به گزارش تابناک ایلام، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری، در نشست هم اندیشی انجمن های میراث فرهنگی از فرهنگ به عنوان شناسنامه یک ملت یاد کرد و افزود: متاسفانه بعد از سال 84، موضوع انجمن‌های میراث فرهنگی در دولت نهم و دهم مورد غفلت واقع شد و امروز دولت تدبیر و امید، مجدانه پیگیر احیا و فعالیت این انجمن‌ها است پس ما باید بکوشیم تا تاریخ، هویت، آئین، باورها، اعتقادات و غیره، ما به صورت ادبیات شفاهی به جامعه منتقل شود تا حفاظت پایدار از آنها صورت گیرد.

علی مهرعلی زاده گفت: میراث فرهنگی تلفیقی از حافظه انسان و خلاقیت گذشتگان بوده که امروز به ما ارث رسیده و می بایست به بهترین نحو ممکن از آن حفاظت و حراست کرد  زیرا میراث فرهنگی کشور متعلق به سازمان میراث فرهنگی نیست، بلکه متعلق به کل کشور است و وظیفه اصلی ما این است که کاری انجام دهیم تا مردم خودشان متقاضی حفاظت از میراث فرهنگی ‌شان باشند.

وی اضافه کرد: پویایی فرهنگی جامعه نیازمند پیوستگی میان دیروز، امروز و فردای کشوراست به همین دلیل  حفظ میراث فرهنگی امروزه به عنوان  پشتوانه ای برای تداوم حیات فرهنگی آینده ایران مطرح می  شود وحفاظت از میراث فرهنگی کشور باید به مطالبه عمومی تبدیل شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی در ادامه افزود: مشارکت مردم صرفا در حوزه حفاظت نیست چراکه در کشور بیش از یک میلیون اثر تاریخی وجود دارد که تمام این‌ها علاوه بر حفاظت نیازمند مطالعه، پژوهش، مرمت و معرفی هستند و برای انجام این اقدامات نیازمند بهره گیری از ظرفیت و توان انجمن های میراث فرهنگی هستیم.

مهرعلی زاده در پایان اظهار کرد: مردم همانگونه که برای محیط زیست حساسیت نشان می دهند برای ‌پاسداشت و معرفی میراث فرهنگی خودشان باید مطالبه گر و دغدغه داشته باشند چون میراث فرهنگی گنجینه ارزشمند تاریخی و هویت هر کشوری است.