مصداق عینی و نمود این تعهد را در پای کار بودن آنان و اهتمام وحساسیت آنان به صیانت از طبیعت را ،نگارنده چندین به عینه دیده است ،حیفم آمد که براحتی از کنار این موضوع عبور کنم ،چرا که نکته مهم در تفاوت در خدمت وبه معنای دیگر ،همان شاخص های خوب بودن را در این موضوع می توان استخراج کرد.
کد خبر: ۷۵۹۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹ 04 July 2019

تابناک ایلام::امروز صبح استاندار ایلام در جمع تعدادی از فعالین سیاسی استان در سخنانی عملکرد مجموعه های تحت تصدی خود در استانداری ودیگر دستگاههای اجرایی استان را تبیین نمودند. یکی از مهمترین بخش های سخنان استاندار تجلیل از عملکرد اداره کل منابع طبیعی استان ،خصوصا در شهرستان مهران بود .

شاید کسانی که در جلسه فوق حضور داشته ویا مخاطبینی که بخش های انتشار یافته سخنان امروز استاندار را مطالعه می کنند به این بیاندیشند که واقعا شاخص استاندار ایلام در تشخیص و قضاوت درباره عملکرد این اداره کل چه چیزی بوده است که اینگونه رضایت عالی ترین مقام اجرایی استان را بدنبال داشته است.

هرچند تجلیل قاسم سلیمانی دشتکی در چند کلمه خلاصه شده است ،اما در واقع ایشان با تقکیک دستگاههای موثر وپرتلاش از دستگاههای منفعل که بود ونبودشان چندان تاثیری در وضعیت زندگی مردم وتوسعه استان ندارد و قدرشناسی از مدیران ومجموعه پرتلاش یک دستگاه فنی واجرای به نوعی نگاه ویژه خود به عنوان نماینده عالی دولت به  یک مدیر پرتلاش اما کم هیاهو را با زبانی ساده اما پر محتوی به نمایش گذاشتند ،نگاهی نشات گرفته از واقعیت یک دستگاه اجرایی وتخصصی که تمام تلاش خود را بر رفع مهمترین چالش زیست محیطی استان وحتی کشور به کار بسته است.

آری ! کافیست راهتان به مهران و دشتهای رملی و بی حاصل رضا آباد و جاده دهلران افتاده باشد،آنجاست که با دیدن منظره ای عجیب وباورنکردنی ازاحداث  جنگل های چند ده هزار هکتاری  در بیابان های مهران که اکوسیستم منطقه را دگرگون ساخته ،صحنه ای از تبلور خواستن ،توانستن است در پیشگاهتان خودنمایی می کند ،صحنه ای زیبا از کار جهادی وانقلابی که تاکنون فقط وفقط در سخنرانی ها به گوشتان خورده است .آنجاست که سخنان کوتاه استاندار ایلام برایتان معنا ومفهوم می یابد.

از حنگل کاری ،نرگس کاری ،آبخیزداری ،خشکه چینی و سیل بندهای پی در پی دهلران که بگذریم ،نمی توان از تدبیر ومدیریت حهادی مجموعه منابع طبیعی استان وواکنش سریع آنان در کنترل آتش سوزی مراتع وجنگل کاری های استان بگذریم ،مدیریتی عجین شده با تعهد ،خلوص وعشق به خدمت و صیانت از سرمایه های طبیعی نسل های آینده این سرزمین که در دستان من وشما به امانت گذاشته شده است.

مصداق عینی و نمود این تعهد را در پای کار بودن مدیر وکارکنان این مجموعه و اهتمام وحساسیت آنان به صیانت از طبیعت را ،نگارنده چندین بار به عینه تجربه کرده است ،حیفم آمد که براحتی از کنار این موضوع عبور کنم ،چرا که نکته مهم در تفاوت در خدمت وبه معنای دیگر ،همان شاخص های خوب بودن را در این موضوع می توان استخراج کرد.

دویا سه هفته پیش ،وقوع یک آتش سوزی مهیب در گوهرکوه لرستان ،درختان تنومند ،مرتع بکر وزیستگاه مهم جانوری را در آنی به تلی از حاکستر مبدل کرد ،این حادثه تلخ دل هر رهگذر ودوستدار طبیعت را به درد می آورد. با آغاز آتش سوزی در این طبیعت بی نظیر که اتقافا از بخش زاگرس در شهرستان چرداول وسیروان کاملا نمایان  است ،بسیاری از طبیعت دوستان به هر طریق وشیوه ای که به عقلشان خطور کرد، موضوع را به مسئولین استان لرستان گزارش کردند.

نگارنده نیز همانند دیگر دوستداران طبیعت ،موضوع را از طریق دستگاههای مختلف ومرتبط در استان لرستان پیگیری و موضوع این آتش سوزی را به اطلاع آنان رسانید . صداوسیمای لرستان ،ستاد بحران لرستان ،اداره منابع طبیعی شهرستان کوهدشت وتماس با شخص مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان دستگاههایی بودند که درجریان آتش سوزی گوهرکوه قرار گرفتند ،اما نتیجه اش چیزی جز بی تفاوتی و عبور از کنار این حادثه تلخ وتبدیل این  کوه بزرگ وزیبا به پهنه ای سیاه نبود.

آتش سوزی در 24ساعت دار وندار کوه زیبای گوهر کوه را به تلی از خاکستر تبدیل کرد ،حزن انگیزتر صحنه سوختن شبانه درختان بی زبانی بودکه با سوختن خود شمع مزار طبیعت از دست رفته گوهر کوه شده بودند!کوه سوخت ،طبیعت زیبایش خاکستر شد ،تاسف بارتر اینکه  مدیرکل منابع طبیعی لرستان  با بی تفاوتی تمام به نگارنده گفت؛"اتفاقی نیافته است"! طبیعت مرد ،انگار نه خانی آمده ونه خانی رفته !!سر آقای مدیربه سلامت باد!

درست چند روز بعد شاهد وناظر بودیم که یکی دو آتش سوزی در جنگل های استان خودمان به وقوع پیوست ،حضور فوری ماموران منابع طبیعی و دیگر دستگاههای اجرایی استان و کنترل ومهار فوری آتش سوزی ،در کنار درد ناشی از بی مبالاتی قلیلی بی تفاوت به طبیعت ،نقطه قوتی برای دل رنجور ماشد .نقطه قوتی که امروز در سخنان استاندار محترم ایلام تجلی یافت ،آن هم در قالب تقدیر از دستگاهی که در خدمت وتلاش سرآمد است .

این بی تفاوتی مدیر منابع طبیعی استان لرستان و حساسیت دیروز مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام به خبر وقوع آتش سوزی در شحنه چیر که از طریق نگارنده به اطلاع ایشان رسید ،حساسیتی که خروجی آن کنترل ومهار آتش سوزی در کمتر از یک ساعت بود ،تلنگری شد تا قدر داشته های مدیریتی وفرزندان دلسوز این دیار را بیشتر دانسته وهوایشان را بیشتر داشته باشیم ،هواسمان باشد بخاطر یک دستمال، قیصریه را به آتش نکشانیم!بله اینجاست که قدرشناسی یک مدیر ارشد از دستگاهی پرتلاش معنا می شود!!

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار