و بدون شک دیرتر سیر می‌شوید.

نان سفید


نان‌های سفید مصرف زیادی دارند اما اگر می‌خواهید قند خون و وزنتان را کنترل کنید بهتر است از مصرف این نان‌ها بپرهیزید. چون میزان کربوهیدرات‌های موجود در آن‌ها بالا بوده و قند خون را به سرعت بالا می‌برند. بدتر اینکه این نان‌ها به طور موقت سیرتان می‌کنند و بعد از یک ساعت شما به دنبال ریزه‌خواری خواهید بود. توصیه می‌کنیم حتماً از نان‌های سبوس‌دار که حاوی فیبر و پروتئین هستند استفاده کنید.

مرباهای صنعتی


درست است که مرباها از میوه‌ها تهیه می‌شوند اما مرباهایی صنعتی سرشار از قند هستند. در خصوص شکلات‌های صبحانه نیز همین‌طور است. این مواد، پرکالری هستند و اگر به دنبال تناسب اندام هستید نباید زیاد مصرف کنید. مرباها و شکلات صبحانه و غیره قند خون را بالا می‌برند اما انرژی لازم تا وقت ناهار را به بدن نمی‌دهند. اگر مربادوست هستید بهتر است خودتان در منزل نسبت به تهیه‌ی آن‌ها اقدام کنید. در این صورت بهتر می‌توانید میزان قند آن را کنترل کنید.

حرف آخر اینکه صبحانه را بلافاصله بعد از بیدار شدن میل کنید. هر چه دیرتر صبحانه میل کنید گرسنگی‌تان بیشتر شده و بدون شک دیرتر سیر می‌شوید. یادتان باشد که یکی از اهداف صبحانه مصرف مواد غذایی مفید دارای پروتئین و فیبر کافی است تا مواد مغذی در طول روز را جذب کرده باشید. حواستان باشد که نیازی به حذف کلی چربی‌ها از وعده‌ی صبحانه نیست. اگر در هر وعده چربی دریافت نکنید بدون شک یک ساعت بعد احساس گرسنگی خواهید کرد.

در نتیجه می‌توان گفت که صبحانه‌ی کامل می‌تواند ترکیبی از ماست یونانی صفر درصد، غلات سرشار از فیبر و میوه‌های قرمز باشد؛ اما در این نمونه جای چربی‌های خوب خالی می‌ماند. بنابراین بهتر است به جای ماست یا پنیر صفر درصد از انواع کم‌چرب استفاده کنید یا اینکه مقداری گردو یا آجیل‌های دیگر به صبحانه‌تان اضافه کنید.


چگونه فراموشی نگیریم؟

حافظه را می توان چنین تعریف کرد: توانایی مغز در نگهداری اطلاعات دریافت شده از محیط، درک آن و سپس یادآوری و بازخوانی این اطلاعات.


دکتر بهروز نیکنام متخصص مغز و اعصاب در گفت و گو با خبرنگار عصر ایران در مورد چگونگی  اختلال در حافظه گفت: دوباره سازی اطلاعات یکی از اصلی ترین مراحل فرآیند یادگیری و حافظه است. اختلال در درک و توجه موجب اختلال و نقص در یادگیری و حافظه می شود. در مواردی اطلاعات در مغز پذیرش می شود، اما ماندگار نمی ماند که مربوط به ضبط اطلاعات در حافظه دور یا نزدیک است. زیرا حافظه شامل 3 مرحله بسیار نزدیک، نزدیک یا کوتاه مدت، دور یا طولانی مدت است.

وی ادامه داد: حافظه بسیار نزدیک توانایی تکرار اعداد تا 7 رقم را بدون فعال سازی حافظه فعال دارد. این حافظه در اثر عدم تمرکز روی موضوع، مختل می گردد، مثلا اگر به هنگام به خاطر سپردن شماره تلفن به موضوعات دیگر نیز فکر کنیم و به حافظه فعال نسپاریم، بسرعت فراموش می گردد. ضایعات موضعی قشر پیشانی نیز روی حافظه تأثیر منفی می گذارد.

وی گفت: حافظه کوتاه مدت یا اخیر شامل قدرت در تثبیت و یادآوری عنوان های خاص مثل کلمات و اتفاقاتی است که چند دقیقه یا چند ساعت از دریافت آن گذشته است. حافظه درازمدت به اطلاعات دریافت شده قدیمی اطلاق می گردد، مانند خاطرات دوران کودکی، نام اولین معلم و ...
فراموشی محل زندگی و به یادنیاوردن اسامی افراد، خانواده بیمار را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. اختلال در خلق و اضطراب نیز گاهی وجود دارد که این مشکلات در طول زمان و طی سال ها بدتر و تبدیل به تحریک پذیری، بی قراری، پرخاش، توهمات و حالات هذیانی می شود.

دکتر نیکنام ادامه داد: با پیشرفت بیماری اختلال در تکلم، مشکلات فردی و حتی اختلالات هوشیاری هم ایجاد می شود. در مواردی که بیماری فراموشی ثانویه با بیماری های دژنراتیو چون MS، آلزایمر، پارکینسون و یا بیماری های عروقی یا متابولیک تشدید می شود، درمان در اینگونه موارد اختصاصی است و حتما باید تحت نظر پزشک متخصص از درمان ها کمک گرفت.

فراموشی کاذب چیست

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: نوعی از اختلال حافظه که اکنون بسیار شایع است، فراموشی کاذب است که در اثر مشکلات روحی و عصبی، اشتغال فکری زیاد و عدم تمرکز بر موضوع خاص ایجاد می شود.

در این موارد دوری از استرس، دوری از آلودگی های صوتی و محیط های پرسروصدا مثل گوش دادن موسیقی با صدای بلند، داشتن تغذیه مناسب به خصوص مصرف حبوبات و پروتئین به میزان کافی و اجتناب از شب بیداری به منظور تمرکز بهتر در روز از عوامل پیشگیری کننده اند.

علائم ابتلا به سرطان حنجره

ئیس نخستین سمینار تومورهای سر و گردن با بیان اینکه گرفتگی صدا می‌تواند اولین علامت سرطان حنجره در پرده‌های صوتی باشد، تاکید کرد: اگر شخصی دچار گرفتگی صدا شد و این گرفتگی بیش از یک هفته تا 10 روز ادامه پیدا کرد باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کند.

بنابر اعلام بخش گوش و حلق و بینی بیمارستان لقمان، دکتر مهدی خواجوی علائم ابتلا به سرطان حنجره را برشمرد و گفت: علائم بسته به اینکه تومورها در کدام قسمت حنجره ایجاد شوند، متفاوت است.

وی افزود: اکثر تومورها در طناب‌های صوتی که تکلم از طریق آنها صورت می‌گیرد، واقع می‌شوند و گرفتگی صدا می‌تواند اولین علامت سرطان حنجره در پرده‌های صوتی باشد.

رئیس نخستین سمینار تومورهای سروگردن ایران با تاکید بر اینکه اگر شخصی دچار گرفتگی صدا شد و این گرفتگی بیش از یک هفته تا 10 روز ادامه پیدا کرد باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کند، عنوان کرد: بسیاری اوقات سرماخوردگی و مصرف غذای تحریک کننده یا فریادزدن باعث گرفتگی صدا و تورم حنجره می‌شود که باقی ماندن آن تا چند روز طبیعی است ولی طولانی شدنش را باید حتما بررسی کرد.

خواجوی افزود: اگر سرطان در قسمت‌های بالاتر حنجره ایجاد شده باشد، ممکن است خود را به صورت درد ته حلق بویژه هنگام بلع و قورت دادن غذا نشان دهد. همچنین بروز تغییراتی در صدا هم از دیگر علائم است.

رئیس نخستین سمینار تومورهای سروگردن که اول و دوم مرداد در تهران برگزار می‌شود با بیان اینکه همچنین ممکن است فرد هنگام بلع احساس کند توده‌ای در گلویش وجود دارد، گفت: اگر هم تومورها در قسمت‌های پایین‌تر از طناب‌های صوتی بروز پیدا کرده باشند، نخستین علامت آن می‌تواند تنگی نفس باشد.

وی ضمن تصریح این مطلب که تشخیص سرطان حنجره به علت آنکه علائم اختصاصی ندارد، مشکل و معمولا دیررس‌تر است، گفت: متاسفانه این سرطان معمولا در مراحل پیشرفته‌تری تشخیص داده می‌شود.

رئیس نخستین سمینار تومورهای سروگردن در پاسخ به اینکه آیا افرادی که سخنرانی می‌کنند و از صدایشان استفاده بسیاری می‌کنند نیز به سرطان حنجره مبتلا می‌شوند یا خیر؟ اظهار کرد: افرادی که کارشان صحبت کردن است، سرطان نمی‌گیرند. اما ممکن است تغییراتی در حنجره این افراد ایجاد شود. به عنوان مثال شاید دانه هایی روی طناب های صوتی‌شان پیدا شود که توده‌های کوچکی هستند، اما سرطانی نیست و می شود آنها را براحتی برداشت.

خواجوی قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را بیش از هر عامل دیگری در بروز سرطان حنجره مهم دانست و گفت: بخصوص کسانی که دخانیات و الکل مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند. مصرف توامان سیگار و الکل هم اثر سرطان‌زایی حنجره و حلق را تا هفت برابر افزایش می‌دهد.

رئیس نخستین سمینار تومورهای سروگردن افزود: عادات غذایی نادرست، آلودگی هوا، وجود ریفلاکس و بازگشت اسید معده به حلق که روی حنجره تاثیر می‌گذارد نیز از دیگر عاومل ابتلا به این نوع از سرطان هستند.

وی با بیان اینکه اگر سرطان حنجره در مراحل پیشرفته نباشد می‌توانیم با جراحی یا رادیوتراپی ضمن درمان، حنجره را نیز حفظ کنیم، گفت: از این طریق راه تنفس و تکلم هم حفظ می‌شود. اما وقتی سرطان در بافت‌های لنفاوی گردن و سایر بافت‌ها منتشر شده باشد، نمی‌شود درمان قطعی و کامل در نظر گرفت.

بر اساس این گزارش، نخستین سمینار تومورهای سروگردن اول و دوم مرداد ماه در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.

پدرها و مادرها! این دو اصل "بسیار بسیار ساده" را به خاطر بسپارید

اگر پدر یا مادر هستید و البته اگر دغدغه تربیت بهتر فرزندتان را دارید - لابد دارید که روی این عنوان کلیک کرده اید-  قبل از آن که چیزی زیادی درباره تربیت فرزندان یاد بگیرید ، این دو اصل را به عنوان زیر ساخت های راهبردی و قانون اساسی فرزند پروری مد نظر قرار دهید و بدانید که اگر این دو اصل "بسیار بسیار ساده" را رعایت نکنید، بقیه اصول تربیتی ، بر روی بنیانی از خاک سست بنا نهاده می شوند.پدرها و مادرها! این دو اصل

اصل اول: فرزندتان را تشویق کنید

خیلی کارها هست که برای شما عادی جلوه می کند، مانند نقاشی کج و معوجی که فرزندتان می کشد و حتی به شما نشانش نمی دهد، یا قاشقی را که روی فرش افتاده بر می دارد و به آشپزخانه می برد، یا زمانی که کودک تان خواندن کتاب قصه اش را تمام می کند، یا وقتی که سر وقت به رختخواب می رود و ... .

یادتان باشد که این کارها برای شما ، عادی است اما برای فرزندتان هر کدام از این کارها، اهمیت ویژه ای دارد. به خاطر همین اهمیت ویژه است که آنها حتی اگر بر زبان نیاورند، منتظر می مانند تا واکنش ایجابی والدین خود را ببینند.
در چنین مواقعی، "تشویق" مهم ترین و بهترین کاری است که می توانید بکنید. بی اعتنایی، به کودکان ، اعتماد به نفس را در آنها می کشد.

تصور کنید که شما برای تولد همسرتان ، یک خودروی آخرین مدل خریده اید تا او را سورپرایز کنید اما وقتی ماشین را به او نشان می دهید ، او اصلاً نگاهش هم نمی کند و حتی یک تشکر خشک و خالی هم بر زبان نمی آورد. حتماً ناراحت خواهید شد.
کارهایی که بچه ها می کنند ، در نظر خودشان ، مثل همین خودرویی هستند که شما برای همسرتان خریده اید و انتظار خوشحالی و تشکرش را دارید. این مثال را به یاد داشته باشید.

اصل دوم: بچه ها را مقایسه نکنید

اگر خدای ناکرده ، کسی سوار بر ماشین های غلتک که برای صاف کردن راه ها به کار می رود بشود و از روی فرزند شما رد شود، چه چیزی از جسم او باقی می ماند؟
مقایسه فرزندتان با دیگران، دقیقاً همین کار را با روح و روان او می کند. جملاتی مانند این که فلان بچه درسش از تو بهتر است ، فلانی قدش بلند تر است ، فلانی به حرف مادرش گوش می کند اما تو ... همان غلتک هایی هستند که بی آن که بخواهید بر روی روح و روان فرزندتان می رانید و نابودش می کنید.

فرزندتان را فقط با خودش مقایسه کنید نه با دیگران. به جای این که بگویید نمره تو پایین تز از نمره همکلاسی ات هست ، باید نمره فعلی اش را با نمره قبلی خودش مقایسه کنید، اگر نمره بالاتری گرفته تشویقش کنید(اصل اول) و اگر نمره پایین تری گرفته ، نه مانند یک بازجوی بی رحم که مانند یک پزشک درمانگر، به او بگویید: بیا بررسی کنیم که علت این مشکل چیست و با هم بر طرفش کنیم. در این صورت شاید جملات بعدی تان این باشد: آهان! شب قبل از امتحان، مهمان داشتیم و تو دیر خوابیدی، پس بهتر است از این به بعد دیر نخوابی ، موافقی؟ ... دفعه قبل ، یک بار درسی که باید امتحان می دادی را خواندی، شاید بهتر باشد از این به بعد دو بار بخوانی تا مرور هم بشود و ... .

هر چند تربیت فرزند، هزاران درس و نکته دارد ولی عجالتاً با رعایت همین دو مورد ، خواهید دید چه اتفاقات خوبی برای فرزندتان رخ می دهد.
در این باره باز هم در "خانواده ایرانی" خواهم نوشت.

علی دایی سرمربی صباشد/صبابه تهران می آید؟

علی دایی سرمربی صبای قم شد. سرمربی سابق پرسپولیس که این روزها شایعات زیادی در موردش شنیده می شود با صبای قم قراردادی یک ساله امضا کرد. 


او در حالی این قرارداد را امضا کرد که جایگزین مهدی تارتار مربی سال شده بود . مریی ای که ظاهرا قرارشده زیر نظر علی دایی وبه عنوان دستیار به کارش ادامه دهد. طبق اخبار منتشر شده دایی امروز در تمرین صبا باتری به همه معرقی خوهد شد.

حذف ایران از جام جهانی ساحلی

تیم ملی فوتبال ساحلی ایران مقابل تاهیتی شکست خورد. از مرحله یک چهارم نهایی رقابت های جام جهانی فوتبال ساحلی پنج شنبه و از ساعت 22 تیم های ایران و تاهیتی رو در روی یکدیگر قرار گرفتند. در این دیدار شاگردان اوکتاویو هیچ گاه از حریف پش نیافتند و در نهایت با اختلاف یک گل شکست خوردند.


ایران 4 - تاهیتی 5 / حذف ایران از جام جهانی ساحلی(+عکس)

اولین گل دیدار را بازیکنان تاهینی زدند. آنها در در دقیقه 10 یک بر صفر پیش افتادند و این برتری یک گله را تا آخر حفظ کردند. گل دوم بازی را تیم ملی ایران در دقیقه 12 به ثمر رساند و در دقیقه 13 یک گل دریافت کرد. پس از این گل و حاصل شدن نیتجه 2-1 بازیکنان ملی پوش تا آخرین گل بازی یک گل یک گل بازی را به تساوی کشاندند و در اصل حتی یک دقیقه هم به تاهیتی اجازه پیش بودن ندادند. ایران در ثانیه های پایانی دقیقه 13 بازی را به تساوی کشاند. در دقیقه 26 و 29 هم هرگاه عقب افتاد با یک گل پاسخ داد. با این همه تاهیتی در دقیقه 31 گلی زد که دیگر پاسخ داده نشد و تلاش های بازیکنان تیم ملی برای به تساوی کشیدن بازی به جایی نرسید. 

ایران 4 - تاهیتی 5 / حذف ایران از جام جهانی ساحلی(+عکس)

تیم ملی فوتبال ساحلی ایران با شکست در این دیدار از جام جهانی کنار رفت. در دیگر بازی های شب گذشته ایتالیا ، روسیه و پرتغال هم مقابل رقبای خود به پیروزی رسیدند و به نیمه نهایی صعود کردند.

تاهیتی به روایت ویکی پدیا

تاهیتی بزرگ‌ترین جزیرهٔ در گروه‌جزیرهٔ پولینزی فرانسه از کشور فرادریایی است که در جزایر سوسایتی در اقیانوس آرام قرار دارد.

تاهیتی بر اثر فعالیت‌های آتشفشانی ایجاد شده و جزیره‌ای مرتفع و کوهستانی است که تپه‌های مرجانی آن را فرا گرفته‌اند.

تاهیتی مرکز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پولینزی فرانسه است و جمعیت آن در سرشماری سال ۲۰۰۷ بالغ بر ۱۷۸٬۱۳۳ بود که آن را پرجمعیت‌ترین جزیرهٔ پولینزی فرانسه با ۶۸.۶٪ کل جمعیت منطقه می سازد.

مساحت تاهیتی ۱٬۰۴۷ کیلومتر مربع است.

پایتخت تاهیتی و پولینزی فرانسه شهر پاپیته در شاحل شمال غربی جزیره است که تنها فرودگاه بین‌المللی منطقه در آن جای دارد.

نخستین آدمیان ساکن این جزیره پولینزیایی‌ها هستند که بین سال‌های ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلادی از فیجی، ساموآ یا تونگا به آن وارد شدند.

هم‌اکنون حدود ۷۰٪ جمعیت تاهیتی را پولینزی‌ها تشکیل می‌دهند و بقیه اروپایی، چینی و چندرگه هستند.

تاهیتی از سال ۱۸۸۰ مستعمرهٔ فرانسه شد و در ۱۹۴۶ بخشی از کشور فرانسه گردید و بومیان آن شهروندان قانونی فرانسه شدند.

ایران 4 - تاهیتی 5 / حذف ایران از جام جهانی ساحلی(+عکس)

"دروپرینتر"؛ چاپگر قابل حمل برای تلفن هوشمند

تردیدی وجود ندارد که تلفن های هوشمند محبوب‌ترین دستگاه های قابل حمل در دنیای امروز محسوب می شوند. بر همین اساس، چاپگر قابل حمل دروپرینتر روشی ساده را برای چاپ اطلاعات مهمی که در تلفن هوشمند خود دارید، ارائه می کند.

به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، چاپگر قابل حمل دروپرینتر را می توانید با گوشی های اندرویدی و آیفون ها مورد استفاده قرار دهید. این چاپر از ابعادی برابر با 4.13 × 3.4 × 1.65 اینچ (10.4 × 8.6 × 4 سانتیمتر) سود می برد و طراحی جمع وجورش اجازه می دهد تا بدون دردسر هرجایی که می خواهید آن را با خود ببرید.

کارتریج دروپرینتر با کاغذ حرارتی استاندارد سازگار است و می توانید هر چیزی در تلفن هوشمند خود را به صورت سیاه و سفید چاپ کنید. باتری قابل شارژ این چاپگر هفت ساعت چاپ مداوم را امکان پذیر می کند و همچنین به عنوان پاور بانک برای شارژ تلفن همراه کاربر نیز قابل استفاده است.

دروپرینتر به قیمت 65 دلار در وب سایت کیک استارتر پیش فروش شده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار