مدیران در قبال خدمت به مردم بعنوان ولی نعمتان به تمام معنا! وظیفه دارند در ارایه خدمت به آنان وگره گشایی از کارهایشان پیشرو باشند،مدیران بایستی خالق تزهای مدیریتی در راستای کاهش دغدغه های مردم و رفع تنگناها باشند نه صرفا مجری طوطی وار دستورات و اجرای تلیف محورانه طر حها!اگر مدیران ما متعهدانه وخلاقانه به مقوله مدیریت بنگرند ،بهترین جا برای تبیین این موضوع همین میزهای خدمت است .
کد خبر: ۷۶۶۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸ 28 July 2019

تابناک ایلام::مراجعین ادارات و کسانی که برای انجام امور اداری ویا پیگیری مطالبات خود به دستگاههای اجرایی مراجعه می کنند از حقوق مشخصی دربرابر کارمندان ومدیران برخوردارند ،شاید اگر همین مراجعینی که این روزها از آنان تحت عنوان " ارباب رجوع " یاد می شود ،راهشان رابه درب ادارات و یا اتاقهای مدیران کج نمی کردند ،اصلا واژه ای به نام اداره یا کارمند در هیچ فرهنگ لغتی معنا ومفهوم نمی شد.

از اینرو دولت های مختلف برآن بوده اند تا به هر شکل ممکن ؛یکی از طریق اجرای "طرح تکریم ارباب رجوع " ودیگری نیز اجرای "میز خدمت "دل مراجعین خود رابه دست آورده تا حداقل به پکیج چک لیستهای رنگانگ خود ،جدول رضایتمندی ارباب رجوع نیز افزوده شده باشد .

اما واقعیت این است ،حداقل در کشور ما بدلیل پاره ای دلایل که اینجا مجالی برای پرداختن به آنها نیست ،بسیاری از طرح ها چون از پشتوانه علمی ومطالعات کارشناسی برخودار نبوده ویا اینکه هدف از آن بهره برداری سیاسی کوتاه مدت مستنبط می شود ،بزودی جنبه ویترینی ورفع تکلیفی پیدا کرده و در کوتاه مدت به بایگانی سپرده می شوند.

همین میز خدمتی که این روزها به همت استاندار ایلام احیاء شده و مدیران را واداربه خروج از اتاق های مدیریتی نموده است مشتی از نمونه خروار است ،هدف غایی ونهایی از اجرای چنین طرحی ،تسهیل در روند ارایه خدمات مطلوب به مراجعین ،کاهش سیکل خدمات اداری ،حذف بروکراسی های بیخود اداری و مهمتر از همه اینها ،هدف مخفی کاهش فساد اداری ناشی از چهره به چهره شدن کارمندان بخشها با مراجعین است که این روزها کمتر بدان اشاره می شود .

روح وفلسفه تشکیل میز خدمت که در آن خدمت رسانی مطلوب از طریق جلوگیری از اتلاف وقت ارباب رجوع در پس توهای ادارات و تسریع در روند تحقق مطالبات واداری مردم نهفته است ،کاربسیار بزرگ وارزشمندی است که البته اگر در اجرای آن هدف اصلی گنجانیده و یا ملزومات ان نیز ملحوظ شده باشد. اما چنانچه با نادیده انگاری هدف ،تنها به استقرار یک میز و نصب تابلو " میز خدمت " بسنده شود ،نه تنها اهداف تعریف شده محقق نمی شود ،بلکه هزینه مادی ومعنوی  جدیدی  به دستگاه اداری تحمیل می شود.

استاندار ایلام به محض ورود به استان به مقوله ضرورت احیاء میز های خدمت اهتمام ورزید و این کار بزرگ ایشان که درپشت آن دغدغه مندی و توجه ویژه به رفع مشکلات مردم نهفته است قابل تقدیر وتحسین است ،اما همانگونه که پیشتر بدان اشاره شد ،تنها استقرار ویترینی میز های خدمت در محل های نماز جمعه ،حضور خشک وخالی مدیر بدون رها نمودن تنگ نظری ها و عدم انعطاف در مقابل قوانین دست وپا گیر اداری، دردی از دردهای موجود مردم کم نخواهد کرد.

اینکه استاندار محترم ایلام دغدغه رفع مشلات مردم وگره گشایی از کارهای آنان دارند یک طرف قضیه است ،اما اینکه مدیران دستگاههای اجرایی تنها به خاطر رفع تکلیف وترس از تنبیه وواکنش اداری ازسوی استاندار بدون رها نمودن عادات مخرب مدیریتی و ارایه ملزومات تسهیل کننده خدمت به مردم ،تنها میزشان را به محل های تعیین شده گسیل می دهند بخش مهم قضیه است که بایستی مورد توجه آنان قرار گیرد.

چرا که تا اینجای کار، استاندار ایلام با وادار کردن مدیران به حضور بی واسطه دربین مردم ،حذف رویه ارباب رعیتی مدیر و مردم( نامتعارف ونامتجانس با حکومت اسلامی) ،ریختن ترس حضور ومواجهه شدن مردم با مدیران تا بدون لکنت زبان مطالباتشان را بیان نمایند ومهمتر از همه وادار نمودن مدیران به پاسخگویی به مردم و یک دستاورد پنهان برای نظام ،یعنی رونق بخشی به نماز جمعه وبازگشت به دوران مسجد محوری حکومت ،کار را تمام کرده است ،از اینجا به بعد بر عهده مدیران است .

مدیران در قبال خدمت به مردم بعنوان ولی نعمتان به تمام معنا! وظیفه دارند در ارایه خدمت به آنان وگره گشایی از کارهایشان پیشرو باشند،مدیران بایستی خالق تزهای مدیریتی در راستای کاهش دغدغه های مردم و رفع تنگناها باشند نه صرفا مجری طوطی وار دستورات و اجرای تلیف محورانه طر حها!اگر مدیران ما متعهدانه وخلاقانه به مقوله مدیریت بنگرند ،بهترین جا برای تبیین این موضوع همین میزهای خدمت است .

اگر مدیران ما تنها به یک توصیه استاندار ایلام توجه داشته باشد که مدیران باید برای انجام امور وپیشبرد کارهای مردم ومجموع تحت تصدی تنگ نظری را کنار گذاشته ،در اجرای قانون منعطف باشند ،دنبال بند وتبصره های تسهیل کننده امور در لابلای قانون باشند ،قانون رابرای رفع مشکلات مردم تفسیر کنند ،به جای رفع تکلیف محوری ،رفع مشکلات مردم را محور قرار دهند ،به دنبال جذب منابع باشند ،در هنگام حضور در بین مردم قوانین دست وپاگیردر اتاق مدیریت جا گذاشته ،خلق وخوی ناپسند مدیریتی را در همان حیات اداره چال کنند ،ملزومات ارایه خدمت رابه میزهای خدمت پیوست کنند،چه جایی بهتر از بین مردم می تواند محل نمایش مدیر متعهد ،جهادی وانقلابی باشد!

شاید بگویید چرا در فاصله کمتر از یک روز دو مطلب برای موضوع "میز خدمت " نگاشته شد ،اما درجه اهمیت خدمت رسانی به مردم وجلب رضایت آنان در شرایط کنونی کشور چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد ،چرا که مدیران ما دهه هاست بدون یک حرکت جدید وتنوع خدمتی ،خود را دربین انبوهی از دستورالعمل ها وبروکراسی های سفت وسخت اداری اسیر کرده و همین موضوع به راحتی توانسته کوهی از نگاههای زجر آور به مدیران ایجاد کند ،نگاههایی که حاصل آن چیزی جز بی اعتمادی ونارضایتی از دستگاههای اجرایی نیست .

بررسی ها نشان می د هد که استاندار فعلی ایلام با تجربه پیشین خود در گسیل مدیران به میان مردم وجلب تحقق اهداف پیش گفته شده موفق عمل کرده است ،لذا خالصانه ودغدغه مندی ایشان در رفع مشکلات وخدمات رسانی به مردم را ارج می نهیم ، اینک که  میدان برای تسری این تجربه در استان ایلام مهیاست ،سست کاری،اهمال وبی توجهی مدیران به این مقوله مهم واثر گذار اجحاف بزرگ در حق مردم تلقی خواهد شد.

چرا که صرف انتقال یک میز چوبی به بیرون از اداره ،نصب یک بنر ،صرف شیرینی وشربت و حور بی رمق وتکلیف محورانه مدیر بدون رها نمودن تنگ نظری ها ،دستان خالی وگرفتن چند قطعه عکس با ژست خدمت رسانی و انتشار ان در فضای مجازی نه تنها نمی تواند معرف واقعی میز خدمت باشد ،بلکه اذهان عمومی را به سمت رفتار  عوامفریبانه وپوپولیسم مدیریتی وانباشت نارضایتی وبی اعتمادی مردم از مسئولین ودستگاههای اجرایی سوق خواهد داد واز سویی تلاش ها وبرنامه های مردم محورانه و دغدغه مندانه استاندار نیز ابتر خواهد ماند.

بنابراین توصیه موکد ما به مدیران استان در خصوص کسب نتیجه مطلوب از اجرای طرح "میزخدمت" ؛همپوشانی ،همراه شدن و همسو شدن با دیدگاهها وظرافت هایی است که استاندار ایلام در این حوزه دارند ،اگر می خواهید میز خدمت از حالت نخوت ورخوت خارج شده وجای خود را به پویایی و انفعال بدهد ،به خدمت به تمام معنا سرعت ببخشید ،میز خدمت را با مطالبات و دغدغه های مدیریت ارشد استان همسو ومنطبق نموده و صداقت وروراستی رادر عمل معنا نموده واز حرکات نمایشی و مردم فریبانه پرهیز نمایید ،عملگرایی وپراگماتیسم بودن را جای رفع تکلیف محوری قرار دهید ،خبررسانی وانتشار عکس در راستای ترغیب وتشویق در فضای مجازی خوب است اما هدف نیست اگر اینچنین شد می توان میزها رابرای خدمت معنا کرد درغیر اینصورت از این حرکات  بازی با شعور مردم استنباط می شود ،همان مردمی که قرار است محور باشند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار