مدیر کل دامپزشکی همدان با اشاره به اینکه خبرنگاران از مهمترین مولفه‌های ایجاد فرهنگ بهداشتی در جامعه هستند، گفت: طرح۳ساله مقابله با بیماری تب مالت در شورای برنامه ریزی همدان بررسی می‌شود و در صورت اجرای طرح این بیماری ۵۰ درصد می‌یابد.
کد خبر: ۷۴۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱ 10 August 2015
مدیر کل دامپزشکی همدان با اشاره به اینکه خبرنگاران از مهمترین مولفه‌های ایجاد فرهنگ بهداشتی در جامعه هستند، گفت: طرح۳ساله مقابله با بیماری تب مالت در شورای برنامه ریزی همدان بررسی می‌شود و در صورت اجرای طرح این بیماری ۵۰ درصد می‌یابد.

به گزارش تسنیم، محمود رضا رسولی درجمع خبرنگاران اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی دو وظیفه مهم در حوزه اقتصادی و بهداشتی دارد که حفظ صنایع دامی استان از طریق انجام واکسیناسیون، ضدعفونی و سم پاشی، مبارزه با بیماری‌های انگلی از جمله آن است و وقتی واژه دام را به کار می بریم منظورمان گستره بالایی از حیوانات اهلی شامل؛ دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و غیره است که توسط انسان پرورش داده می‌شود.

وی افزود: این اداره کل وظیفه دارد تا انواع مختلف دامی را که توسط بخش صنعتی و سنتی پرورش داده می‌شود را تحت پوشش بهداشتی قرار دهد.

رسولی تصریح کرد: در سال حدود ۹ میلیون نوبت و از ابتدای امسال تاکنون ۴ میلیون نوبت سر واحد دامی واکسیناسیون علیه بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک از جمله؛ تب برفکی، تیلریوز، آبله، آنتروتوکسمی، قانقریا، آگالاکسی و بروسلوز، PPr، لمپی اسکین، شاربن و غیره انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مرتب با برخی بیماری‌های بازپدید و ناپدید در حال مبارزه هستیم، گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و اینکه کشورهای همسایه ما از کمترین امکانات بهداشتی برخوردارند و برخی بیماریها در این کشورها وضعیت نامشخصی داشته و بررسی نشده است، برخی کشورهای همسایه خواستگاه انواع ویروس برای کشور ما می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی همدان عنوان کرد: بنابراین با بیماریهای مثل؛ لمپی اسکین، CCHF تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری‌های آبزیان مثل،VHS سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی و IHM در ارتباط هستیم که در برخی بر روی ریشه کن کردن بیماری و در مورد برخی از این بیماری‌ها بر روی کنترل و واکسیناسیون اقدام می‌شود، ضمن اینکه با استفاده از فاکتورهایی چون، قرنطینه و معدوم‌سازی نیز در مواردی مقابله انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به نقش بهداشت و دامپزشکی در صادرات محصولات دامی بیان کرد: اگر شرایط بهداشتی کشور خوب باشد و میزان بیماری‌های دامی کنترل شده و کم باشد صادرات نیز به خوبی انجام می شود در غیر این‌صورت کشورهای وارد کننده از ورود محصولات ایران جلوگیری می‌کنند.

رسولی تصریح کرد: مجوزهای بهداشتی که دامپزشکی در زمینه صادرات و واردات محصولات دامی صادر می‌کند ابعاد بین المللی دارد و در همدان نیز مجوزهایی اعطا می‌شود و صادرات از همدان شامل انواع دام و یا فرآورده‌ها می‌شود.

اداره ای با وظایف حاکمیتی و ابعاد بین المللی هستیم که امکانات ما با توجه به وظایف کافی نیست و از کمبود پرسنل و اعتبارات رنج می بریم.

وی گفت: در حوزه توزیع مواد خام دامی، سیستم یکپارچه قرنطینه در کشور وجود دارد که بر این اساس تمام محموله های خام دامی که در حال تردد هستند ثبت و ضبط می‌شود و محموله ها به وسیله همکاران این نهاد مورد بازرسی قرار می‌گیرد که پست های قرنطینه همدان در مبادی ورودی شهرستان‌های صالح آباد و رزن فعال است.

رسولی اظهار داشت: در مورد قرنطینه باید فرهنگ آن در کشور ایجاد شود چرا که تعداد راه های اصلی و فرعی در کشور بسیار است و میزانی از مشکلات به سبب جا به جایی نا آگاهانه دام صورت گرفته است.

مدیر کل دامپزشکی همدان با اشاره به اینکه در ۴ ماهه ابتدای امسال ۳۸۳ تن مواد خام دامی در همدان ضبط و معدوم شد، گفت: این میزان مواد خام دامی از ۳۲ هزار مورد بازرسی واحدهای توزیع، نگهداری، بسته بندی و عرضه فرآورده‌های خام دامی در استان انجام شد و ۱۴۷ مورد نیز به مراجع قضایی و اماکن ارجاع داده شد.

وی افزود: در زمینه کنترل و بازرسی بهداشتی لاشه‌های گوشت در کشتارگاه‌های استان شامل، گاو، گوساله، و گوسفند و بز در ۴ ماهه امسال تعداد ۸۵ هزار و ۳۹۸ مورد از ۳ هزار و ۴۸۷ تن بوده که به میزان ۲۶ هزار و ۹۱۶ کیلوگرم حدود ۲۷ تن از لاشه‌های بازدید شده ضبط و معدوم شد.

رسولی با بیان اینکه خبرنگاران از مهمترین مولفه‌های ایجاد فرهنگ بهداشتی در جامعه هستند، بیان کرد: برای کنترل بهداشتی مواد خام مثل گوشت قرمز باید مدیریت فرهنگی آن در بین مردم ایجاد شود تا هر شخص بازرسی در راستای فعالیت‌های دامپزشکی باشد.

وی عنوان کرد: از چند سال گذشته تا کنون موردی از بیماری آنفولانزا در همدان مشاهده نشده ولی در مورد بیماری تب مالت تنها ۱۷ کشور در جهان توانسته اند این بیماری را ریشه کن کنند، ضمن اینکه استان همدان از نظر امنیت غذایی در سطح متوسط در کشور است.

رسولی تصریح کرد: برخی استانها نسبت به اعلام گزارش تب مالت پیشی گرفته اند و علوم پزشکی همدان نیز چند سالی است که در زمینه تب مالت فعالیت دارد و گزارش دهی در همدان نسبت به سایر استانها شفاف تر است، ضمن اینکه به عنوان یک چالش نسبت به وضعیت دامی خود اطلاعات دقیقی در دست نداریم اما در نمونه گیری که در سال ۹۲ در همدان انجام شد ۳.۵ درصد دام سبک(گوسفند) و ۵ درصد در بز منشأ بیماری تب مالت بوده است.

وی بیان کرد: طرح ۳ ساله ای برای مقابله با بیماری تب مالت در همدان به استانداری ارائه شده که در صورت موافقت در شورای برنامه ریزی استان این طرح می تواند ۵۰ درصد بیماری تب مالت را در همدان کاهش دهد.

رسولی افزود: نیت مسئولان این اداره کل این است تا مردم خود نسبت به مواد خام دامی که خرید می‌کنند حساسیت نشان دهند و شناسنامه آن را بسنجند و در صورتی که از آلایش مرغ استفاده می‌کنند فروشندگان باید مرغ بسته بندی را در مقابل دیدگان مشتری مورد آلایش قرار دهد، ضمن اینکه در صورتی که مردم موردی از تخلف را مشاهده کردند می توانند با شماره ۱۵۱۲ این اداره کل تماس حاصل کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار