طول راه‌های روستایی آسفالت در ابتدای پیروزی انقلاب ۳۰۰۰ کیلومتر بوده و هم‌اکنون طول راه‌های روستایی به ۱۰۵ هزار کیلومتر رسیده است که در مقایسه با ابتدای انقلاب ۳۵ برابر شده است. در این مدت به طور متوسط سالانه ۲۵۵۰ کیلومتر به راه‌های آسفالته روستایی اضافه شده است.
کد خبر: ۷۱۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴ 04 February 2019

طی ۴۰ سال اخیر طول راه‌ها سه، میزان آزادراه‌ها ۳۲، میزان برزگراه ها ۵۰۰، طول راه های روستایی ۳۵ برابر و طول راه‌های اصلی و فرعی معادل ۱.۵ برابر افزایش یافته است.

طول راه‌های تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و شهرسازی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۷۴ هزار کیلومتر بوده که هم‌اکنون به بیش از ۲۱۷ هزار کیلومتر رسیده است (۱۹۳ درصد افزایش معادل سه برابر) و طی این مدت به طور متوسط سالانه ۴۷۰۰ کیلومتر انواع راه احداث شده است.

مهم‌ترین آزادراه‌های احداث شده پس از انقلاب

احداث آزادراه اصفهان – نطنز – کاشان – قم – گرمسار به طول ۴۱۹ کیلومتر، آزادراه قزوین – زنجان – تبریز به طول ۴۷۶ کیلومتر، آزادراه ساوه – همدان به طور تقریبی ۱۸۰ کیلومتر، آزادراه قزوین – رشت به طول ۱۳۰ کیلومتر، آزادراه خرم‌آباد - پل زال – اندیمشک به طول ۱۴۹ کیلومتر و آزادراه اهواز– بندر امام خمینی (ره) به طول ۹۰ کیلومتر مهم‌ترین آزادراه‌های احداث شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی هستند.

در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میزان آزادراه‌های کشور ۷۶ کیلومتر بوده که طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ۲۴۴۱ کیلومتر رسیده است (۳۱۱۲ درصد افزایش معادل ۳۲ برابر) و به طور متوسط سالانه حدود ۵۹ کیلومتر به آزادراه‌های کشور اضافه شده است.

مهم‌ترین بزرگراه‌های احداث شده

بزرگراه کرمان- یزد-نایین به طور ۲۳۲ کیلومتر، بزرگراه شیراز- آباده-اصفهان-دلیجان-سلفچگان-اراک به طول ۵۱۷ کیلومتر، بزرگراه آبادان-اهواز -اندیشمک به طول تقریبی ۲۵۰ کیلومتر، و بزرگراه بافق- یزد-سورمق به طول تقریبی ۲۰۰ کیلومتر نیز مهم‌ترین بزرگراه‌های احداث شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بزرگراه‌های کشور ۳۵ کیلومتر بوده و در حال حاضر طول بزرگراه‌های کشور به ۱۷۳۱۰ کیلومتر رسیده است (۴۹۳۵۷ درصد افزایش معادل ۵۰۰ برابر) و به طور متوسط سالانه ۴۳۲ کیلومتر به بزرگراه‌های کشور اضافه شده است.

راه‌های روستایی

طول راه‌های روستایی آسفالت در ابتدای پیروزی انقلاب ۳۰۰۰ کیلومتر بوده و هم‌اکنون طول راه‌های روستایی به ۱۰۵ هزار کیلومتر رسیده است که در مقایسه با ابتدای انقلاب ۳۵ برابر شده است. در این مدت به طور متوسط سالانه ۲۵۵۰ کیلومتر به راه‌های آسفالته روستایی اضافه شده است.

طول راه‌های اصلی و فرعی در ابتدای پیروزی انقلاب ۴۷ کیلومتر بوده که طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ۶۹ هزار کیلومتر رسیده است که در مقایسه با آغاز انقلاب اسلامی ۲۲ هزار کیلومتر افزایش (۷۸ درصد افزایش معادل ۱.۵ برابر) داشته است.

ایجاد ۷۲۴ مجتمع خدماتی رفاهی و ۱۵۵ مرکز معاینه فنی مکانیزه خودروهای سنگین و همچنین نصب ۲۳۰۳ دستگاه تردد شمار و ۷۵۹ دوربین نظارتی و ۱۱۱۹ سامانه ثبت تخلفات در راه‌های کشور با هدف حفظ ایمنی در راه‌های کشور از دیگر دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

در عین حال تعداد ناوگان باری جاده‌ای کشور طی دو دهه اخیر از ۱۷۸ هزار دستگاه به ۳۳۸ هزار دستگاه رسیده (افزایش معادل ۱.۹ برابر) و طی چهار اخیر نیز میزان ترانزیت به ۹.۳ میلیون افزایش یافته است.
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار