معاون سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه موافق توسعه صنعتی کشور همراه با حفظ محیط زیست هستیم، گفت: سیاست‎های کلی زیست‌محیطی در مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیدگی می‎شود.
کد خبر: ۶۳۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹ 19 July 2015
معاون سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه موافق توسعه صنعتی کشور همراه با حفظ محیط زیست هستیم، گفت: سیاست‎های کلی زیست‌محیطی در مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیدگی می‎شود.

به گزارش تسنیم، سیدمحمد مجابیدر مراسم تودیع و معارفه مدیرکل محیط زیست استان همدان اظهار داشت: از تمدن کهن ایران به محیط یست توجه ویژه شده و در جای جای تاریخ و تمدن ایران احترام به محیط زیست موج می‌زند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه محیط زیست دچار مشکلات بسیاری هستیم، افزود: بحران‌های محیط زیست از جمله آلودگی هوا، کاهش سطح آبخوان‌ها و مواردی از این دست در کشور بیداد می‌کند.

مجابی با تاکید بر اینکه امروز تمامی جامعه باید برای مسائل محیط زیست نگرانی داشته باشند، تصریح کرد: متاسفانه به حوزه محیط زیست نگاه سیستمی به همه مسائل نشده است و این روند باید تغییر کرده و توسعه را یک جانبه دید.

وی بیان کرد: توسعه و افزایش رفاه حق جامعه و مردم است ولی نباید کاری کنیم که در وهله اول هزینه این توسعه از فایده آن بیشتر باشد، امروز برای رفع بسیاری از مشکلات زیست محیطی چند ده برابر آن چیزی که منافع آن اقدام بوده باید هزینه شود و تضمیمنی برای بازگشت وضعیت قبل نیز وجود ندارد.

مجابی با طرح این سوال که آیا منابعی که در اختیار نسل فعلی است می‌توان مصرف کرده و برای آیندگان چیزی باقی نگذاشت، گفت: رئیس جمهوری در شروع کار دولت مسئله محیط زیست را در اولویت قرار داده و دولت خود را محیط زیستی دانست.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست کشور افزود: مقام معظم رهبری نیز بحث‌های عمده و انتظارات جدی خود را از دست اندرکاران حکومت در زمینه محیط زیست مطرح کردند و از این روز سیاست‌های کلی محیط زیست در صحن مجمع تشحیص مصلحت نظام در حال رسیدگی است.

مجابی با اشاره به اینکه آیا فقط با تکیه بر قوانین می‏توان در حوزه محیط زیست کار کرده و آیا وجود قانون کفایت می‎کند، تصریح کرد: محیط زیست کشور پایداری نداشته و شرایط منطقی خود نمی‏رسد مگر اینکه مردم این مسئله را طلب کرده و بخواهند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای حل مسائل و مشکلات زیست محیطی عزم ملی وجود داشته باشد، اظهار داشت: در دو سال گذشته اعتبارات محیط زیست از ۹۵ میلیارد تومان به ۱۸۰ میلیارد تومان رسیده ولی آیا با این اعتبارات می‌توان از آلودگی، افت آبخوان‌ها، خشک شدن تالاب‌ها و گرد و خاک ایجاد شده از این طریق جلوگیری کرد.

معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه براساس قانون اساسی اصل و اساس حفظ محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است، عنوان کرد: مردم، نهادهای مردمی و فرهیختگان نقش جدی در حفظ و حراست از محیط زیست دارند.

وی با اعلام اینکه فرهنگی محیط زیست باید در زندگی مردم جامعه ورود پیدا کند، اظهار داشت: باید به تمامی برنامه‎ریزان تذکر داده شود تا مسئله محیط زیست را مورد توجه قرار داده و به نجوه اجرای برنامه‎ها نظارت کنند.

مجابی اظهار داشت: در حوزه محیط زیست نیاز به جهش وجود داشته و این مسئله عملیاتی نمی‏شود مگر اینکه مگر اینکه با برنامه عزم‎گونه در سند برنامه ششم به این مسئله توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه باید در برنامه‌ریزی و تدوین برنامه ششم توسعه در حوزه محیط زیست نهادهای مردمی را دخالت داد تا بتوان به اهداف رسید، افزود: برنامه‌ای که مردم در تدوین آن اعلام حضور و نظر نکنند نمی‌تواند موفق باشد و باید از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در تدوین برنامه ششم توسعه استفاده کرد.

مجابی با بیان اینکه همدان استان مناسبی برای فعالیت محیط زیستی است، تصریح کرد: به سبب اینکه هنوز آلودگی‌های صنعتی با شدتی که در سایر شهرهای ایران مشکل ایجاد کرده در همدان وجود ندارد.

معاون سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه موافق توسعه صنعتی با حفظ محیط زیست هستیم، گفت: موافق افزایش رفاه مردم جامعه هستیم ولی باید براساس ظرفیت‎ها این توسعه صورت گیرد تا منابع و محیط زیست از بین نرود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار