براساس گمانه زنی های قریب به واقعیت ،تلاش ها برای تغییر مدیرکل آموزش وپرورش  ،مدیرکل کتابخانه های وهمچنین کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان از مدتها پیش آغاز ومراحل پایانی خود را سپری می کند .
کد خبر: ۸۲۷۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۷ 02 March 2020

تابناک ایلام ::تغییر وتحول در دستگاههای اجرایی در راستای افزایش بهره وری و کارآمدی دستگاه یک اصل پذیرفته شده در تمامی نظامهای مدیریتی جهان است ،بدین معنا که با تغییر مدیران و شیوه های مدیریتی بنوعی ،خون تازه در رگهای مدیریت جاری شده وکارکردهای دستگاه وخروجی ان را دچار دگرگونی می کند.

یکی از اساسی ترین انتقاداتی که بر مدیریت کشور و به تبع آن استان کمتر توسعه یافته استان وارد است ،موضوع شیوه تغییر مدیریت ها ست ،در استان یا تغییرات مدیریتی در دستگاههای اجرایی صورت نمی پذیرد یا اگر هم تغییری در دستور کار قرار می گیرد ،بدلیل دخالت گزاره هایی همچون سیاست ،سلایق ،نمایندگان وطایفه سالاری ،شایستگان به حاشیه وناکارآمدان در حاشیه امن قرار می گیرند.

این سالها استان ایلام متاثر از چنین نگاهی کمتر رنگ تغییرات مدیریتی بر مبنای شایسته سالاری را تجربه کرده است ،برخی مدیران به رغم ناکارآمدی اما بدلیل پناه گرفتن در پشت حمایت  گزاره های یاد شده، از تغییرات مصون مانده وبرخی نیز که به یمن حمایت های همین گزاره ها عهده دار مسئولیت شده اند ،تغییر مثبتی در کارکرد دستگاهها ایجاد نکرده اند .

با این حال این روزها خبرهای مهمی از تغییرات گسترده ای از ارکان مدیریتی استان از مدیران ستادی استانداری گرفته تا برخی فرمانداران استان به گوش می رسد ،با توجه به ضعف کارکردی و استیصال برخی فرمانداران استان که هرگز در حد وقواره یک فرماندار ظاهر نشده اند ،این خبر می تواند امیدواری فراوانی در جامعه ونخبگان ایجاد نماید .

به نظر می رسد تا قبل از آغاز رسمی فعالیت مجلس یازدهم که عمده کرسی های آن در اختیار مخالفین دولت قرار داشته واستان نیز از این قاعده مستثنی نیست،در راستای  خلع سلاح نمایندگان مخالف دولت وکاهش سهم خواهی آنها از تغییر مدیران به نفع نزدیکان و همفکرانشان ،این تغییرات به مرحله اجرا درآید بنحویکه  تا پایان دولت دوازدهم ،ضرورتی به تغییر در بدنه مدیریتی استان احساس نشود . این می تواند یک تاکیتیک هوشمندانه از سوی دولتی ها برای مواجهه با نمایندگان غیر همفکرشان قلمداد شود .

اگرچه موج اصلی تغییرات مدیریتی استان ممکن است پس از فروکش کردن انتشار ویروس کرونا به ماههای ابتدایی سال جدید موکول شود ،اما گمانه زنی ها  از تغییر خاموش چند مدیرکل در استان حکایت دارد .

براساس گمانه زنی های قریب به واقعیت ،تلاش ها برای تغییر مدیرکل آموزش وپرورش که قبل از انتخابات آغاز و به بعد از  این رویداد مهم موکول شد ،دوباره قوت گرفته و تغییر مدیرکل کتابخانه های استان هم از مدتها پیش آغاز ومراحل پایانی خود را سپری می کند .

از آنجاییکه زمزمه تغییر  ساختار معاونت آموزش وپرورش استانها در ماههای آتی قوت گرفته است ،دو معاون تربیت بدنی و نهضت سواد آموزی استان تنها راه بقای خود در قدرت را در انتخابات اخیر جستجو وبا حمایت از کاندیدای همجنس خود تاحدودی راه را برای ابقاء در دایره قدرت هموار نمودند .

بنابراین بر اساس این گمانه زنی ها،قرعه اولین و دومین تغییر به نام مدیرکل آموزش وپرورش و کتابخانه های استان خواهد افتاد .. به این معنا که"اسفندیار رستم زاد "جای خود رابه یک فرد غیر بومی و "مراد جلیلیان " جای خود را به "سمیه حیدری " معاون فعلی نهضت سواد آموزی اداره کل آمورش وپرورش استان خواهد داد .

با این وجود باید رستم زاد و جلیلیان اولین ترکش های ناشی از دست دادن مهمترین حامی خود یعنی جلال میرزایی را به جان بخرند ،چرا که در طول چند سال اخیر این دو به رغم ناملایمات توانستند با تکیه بر حمایت های نماینده اصلاح طلب استان، بدون دردسر چندصباحی را بر صندلی مدیریت این دو دستگاه سپری نمایند .

بنابراین روشن است که "سمیه حیدری "بدون نیاز به استفاده از کوپن حمایت انتخاباتی از نماینده همجنس ،بزودی با تکیه  بر صندلی مدیریت کتابخانه ها،از تبعات تغییر ساختاری در معاونتهای اداره کل آموزش وپرورش مصون خواهد ماند.

اما وضعیت دیگر معاون مدیرکل آموزش وپرورش قدری متفاوت تر از دیگران است ،معاون تربیت بدنی وسلامت اداره کل که مدتهاست به مدیریت کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان چشم دارد راه سختی برای رسیدن به آرزویش در پیش دارد .معاون پر سر وصدایی که چند سال پیش با حمایت نماینده اصولگرا بال وپر یافت ،با تکیه بر نماینده اصلاح طلب پایه های مدیریتش را محکم ودر نهایت در چرحشی آشکار و حضور محکم در ستادتبلیغاتی کاندیدای اصولگرای انتخابات یازدهم، ارتقای خود به جایگاه بالاتر را دنبال می کند !

با این حال باید منتظر ماند ودید که آیا "اسلامی"  می تواند براحتی از سد سفت ومحکم حامیان مدیرکل فعلی این دستگاه عبور کرده یا اینکه پس از تغییرات در  ساختار جدید اداره کل آموزش وپرورش استان وحذف معاونت تربیت بدنی  ، باید تا فرا رسیدن موعد بازنشستگی "مهدی جمالی " بصورت استندبای در گوشه ای باقی ودر نهایت به کوپن حمایت انتخاباتی از کاندیدای  همجنس متوسل شود ؟!

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
جناب نماینده هم نتیجه حمایت خودش رو ازمسئولین بی کفایت درانتخابات دیدن باآرای تاریخی محاسبه الهی درحمایت ازافرادناتوان ونالایق و....می ماند برای روزحساب
فرهنگی
|
Belarus
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
خدا هم اسلامی
این خانم شده آقای جنتی
هیچ کسی زورش نداره یا از برکت چرخش های ۱۸۰ درجه ای است. خیلی جای تاسف دارد اما به گمان معلمان سارا فلاحی این اشتباه استراتژیک را انجام نمی هد که یکی از پرحاشیه ترین افراد را حمایت کند آنهم با تفکر متقابل چون ساختار تفکری متناقضیدارتد. بس دیگه ۸ سال حکومت و به نابوذی کشانده مجموعه از آموزش و پرورش کافی نیست. ایشان فقط در فکر حاشیه و فت فات بود و بس
فرهنگی
|
United States
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
با سلام و تشکر از آقای اسدی
البته به نظر میاد یه گزینه داخلی که هم مورد تایید آقای میرزایی و هم خیلی مورد تایید علی عسگر احمدی و آقای زمانی است به حهت شیروانی بودن تا چند صباحی دیگر به ریاست صندوق ادامه دهند و هم مورد نظر مجمع فرهنگیان جناب آقای شیروانی معاون حال حاضر آقای رستم زاد است طبق شنیده ها هم هفته قبل دیداری با مسئولین وزارت خانه داشته. البته ایشان این اواخر هم در ستاد انتخاباتی دکتر میرزایی علیرغم اینکه می دانستن رای نمیارد یه جند دقیقه ای حاضر شدن. جهت حمایت میرزایی از ایشان.
آقای استاندار عزیز خواهشمندیم الان که رستم زاد به امور آشنا هستند تغییر ایشان به صلاح نیست. لطفا تجدید نظر بفرمایید. یا حداقل تا بعد از خردا د و امتحانات.
از ما گفتن بود.
ایثارگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اقای رستم زاد از بهترین مدیران کل هستند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار