امشب و دراین به ظاهر مناظره مهندسی شده، نه فضای علمی رعایت شد و نه زمینه ای برای طرح اندیشه، نه ارزش های اخلاقی رعایت شد و نه صراحت در بیان حقایق که باید توسط میز مخالف عنوان می شد، بجای این اصول فن مناظره، خاصگانی با کف و سوت و فریاد و تخریب و سفسطه و مغلطعه سازمان یافته بودندتا به هنگام تنگدستی علمی و فنی، توپ را به زمین سوالات بی ربط شوت کنند.
کد خبر: ۶۶۸۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱ 17 October 2018

تابناک ایلام نصرت الله احمدی فر::خداوند متعال فطرت حق جوی انسانها را به گونه ای سرشته است که برای پیدا کردن حقیقت و حفظ و ترویج آن بالاترین سعی خود را به کار می گیرند .این تلاشها همچون یک رود جاری تا به امروز و تا همیشه تاریخ جریان خواهد داشت.

در این مسیر ساده ترین راه رسیدن به حقایق و ایده های مطلوب آدمی همانا شنیدن سخن دیگران و اندیشه پیرامون نظرات صادره شده از سوی هم نوعان است. به همین لحاظ تمدن های بشری در سایه تبادل اندیشه ها و نهادینه شدن آنها در بستر تاریخ، شکل یافته است.

بنابراین تاریخ زندگی بشر مملو از تلاش و سعی و اهتمام صاحبان رأی و اندیشه است که هریک برای اثبات منطق گفتار خود با معیار صدق و حقیقت به برهان و استدلال دست زده اند و شکی نیست که این تلاش ها موجب شده است معارف بشری تعالی یابد و بر همین اساس است که رویارویی اندیشه ها ، در قالب گفتگو و مناظره موجب پیدایش ایده های نوین می گردد. بنابر این باید قالب مناظره و آداب گفتگو را به درستی شناخت و از آن بهره بیشتری برد.
مناظره در لغت واژه ای عربی نَظَرَ ونَظَراٌ و منَظَراً به معنای نگریستن با چشم می باشد. مناظره در ادب فارسی به معنی جدال کردن و با هم ( بحث کردن ) و ( مجادله ) و (بحث با یکدیگر) در ماهیت و حقیقت یک چیزی است و اما در تعریف اصطلاحی، مناظره ، گفت و گویی دو طرفه است که هر یک با استدلال و ارائه براهین سعی می کند برتری و فضیلت رای و نظرخویش را بر دیگری به اثبات برساند.

بنابراین مناظره نوعی گفتگوی علمی است و میدانی برای بروز اندیشه ها و باورهاست و هدف آن ادراک حق و ظهور آن است. یکی دیگر از اهداف و فواید پسندیده مناظره آموزش است، آموزشی غیر مستقیم که به دلیل شیوه خاص مناظره در اذهان می ماند.

شرایط و آداب مناظره و گفتگو می تواند در رسیدن به هدف مناظره کمک بسیاری کند، مهمترین شرایط و آداب مناظره و گفتگو، حاکمیت فضای علمی و پرهیز از عاطفه محوری در مناظره، فراهم کردن زمینه برای طرح اندیشه ها ی دیگران، رعایت ارزشهای اخلاقی و انصاف، قاطعیت و صراحت در بیان حقایق، رعایت احترام متقابل وپرهیز ازتوهین به شخصیت مقابل، اجتناب از تعصبات کور و بی منطق، پرهیز از سفسطه و مغلطه و اجتناب از سخنان خارج از موضوع وبیان شفاف نتیجه مبتنی بر دلایل پیش طرح شده می باشد.

مناظره دکتر میرزایی و جناب رسایی با توجه به برنامه ریزی خاص شبیه مناظره نبود، بیشتر به قشون کشی افرادی شباهت داشت که بدور از جریانات سیاسی اصلاح طلبی و اصولگرایی، دنبال تسویه حساب های منفعت طلبانه بودند.

چیزی که در این جلسه به ظاهر مناظره آن هم در کانون علم یعنی دانشگاه ایلام عیان شد فشار و هوچی گری عده ای بود که تاب حرف حق را نداشتند و اصلا کاری هم به مناظره نداشتند، آمده بودند تا منویات گروهی را اجرا کنند و به قول نماینده "اجرا کردند" لذا نمی شود به این افراد که دست آموز جریانات خاص منفعت طلب هستند، نام سیاسی گذاشت.

ماهیت دانشجو مشخص است و حق طلبی آرمان و آرزوی اوست اما کسی که مامور است، ماموریت دارد، این ماموران دانشجو نما که به شماره انگشتان یک دست هم نمی رسند، در محفلی که پاتوق شبانه آنها همنشینی با مشاوری خاص و غیر بومی می باشد، بر سر یک مناظره خود را، اهداف و افکارشان را، آمال و آرزوهایشان را به جامعه علمی و دانشگاهی و سیاسی نشان دادند. در کمین نشستگانی که با عصبیت هوچی و پوچی افکارشان پدیدار شد.
 امشب و دراین به ظاهر مناظره مهندسی شده، نه فضای علمی رعایت شد و نه زمینه ای برای طرح اندیشه، نه ارزش های اخلاقی رعایت شد و نه صراحت در بیان حقایق که باید توسط میز مخالف عنوان می شد، بجای این اصول فن مناظره، خاصگانی با کف و سوت و فریاد و تخریب و سفسطه و مغلطعه سازمان یافته بودندتا به هنگام تنگدستی علمی و فنی، توپ را به زمین سوالات بی ربط شوت کنند.

آنچه در این جلسه عیان شد"شکوه جلال" بود. زیرا حرف را بر مدار منطق گفت، اصول علم مناظره را رعایت کرد، تا جایی که رقیب دست به دامن تحریف شد. آری مهندسی جلسه ای که از صبح به شب انداخته شود، فقط طیف خاصی در آن باشد، با هر حرف نماینده هوچی گری شود، سوالات کانونی خاص و جهت دار و بدون ربط به مناظره پرسیده شود، مناظره نیست بلکه خیمه شب بازی بازندگانی بود که با نام و لباس مناظره و fatfدنبال منافع شخصی خود بودند و شوربختانه از سنگر دانشگاه بهره گرفتند.

برخی وابستگان به یک کانون قدرت در دستگاهی اجرایی که نهانش بسته به جریاناتی است، که از آن منفعت شخصی و گروهی کوچک تراویده می شود. در برنامه امشب برنامه ریزان کسانی بودند که آب نه بلکه سیلاب تغییر بزودی آنها را به ناکجا آباد تاریخ مکرر این استان می برد و از آنان نه نامی خواهد ماند و نه نشانی، بلکه حسرتی بر جا می ماند که با یادآوری آن، دیگر تن به بازی در زمین مشاوری خام نخواهند داد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خاتمی منش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
درود خدا بر جلال وشکوهش وننگ بر منفعت طلبان وامانده از قدرت وثروت مناظره نشان داد جایگاه علم وخرد والاتر از هوچیگری ومنفعت طلبی عده ای زخم خورده می باشد متاسفم برای واژه اصلاح طلبی که اینچنین افرادی ادعای اصلاح طلبی دارند اما در واقع بیشترین ضربات را بر تن رنجور اصلاحات وارد می کنند اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید
فرهنگی
|
Germany
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
درود بر شما
گویا و رسا
نور تابانده شده به تاریکخانه
مشاورخان بزودی باید برگردد پایانه شهرکرد
این لباس به تنش گشاد بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار