به گزارش تابناک ایلام
پایگاه خبری، تحلیلی آفتاب ایلام جمعه نهم مرداد در یادداشتی با عنوان سال آتش بازی بلوطستان در عروس زاگرس، وجود تشکل های زیست محیطی را در مواقع بروز مخاطرات این حوزه مورد تاکید قرار داده و از کاهش این تشکل ها در استان انتقاد کرده است.
کد خبر: ۶۹۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶ 01 August 2015
در این یادداشت آمده است: استان ایلام برغم دارا بودن ظرفیت های منحصر بفرد در زمینه اراضی جنگلی و مرتعی با مخاطرات جدی مواجه است، مخاطراتی که می رود عرصه های طبیعی این دیار را به دشت های بدون آب و علف تبدیل کند.

وقوع آتش سوزی های گاه و بیگاه در عرصه های جنگلی و مرتعی، چرای بی رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه های عمرانی غیرکارشناسی هر کدام زخمی را بر تن عروس زاگرس زده اند تا سکته های مختلف قلب این اکوسیستم را هر روز ضعیف تر کند.

امروزه جنگل های ایلام در معرض تهدید بوده و با توجه به اینکه درختان بلوط به نوعی با زندگی مردم ایلام و نوع فرهنگ آنها عجین شده است، اگر راهکارهایی برای رفع این چالش ها اندیشیده نشود در آینده با مشکلات پرمخاطره تری نسبت به وضعیت کنونی مواجه خواهیم بود.

این در حالیست که مدیرکل محیط زیست استان ایلام از کاهش تشکل های مردم نهاد در این استان خبر داده است در حالیکه تعامل این تشکل ها با محیط زیست و توجه به رشد و افزایش آنها برای حفظ منابع محیط زیست بسیار خوب است.

این تشکل های زیست محیطی را بعنوان بخشی که در انتقال فرهنگ زیست محیطی تلاش می کنند جزیی از سازمان محیط زیست باید دانست هرچند ممکن است بین این دو نهاد اختلاف نظراتی وجود داشته باشد ولی در مجموع استان ایلام باید از این تشکل ها در همه زمینه ها برای حفظ درختان بلوط استفاده مطلوب کند.

چرا که برغم آتش سوزی های هر روز جنگل های ایلام توجه به تشکل های مردمی و سازمان های مردم نهاد ضرورتی است که در ایلام به آن توجه نشده و کاهش آنان این بی توجهی را اثبات می کند.

میزان آتش سوزی جنگل های حوزه تحت مدیریت سازمان محیط زیست ایلام در سال جاری فاجعه آمیز است.

جنگل های بلوط استان ایلام هر ساله در کابوس آتش سوزی های تابستان می سوزند ولی امسال گویا آتش بیشتر از سال گذشته به سر وقت بلوط ها آمده است.

فعال کردن و عملیاتی شدن مصوبات کارگروه حفظ و احیای جنگل های بلوط استان ایلام پیشنهاد مهم و ضرورتی است که آفتاب ایلام توجه مسوولان را به آن معطوف می کند.

از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یک هزار و 211 هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی استان ایلام دچار آتش سوزی شده است که بخشی از این حریق ها در محدوده های تحت مدیریت و مناطق حفاظت شده محیط زیست بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار