بررسی روند توسعه وپیشرفت همه جانبه استان وشناسایی موانع وآسیبهای قرار گرفته درمسیر رشد وترقی وبالفعل سازی ظرفیت های بی نظیر اقتصادی موجود دراستان نشان می دهد که در سالهای پسا جنگ ،خصوصا ده ساله پس از استقرار دولت همسو در کشور عراق ،بزرگترین عامل توسعه نیافتگی استان ،نبود مدیریت دلسوز ،آگاه ومتخصص بمنظور جلب توحه مسئولین ارشد کشوری به منابع استان ،جذب منابع مالی و سرمایه گذاری درظرفیتهای نفت وگاز و.. والبته درگیر شدن نخبگان و افراد تاثیر گذار استان به مسایل حاشیه ودست چندم وعدم مطالبه گری بر اساس توانمندی های ذاتی استان بوده  است.
کد خبر: ۷۷۷۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱ 02 September 2019

 تابناک ایلام::از سال 53 به بعد که با تصویب هیات وزیران، ایلام از استان کرمانشاهان منتزع وبه استانی با جغرافیای سیاسی مستقل تبدیل شد ،همواره فراز ونشیبهای فراوانی را به خود دیده است ،با انقلاب اسلامی روح  امید در مردم محروم وستمدیده این دیار دمیده شد که این دگرگونی بزرگ سیاسی واجتماعی پایانی بر مشکلات وعقب ماندگی های ناشی از بی توجهی رژیم سابق به آن خواهد شد.

 انقلاب اسلامی وشکل گیری نهادهایی همچون جهاد سازندگی وشروع خدمات رسانی به این استان سرتاسر محروم از حداقل های زندگی ، سر آغاز دوره جدیدی از تحول وتغییر در ابعاد مختلف رفاهی ،بهداشتی ،سیاسی ،اجتماعی واقتصادی در استان شدکه با تهاجم همه جانبه رژیم بعثی به  مرزهای استان وآغاز جنگ تحمیلی، بار دیگر قطار محرومیت زدایی در استان متوقف شد .

هرچند دوران سخت دفاع هشت ساله که جای جای استان را به خود درگیر کرد با مشکلات عدیده اقتصادی وسیاسی کشور همراه شد ،هرچند بخش اعظم بودجه کشور به اداره جنگ اختصاص یافت ،هرچند جنگ تحمیلی ومسایل ومشکلات مالی مترتب بر اقتصاد کشور و شرایط امنیتی امکان هرگونه توسعه وپیشرفت را از استان گرفت، اما نبابستی این نکته مهم را فراموش کنیم که در کنار اداره جنگ ،هرگز تلاش های برای بهبود شرایط رفاهی واجتماعی روستاها وشهرهای استان متوقف نشد ،چرا که به موازات دفاع مقدس هشت ساله ،شاهد جنگ وجهاد برای توسعه راههای ارتباطی ،برق کشی ،آبرسانی و خدمات بهداشتی در سطح استان همچنان ادامه داشت .

هدف از بیان این مقدمه تبیین این دو نکته مهم است که اولا در کنار عقب ماندگی های ناشی از دوران گذشته و هشت سال حنگ تحمیلی فرصت توسعه و بالفعل شدن ظرفیت های اقتصادی را از استان گرفت و هشت سال سازندگی پسا جنگ و بیم امنیتی ناشی از همسایگی با دولت بعث ،هر گونه فعالیت توسعه ای در شهرستانهای مرزی استان را غیر ممکن نمود. دوم اینکه با وجود مشکلات اقتصادی و تمرکز کشور بر دفاع مقدس ،مدیریت جهادی برای رفع کاستی های حداقلی رفاهی مردم استان ،منجر به تغییر در حوزه های پیش گفته شده بعنوان حداقل های زندگی شد.

اما امروز چهل سال از عمر انقلاب و سی سال از جنگ تحمیلی می گذرد ،اوضاع سیاسی در کشور همسایه کاملا دگرگون شده و مززهای استان از امنیت مطلقی در هر دوسوی مرز برخودارند،به این معنا که سرمایه گذاری در حوزه های مختلف نفت،گاز و پتروشیمی و کشاورزی و تجارت بین المللی در شهرستانهای مرزی استان رونق گرفته اما رشد وتوسعه استان به موازات ظرفیتهای اقتصادی موجود وهمچنین دین مردم ایلام به نظام قابل توجه نیست.

امروز ایلام از حیث برخورداری از منابع نفت وگاز رتبه دوم یا سوم کشور را به خود اختصاص داده است ،از مرزتجاری مهران روزانه هزاران تن کالا به کشور همسایه صادر می شود ،مهران وایلام بعنوان  کریدور اصلی اربعین وعتبات عالیات سالیانه پذیرای میلیونها زائر ایرانی و غیر ایرانی  است ،شرکتهای نفت وگاز زیادی در حوزه های نفت وگاز استان فعالند ،محصولات پتروشیمی ایلام به یک برند برجسته ومطرح جهانی تبدیل شده است ،سامانه گرمسیری به مهران ودهلران رسیده است،طبیعت وتاریخ کهن استان ومناطق جنگی به ظرفیت های بی نظیر گردشگری تبدیل شده اند ،اما با این وجود استان ایلام همچنان محروم است .چرا؟!

بررسی روند توسعه وپیشرفت همه جانبه استان وشناسایی موانع وآسیبهای قرار گرفته درمسیر رشد وترقی وبالفعل سازی ظرفیت های بی نظیر اقتصادی موجود دراستان نشان می دهد که در سالهای پسا جنگ ،خصوصا ده ساله پس از استقرار دولت همسو در کشور عراق ،بزرگترین عامل توسعه نیافتگی استان ،نبود مدیریت دلسوز ،آگاه ومتخصص بمنظور جلب توحه مسئولین ارشد کشوری به منابع استان ،جذب منابع مالی و سرمایه گذاری درظرفیتهای نفت وگاز و.. والبته درگیر شدن نخبگان و افراد تاثیر گذار استان به مسایل حاشیه ودست چندم وعدم مطالبه گری بر اساس توانمندی های ذاتی استان بوده  است.

در دوران طلایی اقتصاد کشور ،افرادی سکان مدیریت استان را عهده دار شدند که با جابجا نمودن  اولویت ها ،منابع و اعتبارات تخصیصی را  در مسیر اجرای برنامه های بی حاصل هدر داده و کمترین تاثیری در روند توسعه استان نداشتند .

اگر چه در دوره اول دولت روحانی ورونق نسبی درآمدهای کشور ،تلاشهای مناسبی را در حوزه جذب سرمایه گذاری وبهبود زیر ساختهای استان شاهد بودیم ،اما به واقع باید گفت ،این تلاش ها هم نتوانست به تناسب ایجاد ظرفیت جدیدی همچون اربعین منافعی را  برای استان به همراه داشته ویا منجر به دگرگونی در زیر ساختهای استان ،اقتصادی سازی ظرفیت اربعین و بهره گیری از ظرفیت مرز 430کیلومتری با کشور عراق در حوزه گردشگری سیاحتی ،زیارتی و سلامت شود.

اما این روزها با حضور قاسم سلیمانی دشتکی در راس مدیریت استان ایلام ،تلاش ها برای بهبود شرایط تشدید شده است ،این مدیرکهنه کار با تلاقی تجربه وتخصص با دیپلماسی درونی ظرفیت جدیدی را در استان بازتعریف نموده وتمامی مساعی خود را در مسیر توسعه و پیشرفت استان و بالفعل سازی ظرفیت های کم نظیر موجود در آن بکار بسته است .

استاندار ایلام با درک صحیح از ظرفیت هایی همچون مرز 430کیلومتری با عراق و همچنین منابع عظیم نفت وگاز استان ،بر دو محور اصلی برای برون رفت استان از شرایط جاری متمرکز شده است ،محور اول بازگشایی مرزهای چندگانه وتعریف ظرفیتهای جدید تجاری وگردشگری در این حوزه وهچنین توسعه زیر ساختهای ارتباطی استان و اتصال آن به شبکه ارتباطی بین المللی با تعریف دو بزرگراه کربلا وچیلات و محور دوم ایجاد بستر های لازم بمنظور استفاده حداکثری از ظرفیت عظیم ذخایرزیر زمینی استان است.

لذا می توان گفت  علیرغم تنگناهای موجود در کشور  ،اگرمدیران دستگاههای اجرایی ونمایندگان بتوانند با محوریت مدیریت ارشد استان وپای کار آوردن بزرگان ومتاثرین استان درمرکز ،مسیر همگرایی و همدلی را در پیش گیرند ، فایق آمدن بر بزرگترین مانع توسعه ای استان ،یعنی نبود مدیریت دلسوز ومتبحر دور از دسترس نخواهد بود .

بدون شک استاندار فعلی ایلام مطلق نبوده و مانند هر فردی از نکات ضعف مدیریتی برخوردار بوده وانتقاداتی بر شیوه مدیریت وی وارد است ،اما سیاه نمایی مطلق از سوی هر فردی ویا مقصر جلوه دادن وپررنگ نمودن نقش وی در توسعه نیافتگی استان ،اجحافی بزرگی در حق ایشان است .چرا که در صورت چنین تصوری ،به قول یکی از سیاسیون مطرح کشور، استاندار فعلی ایلام همچون رییس جمهور ، نقش گلگیر را به خود گرفته وبایستی پاسخگوی تمامی ناکارآمدی ها،سوء مدیریتها وبی توجهی های چهل ساله اخیر به استان باشند!

اگر بخواهیم بدون حب وبغض و بر اساس عدالت وانصاف عملکردها را مورد قضاوت قرار دهیم ،حقیقتا باید بپذیریم که استاندار فعلی ایلام ،پرکارتر ،جسورتر و پرتلاش تر از هر استاندار دیگری در طول چند ساله اخیر در راه آبادانی ورفع مشکلات استان ظاهر شده اند.

اینکه استاندار ایلام با جدیت وپشتکار از تمام ظرفیت خود برای حذب اعتبارات و تخصیص بودجه مازاد بر  حق استان استفاده می کند یک روی سکه است ،اما اینکه کشور در معرض شدیدترین تحریمهای اقتصادی قرار گرفته وبدلیل محدودیت منابع  امکان تامین صددرصدی بودجه تخصیصی در حوزه های مختلف وجود ندارد روی دیگر سکه است .

بنابراین عادلانه ترین ومنصفانه ترین قضاوت این است که تلاش های ایشان دیده شود و در مواردی با رصد صحیح واصولی موانع عدم تحقق آنها احصاء وبر همان اساس در بوته قضاوت قرار گیرند ،اینکه بگوییم تمامی مسایل ومشکلات استان در حوزه اقتصاد و تورم ،بیکاری و نبود بودجه کافی برای رهایی از بند زیر ساختهای فشل وزوار در رفته استان متوجه استاندار بوده وهمه کاسه وکوزه ها را یکجا سر ایشان بشکنیم از انصاف به دور است .

البته این راهم باید گفت که چنانچه کشور در شرایط   طلایی درآمدی دوران دولت نهم ودهم قرار می داشت و با وجود این همه تلاش و رایزنی تغییری در روند امور حاصل نمی شد، آنوقت واقع بینانه تر این بود که تلاش های صورت گرفته را بی حاصل ،بی نتیجه و یا هیاهو وشعار قلمداد کنیم ،اما وقتی امروز کفگیر به ته دیگ خورده است  واقعا چه باید کرد؟!

البته تیم رسانه ای استاندار ایلام هم بایستی مراقب باشند در تله ایجاد انتظارهای بی مورد گرفتار نشوند ،تبلیغات ومعرفی دستاوردهای دولت یک بخش ماجراست که همه وظیفه دارند درراستای امیدبخشی به جامعه و دفاع از دولت آنرا تبیین نمایند .اما بزرگنمایی اقدامات ،ایجاد انتظار در مردم بدون توحه به ظرفیتهای دولت همچون بوم رنگی دامن خود محموعه مدیریتی استان را خواهد چسبید ،مردم ما آگاهتر از هر دوران دیگری به وضعیت اقتصاد کشور اشراف دارند ،بنابراین لازم است متناسب با این اشراف مردم به نحوی حرف زد که به شعور آنان ثلمه ای وارد نشود.

دوستان رسانه ای و فعالان مجازی هم بایستی واقع بینانه تر به موضوعات ورود نمایند،قضاوت ها ونقدها بایستی مبنا داشته باشند ،بهترین ملاک برای قضاوت درخصوص عملکرد تیم فعلی مدیریت استان ،این محورهاست  ؛1-عملکرد مسئولان فعلی استان در شرایط نامناسب و رقت بار اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور با توجه به محدویت منابع  2-متناسب بودن شرایط اقتصادی کشور به مانند دولتهای پیشین با دوندگی ها وتلاش های مدیران فعلی استان در جذب منابع

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
اگه بادمجان دور قاپچیانی مثل شما در این استان نبود وضع مردم و استان از نظر توسعه نیفتادگی این نبود شما بر اساس منافعتان قلم فرسایی می کنید در حالی که باید حق و حقیقت را به مردم گفت نه نظارتی در دستگا ه ها نه کنترلی بر قیمتها نه نظارتی بر شهرداریها و .... باز هم از کرامات شیخ برای ما بیان کنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار