مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چرداول خبر داد؛
مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چرداول گفت: این نهالستان در فضای پارک جنگلی خرم در مساحت 2 هکتار با ظرفیت تولید سالیانه حدود ۲۸۰ هزار اصله نهال گلدانی و زمینی احداث شده که در ۲ ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.
کد خبر: ۷۸۰۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰ 15 September 2019
به گزارش تابناک ایلام؛دژم خو در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: این نهالستان در فضای پارک جنگلی خرم در مساحت ۲ هکتار با کمترین هزینه و با استفاده از توان نیرو‌های این اداره و همیاران طبیعت با ظرفیت تولید سالیانه حدود ۲۸۰ هزار اصله نهال گلدانی وزمینی احداث و در ۲ ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: این پروژه گام مهمی در راستای تولید نهال، احیا وتوسعه جنگل‌های شهرستان و همچنین تامین نهال مردم طبیعت دوست، دهیاری ها، شهرداری‌ها و شهرستان‌های همجوار است.

مدیر اداره منابع طبیعی شهرستان چرداول یادآور شد: این نهالستان با هدف پرورش نهال‌های بومی وسازگار با آب‌وهوای منطقه احداث گردیده که گونه‌های درختی شامل پائولونیا، ارغوان، داغداغان، سنجد، زیتون تلخ، اناروحشی، عرعر، اقاقیا، زبان گنجشک وگونه‌های گیاهی مرزه، آویشن، رزماری در این نهالستان تولید خواهد شد.

وی با اشاره به احداث گلخانه‌های تخصصی گل محمدی در پارک خرم شهرستان چرداول افزود: این گلخانه با ظرفیت ۵۰ هزار قلمه گل محمدی در سال جهت توزیع بین عموم مردم عزیز شهرستان به منظور اقتصادی نمودن طرح‌ها در پارک مذکور احداث گردید.

دژم خو یادآ ور شد: از محل اعتبارت سفر استاندار ایلام به این شهرستان عملیات تجهیز پارک جنگلی خرم شامل احداث 10 عدد آلاچیق، 20عدد سکو، 2هزار 800 مترمربع  جاده سازی، 900 متر جدول گذاری، 850 متر مربع سنگ فرش معابر و 1000متر اجرای روشنایی و نور معابر  با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان به اتمام رسیده است.

وی به پروژه‌های ابخیزداری در این شهرستان اشاره کرد افزود: ۵ بند سنگی و ملاتی با مساحت ۲۶۰۰ مترمکعب با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان در مناطق مختلف این شهرستان احداث یا در حال احداث می‌باشند.

مدیر اداره منابع طبیعی شهرستان چرداول ادامه داد: ۸۴۰ متر مکعب گابیون شامل ۳ سازه با اعتباری بالغ بر ۱۷۴میلیون در این شهرستان اجرا شده است.

وی با اشاره به اقدامات بیولوژیکی منابع طبیعی در شهرستان چرداول بیان داشت: در سال ۹۷ بیش ۳۸۰ هتکاراز عرصه‌های ملی شامل حفاظت، بذر کاری، کپه کاری شده که در سال ۹۸ نیز بیش از ۴۰۰ هکتار از عرصه‌های ملی حفاظت و مکان یابی لازم برای انجام اقدامات بیولوژیکی صورت گرفته است.


دژم خو با بیان اینکه تغییر الگوی مصرف سوخت و حفاظت از جنگل‌ها از برنامه‌های راهبردی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است، افزود: ۲۵۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی توسط منایع طبیعی در روستا‌های زردلان گرمسیری و سردسیری از توابع بخش هلیلان توزیع شده است.

وی ابراز داشت: توزیع این آبگرمکن‌ها به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی، کاهش فشار بر جنگل‌ها، جلوگیری از قطع درختان، ترغیب روستاییان و جنگل‌نشینان به استفاده از انرژی‌های پاک و زمینه‌سازی برای کاهش بهره‌گیری از سوخت فسیلی صورت گرفته است. /م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار