امروز عصر جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ایلام با حضور وزرای راه وشهرسازی و بهداشت درمان وآموزش پزشکی و رمانده هوافضای سپاه در استانداری ایلام برگزارشد . دراین نشست بحث هایی در خصوص وضعیت مناطق سیل زده استان مطرح شد .
کد خبر: ۷۳۱۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵ 05 April 2019

امروز عصر جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ایلام با حضور وزرای راه وشهرسازی و بهداشت درمان وآموزش پزشکی و رمانده هوافضای سپاه در استانداری ایلام برگزارشد . دراین نشست بحث هایی در خصوص وضعیت مناطق سیل زده استان مطرح شد .

استاندار ایلام:برای برون رفت از مشکلات به اعتبارات بیشتری نیازمندیم

قاسم سلیمانی دشتکی در خصوص سیل اخیر دراستان گفت : بارش های سنگین باران در استان ایلام به لطف مدیریت درست و به موقع دستگاه های عضو ستاد بحران و همکاری مردم نسبت به دیگر استان ها خسارت کمتری را به دنبال داشت. 
وی هشدار به گردشگران و چادرنشینان نوروزی و عشایر کوچرو، تنظیم خروجی و ورودی سدها، لایروبی دیواره سدها، لایروبی و پاکسازی مسیل و سیل بندها، پهنه بندی استان به منظور مهار سیلاب و مدیریت این پهنه ها توسط دستگاه های مختلف از جمله اقدامات استان ایلام به گفته استاندار برای مهار سیلاب و جلوگیری از بروز پیش آمدهای ناگوار بود. 
استاندار ایلام یادآور شد: با این وجود و با توجه به شرایط اقلیمی و شیب اراضی استان به سمت عراق سیلاب خساراتی را به زیرساخت های استان در زمینه جاده، ابنیه، پل، کشاورزی، منازل مسکونی، تجاری، اداری و ... وارد کرد اما خوشنبخانه هیچ گونه تلفات جانی در استان ایلام به وقوع نپیوست. 
وی گفت: بعد از بروز سیلاب پنج استان به عنوان استان های معین برای کمک راهبردی به ایلام انتخاب شدند و همچنین کمک هایی از سوی بنیاد برکت، مستضعفان، دستگاه های ملی و استانی، شرکت بازرگانی ایران، قرار گاه خاتم و ... به استان و مردم سیل زده شد. 
سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه زمان برداشت محصولاتی چون کلزا و گندم توسط کشاورزان شروع می شود ولی به علت سیلاب بخش عمده ای از این محصولات دچار خسران شده، از دولت خواست خسارت های وارد شده به کشاورزان هرچه سریع تر پرداخت شود تا جبران خسارت های وارده به آنها را کند. 
استاندار ایلام با بیان اینکه یک هزار و 200 کیلومتر از راه های استان ایلام به علت آثار سوء سیلاب در معرض تخریب قرار دارند و 300 کیلومتر نیز تخریب شده اند، افزود: باید جاده های دسترسی استان ایلام در برابر حوادث آتی بهسازی، توسعه و استحکام سازی شوند. 
وی خواستار ایجاد دیواره سازی در حاشیه رودخانه های مجاور شهرها و روستاهای استان ایلام شد تا خاک حاصیلخیز این رودخانه ها به علت وجود شیب در اراضی به سمت عراق جابجا نشود و همچنین نقاط شهری و روستایی در معرض خطر نیز دیواره هایی برای جلوگیری از ورود سیلاب به مناطق مسکونی و تجاری ایجاد شود. 
سلیمانی دشتکی اظهار داشت: ناوگان راهداری استان ایلام فرسوده است و عمر مفید آنها با بیش از 15 سال کارکرد به اتمام رسیده و نیاز جدی به نوسازی دارند و همچنین با مساعدت وزارت راه و شهرسازی آزادراه نجف – دهلران با رایزنی با طرف عراقی، بزرگ راه مهران – دهلران – اندیمشک، بزرگ راه حمیل – کرمانشاه – مهران باید تسریع یابد. 
وی با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در ساخت طرح احیای اراضی خوزستان و ایلام گفت: وزارت نیرو از برنامه زمان بندی شده عقب است و این امر باعث پوسیدگی تاسیسات آبی کار شده در طرح احیا می شود و همچنین وزارت نیرو نسبت به پرداخت هزینه اراضی ساکنان روستای چشم شیر شهرستان سیروان اقدام کند. 

امام جمعه ایلام :استان ایلام در زمینه ماشین آلات و ادوات راه سازی دارای کمبود است

حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی گفت: اقدامات غیر اصولی و کارشناسی نشده بشری نظیر مسدود یا محدود کردن بستر رودخانه ها، خشکه رودها، دره ها، قطع درختان، تخریب مراتع باعث می شود که در بارش های سیلابی همچون بارش های اخیر و به علت مسدود یا محدود بودن مسیر طبیعی زمینه بروز سیل و خرابی ها فراهم می شود.
وی افزود: در واقع عامل اصلی ایجاد سیلاب های مخرب رفتارهای غلط انسانی در قبال طبیعت و قصور مردم و مسئولان و تصرف و دست یازی به طبیعت و مسیل های طبیعی رودخانه ها است.
کریمی تبار تاکید کرد: اکنون که تجاوزهای بشری به طبیعت در قالب سیل اخیر خود را نشان داد باید مردم و مسئولان نسبت پیشگیری های آینده اقدامات لازم از جمله لایروبی مسیل های طبیعی و دست ساز، ایجاد مسیل های جدید و تخریب ساخت و سازهای غلط در بستر رودخانه ها یا شیب کوه ها انجام بگیرد.
وی اضافه کرد: استان ایلام در زمینه ماشین آلات و ادوات راه سازی دارای کمبود است و تخصیص حداقل یک دستگاه جرثقیل قدرتمند برای جابجایی ادوات ماشین الات راهداری نیاز است.

وزیر راه وشهرسازی:گزارش خسارات ناشی از سیل به رییس جمهور ارایه خواهد شد

محمد اسلامی گفت : 73 درصد سدهای کشور به لطف بارش های اخیر پر شده و برخی سدها نیز سرریز شده اند. 
وی افزود: باید تجهیزات و پیش بینی های هواشناسی دقیق تر و به روز تر باشد هرچند هواشناسی هشدارها و اخطارهای لازم در خصوص سامانه های بارشی قوی را به مراجع ذی صلاح و تصمیم گیرنده به صورت مکرر ارسال می شود. 
اسلامی یادآور شد: طبق بررسی های ماهواره ای کشور ایران وارد دوره ترسالی و بارش های سنگین شده که باید زیرساخت های زیربنایی، عمرانی، ابنیه، جاده ها و تمام تاسیسات زیرساختی کشور متناسب با بارش های تند سیلابی تغییر کند. 
وی گفت: اولویت و گام اول دولت کمک به مردم خسارت دیده ناشی از سیلاب، اراضی کشاورزی باغی و زارعی، ایتگاه های پمپاژ، جاده ای بین مزارع، ساخت و ساز مسکن ومغازه های آسیب دیده و کسب و کار مردم است. 
به دستور اکید وزیر راه وشهرسازی باید روند مرمت، به سازی و به سازی جاده ها و شریان های موصلاتی، ابنیه، پل ها برای خدمات رسانی به مردم گرفتار و آسیب دیده در سیلاب تسریع یابد. 
وی اظهار داشت: مقرر شده قرارگاه خاتم در روند ساخت و ساز و بهبود شرایط روستاها و امکانی که به زیر آب رفته اند وارد عمل شود. 
وی از فرمانداران، بخشداران و دهیاران خواست بستر مسدود رودخانه ها و خشکه رودها هرچه زودتر آزاد و از ساخت و ساز در حریم یا حاشیه روان آب ها جلوگیری کنند. 
اسلامی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام خواست نسبت به تجهیز ناوگان راهداری و تامین راننده این ادوات اقدام کند. 
وی تاکید کرد: گزارش های مربوط به وضعیت سیلاب و خسارت های ایجاد شده در استان ایلام در جلسه آتی هیات دولت مطرح و به رئیس جمهور منعکس می شود. 

وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشکی: جبران خسارت سیل زدگان در اولویت دولت است 

دکتر سعید نمکی  اظهار داشت: با وجود مشکلات عدیده دولت در سال مالی جاری اما کمک برای جبران خسارت سیل زده های مردمی از اولویت های دولت است.
وی افزود: یکی از نکات مثبت و قوت کشور در سیل اخیر این بود که با وجود گستردگی سیلاب در بیشتر نقاط کشور با توجه به خرابی تاسیسات و انشعابات آب و فاضلاب و زیرساخت ها اما با تمهیدات صورت گرفته هیچ گونه اپیدمی و بیماری روده ای و انگلی در استان های سیل زده رخ نداد.
نمکی یادآور شد: سیلاب خسارات عدیده ای به نقاط مختلف کشور وارد ساخت که شرایط شیراز در روزهای اولیه بسیار بغرنج و ناراحت کننده بود و اکنون سیلاب در خوزستان و لرستان نیازمند مدیریت و خروج از بحران و وضعیت حاد است.
وی تاکید کرد: اولویت مصوبات دولت برای پروژه های کشاورزی، منازل مسکونی، مغازه ها، ابنیه، راه های دسترسی و ... است که کمک به بخش مردمی از اهم برنامه های هیات دولت است.
وزیر بهداشت گفت: با وجود آنکه سیلاب خرابی های زیاد و حتی تلفات جانی زیادی داشت اما جانی تازه به منطقه خشک شده زاگرس که درختان آن به علت خشکسالی های پی درپی دچار بیماری های ذغالی و آفت لورانتوس شده بود، بخشید. 
نمکی اظهار داشت: بعد از بازدید میدانی و بررسی وضعیت مناطق سیل زده استان ایلام، جمع بندی خسارت های وارده به بخش خصوصی و دولتی و مردم در جلسه بعدی هیات دولت مطرح و به ریاست جمهوری ارائه می شود تا اعتبارات مطلوبی برای استان ایلام اخذ شود.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خانم فرهنگی ازسرابله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
عاجزانه ازتابناک میخواهم مساله صداهای انفجارولرزش های شدید سرابله راپیگیری کندامروزصبح 98/1/18حدود6و56دقیقه صدای انفجارولرزش شدید در ون زمین باعث ترس وسردردوسرگیجه ام شدامنیت روانی نداریم بحران ازاین بالاتراونقدربرای مردم عادی شده که همه باهم بمیریم برای کسی مهم نیست ازروزی میترسم که خانه هایی که دراثرلرزشهای مداوم وهمه روزه سست شده اند روی سرمان خراب شوندیازمین ماراببلعد.مسولین بی کفایت هم باگفتن انشاالله گربه است ومهم نیست باجان مردم بازی میکنند.توروخدا پیگیری کنیدودراین باره ازمردم بپرسید همکاران من هم همه ازاین وضعیت نگران وآشفته اندوبحث اول هرروزماشده دیروزصدا ی انجارولرزش رواحساس کردین وترس وترس وترس ازآینده ای نامعلوم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار