به هرحال گزارشهای دریافتی از برخی شهرستانها،از پروازی بودن بسیاری از مدیران دستگاههای اجرایی حکایت دارد . اگرچه ممکن است تعداد این مدیران در اغلب شهرستانهای استان انگشت شمار باشد ،اما شهرستان مرزی مهران که اتفاقا به نسبت شایر شهرستانها از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است تعداد مدیران غیر ساکن بسیار چشمگیر است.
کد خبر: ۶۳۷۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴ 31 July 2018

تابناک ایلام : از همان روز اول که سلیمانی دشتکی سکان استانداری ایلام را در دست گرفت، سه رویکرد مهم و عمدتا مورد مناقشه در استان را در دستور کار قرار دادند. رویکردهای منطقی و درستی که عمل به آنها می توانست حل کننده بخش اعظمی از مشکلات موجود در مدیریت اجرایی استان باشند.

رویکرد اول که مورد توجه حمایت قاطبه اهل قم ورسانه استان قرار گرفت ،اهتمام به اطلاع رسانی وگردش اطلاعات در استان بود ،وی به درستی  به دستگاههای اجرایی استان تاکید نمود که حق ندارند از رسانه های منتقد شکایت کنند. این موضع قابل قبول سلمیانی دشتکی تاحدودی در زمینه کاهش شکایت از رسانه ها موثر واقع شد.هرچند برخی از دستگاهها با نعل وارونه زدن،به جای پاسخگویی وشفاف سازی ،همچنان شکایت از رسانه را در دستور کار دارند.

رویکرد دوم استاندار ایلام اعلام پایان کار نیروهای مامور در ساختار وزارت کشور یعنی استانداری ،فرمانداریها وبخشدارایهای سراسر استان بود. اگر چه بدلایلی ایشان با عقب نشستن از این موضع خویش ،نتوانست به رویکرد صحیح واصولی خود جامه عمل بپوشاند و درحال حاضر عمل ننمودن به آن ،انتقادات جدی متوجه ایشان نموده است.

رویکردسوم که گام مهمی برای تثبیت حضور مدیران دستگاههای اجرایی دربین مردم تلقی می شود ،حذف رویکرد ناصحیح " مدیران پروازی دراستان بود. استاندار ایلام دراقدامی پسندیده ودر راستای  تحقق این برنامه مهم ،اهل وعیال خود ومعاون سیاسی استاندار را در مرکز استان مستقر نمود، تا جدیت پراگماتیسم بودن خود در این رویکرد مهم را به رخ مدیران پروازی استان بکشاند.

اگر چه عمل به این مهم حداقل در مرکز استان توانست بر کاهش جمعیت مدیران کل پروازی موثر و آن را به صفر برساند ،اما در بسیاری از شهرستان های مهم استان ،هنوز هستند مدیران که به دلایلی این ماموریت استاندار ایلام را به پشت گوش انداخته واز استقرار خانواده هایشان در مراکز شهرستانها امتناع ورزیده اند.

نقش بسیاری از دستگاههای اجرایی در شهرستانها نقشی مهم وموثر است ،لذا صرفنظر از هزینه های اقتصادی واجتماعی وحتی امنیتی ناشی از رفت وآمد آنان ،حضور مدیران این دستگاهها بصورت شبانه روزی در محل ماموریت از اهمیت ویژه ای برخورداراست .

ازسویی نیز ،باید پذیرفت  مدیری که ساعت 5صبح از خواب بیدار شده وبا طی نمودن دهها کیلومتر در محل خدمت خود حاضر شود ،دلیل خستگی وتحمل سختی های مسافت طی شده بخشی از انرژی خود را از دست می دهد واین عوامل به کاهش شادابی وانگیزه مدیر برای رتق وفتق امور مراجعین وپاسخگویی به آنان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

به هرحال گزارشهای دریافتی از برخی شهرستانها،از پروازی بودن بسیاری از مدیران دستگاههای اجرایی حکایت دارد . اگرچه ممکن است تعداد این مدیران در اغلب شهرستانهای استان انگشت شمار باشد ،اما در شهرستان مرزی مهران که اتفاقا به نسبت سایر شهرستانها از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است ،تعداد مدیران غیر ساکن بسیار چشمگیر است.

هر چند ماهها از حضور فرمانداراین شهرستان می گذرد، اما به رغم صرف هزینه فروان برای آماده سازی وتعمیر دوباره منزل سازمانی فرماندار ،کماکان خانواده ایشان در شهرستان حضور ندارد. شاید همین مقوله باعث شده که به مصداق ضرب المثل " رطب خورده کی منع رطب کند" وی نتواند بسیاری از مدیران پروازی را به استقرار در مرکز شهرستان مجاب نماید.

مدیران بسیاری از دستگاههای اجرایی شهرستان مهران در مرکز استان سکونت دارند،این امر می تواند در کاهش بازدهی دستگاهها موثر و در افت خدمات دهی به شهروندان مهرانی در مواقع بحرانی وحساس تاثیر منفی بگذارد . البته ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد در حالیکه تعدادی از منازل مسکونی در تصرف برخی از مدیران بازنشسته شهرستان قرار دارد ،تعدادی از  مدیران غیرساکن ،عدم توان مالی در اجازه نمودن منزل را بهانه ای برای عدم استقرار می دانند.

انتظار می رود ،استاندار ایلام در راستای تحقق صد درصدی رویکرد صحیح واصولی خود مبنی بر لزوم استقرار مدیران در محل ماموریت ،کاهش هزینه های تحمیلی به دستگاهها وافزایش راندمان کاری آنان، بار دیگر اجرایی شدن این مهم را از فرمانداران خواستار شده ومدیرانی که توان استقرار در محل ماموریتشان را ندارند از ادامه مسئولیت معاف نمایند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار