درد دل‌های یک مادر که در بیمارستان امام رضا(ع) ایوان زایمان کرده بود چند سؤال اساسی را فراروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام قرار می‌دهد.
کد خبر: ۶۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹ 25 July 2015

مادر جوان ایوانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد دوم مردادماه جاری برای زایمان به زایشگاه بیمارستان امام رضا(ع) ایوان مراجعه کردم که در آن هنگام توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار گرفتم که سن بارداری‌ام 40 هفته و 4 روز اعلام شد.

فشارخون و ضربان قلبم طبق گفته پزشک و پرستاران کاملاً طبیعی بود و بر این اساس تا ساعت 9 صبح در بیمارستان ماندم و دوباره توسط پزشک ویزیت شدم و گفت آمادگی زایمان را دارم.

من و یک خانم دیگر را باهم به اتاق زایمان بردند که جلوی چشمان من آن خانم را زایمان کرد و همین امر باعث ایجاد ترس و اضطرابی در وجود من شد چرا که تابه‌حال چنین صحنه‌ای را ندیده بودم.

سه نفر ماما روی سر ما بودند که با شروع کار زایمان نفر دوم همه به سراغش رفتند و نزدیک به 2 ساعت کار زایمانش به طول انجامید و در این مدت کسی به من سرکشی نکرد.

بعد از به دنیا آمدن نوزاد آن مادر یکی از ماماها گفت شیفت من تمام‌شده باید بروم، مامای دیگر نیز گفت من بعدازظهر هم شیفت دارم می‌روم تا زود برگردم و نفر سوم که باقی‌مانده کارورزی بود که به گفته خودش 6 ماه بود که در این بیمارستان کارورزی داشت البته دکتر بیهوشی هم در داخل اتاق زایمان بود که به همراه کارورز برای خوردن ناهار از اتاق خارج شدند و تا نزدیک ساعت 2 بعدازظهر تنها در داخل اتاق زایمان بودم که بعد از برگشتن پرسنل اتاق زایمان مرتب سرم داد می‌زدند که سعی کن فزرندت متولد شود، توصیه‌هایی که شبیه بی‌احترامی بود.

بنا به روال عادی که ظاهرا در این بیمارستان برای زایمان طبیعی وجود دارد یکی از خانم های خدماتی بیمارستان را صدا زدند که روی شکمم رفت و شکمم را فشار می‌داد تا زایمان کنم که کارشان کار ساز نبود و مرا سزارین کردند.

بعد از سزارین دکتر مختصص به من گفت که بر اثر این فشارها دهانه رحم پاره شده و باید تا5 سال دیگر فکر بچه آوردن را از سرت بیرون کنی.

سوالاتی که از دل این درد دل بیرون می‌آید این است که:

1) آیا زنی که در آستانه‌ی وضع حمل قرار دارد نباید تنها باشد؟ چون بر اساس اظهارات این مادر وضع حمل دیگری موجب افزایش استرس و در نتیجه به تعویق افتادن زایمان شده است؟

2) آیا تمام شدن شیفت یک پرستار از او سلب مسئولیت می‌کند، چرا بیمارستان ایوان با کمبود نیرو در این زمینه مواجه است؟

3) آیا فشار دادن شکم یک مادر آستانه‌ی زایمان کاری علمی است؟

4) چرا باید به دلیل عدم توجه مسئولان یک بیمارستان یک مادر جوان باید هم زجر زایمان طبیعی را بکشد و هم باید عوارض سزارین را تحمل کند.

دکتر «اردشیر احمدی»، رییس بیمارستان امام رضا(ع) ایوان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: این خانم باردار 37 ساله که زایمان اولش بود ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد دوم مردادماه جاری به زایشگاه بیمارستان امام رضا(ع) مراجعه و مورد معاینه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه طبق آزمایشات شب مراجعه سن بارداری این بانوی باردار 40 هفته و 4 روز اعلام شد، افزود: با توجه به هماهنگی انجام شده با پزشک متخصص زنان بیمار مورد معاینه مانیتورینگ قرار گرفت و تمام اقدامات درمانی انجام شد.

رییس بیمارستان امام رضا(ع) ایوان اضافه کرد: طبق معاینه پزشک ابتدا معلوم شد که زایمان باید به صورت طبیعی بدون درد انجام شود که بعد از ورود به داخل اتاق زایمان مشخص می‌شود که نوزاد این مادر باید به صورت سزارین از بدن مادر خارج شود.

احمدی با اشاره به اینکه بیمارستان ایوان تنها مرکز در استان است که زایمان بدون درد را انجام می دهد، تصریح کرد: نیروهای اتاق عمل در این بیمارستان یا پزشک هستند یا کارشناس و کاروز تحت هیچ شرایطی وارد اتاق عمل نخواهد شد.

وی ادامه داد: بیمارستان شهر ایوان آموزشی نیست که نیروهای کارورز بخواهند وارد اتاق عمل شوند.

رییس بیمارستان امام رضا(ع) ایوان با بیان اینکه در انجام زایمان طبیعی اعمال فشار به پشت و کمر بیمار امری کاملا طبیعی و بدیهی است تاکید کرد: به دلیل فشار ناشی از زایمان طبیعی واژینال و دهانه رحم بیمار پاره شده که در جریان عمل دوخته خواهند شد.

احمدی در پایان به وزن 3 کیلو و 100 گرمی نوزاد دختر این مادر و حالت طبیعی وی اشاره کرد و گفت: در برخی از موارد چند نفر زایمانی با هم به اتاق زایمان فرستاده می‌شوند.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار