افزایش طلاق یکی از تهدیدات مهم فرهنگی استان به علت استفاده نادرست از ابزارهای ارتباطی است.
کد خبر: ۸۳۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶ 26 August 2015

به گزارش تابناک از بیرجند ، سردار یعقوب علی نظری در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در نظام اسلامی مباحث فرهنگی به‌عنوان پایه‌های اصلی همه بخش‌ها باید در نظر گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه جز کار فرهنگی و نگاه فرهنگی نمی‌تواند برای انسان تعالی‌بخش و تکامل بخشی را به دنبال داشته باشد، بیان کرد: چون هدف نظام اسلامی تکامل و تعالی انسان‌ها است بنابراین باید همه شئونات ماهیت فرهنگی خود را داشته باشند.

دبیر ستاد احیاء امربه‌معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی بابیان اینکه مادیات نیز اگر خالی از معنویات و فرهنگ باشد تکامل را نتیجه نخواهد داد، عنوان داشت: حتی فعالیت‌های اقتصادی و معیشتی مردم باید روح فرهنگی داشته باشد تا منجر به تعالی بخشی شود.

نظری با اشاره به اینکه علی‌رغم همه تأکیدات انقلاب اسلامی می‌توان گفت در طول ۳۶ سال گذشته مباحث فرهنگی مظلوم واقع‌ شده‌اند، ادامه داد: آن‌گونه که به همه بخش‌ها توجه شده به موضوع فرهنگ به‌خصوص از نوع کاربردی که می‌تواند بسیاری از مشکلات سایر بخش‌ها را حل کند، توجه نشده است.

ویامربه‌معروف و نهی از منکر را یکی از همین کارهای فرهنگی فراموش‌شده دانست و افزود: باوجود اینکه یکی از اصول قانون اساسی به این فریضه اختصاص‌یافته و روایات زیادی در این زمینه‌داریم اما به فراموشی سپرده‌شده است.

دبیر ستاد احیاء امربه‌معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی عنوان کرد: بعد از مدت‌های طولانی و کش‌وقوس‌های زیاد در اوایل امسال قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تصویب و امروز برای اعمال این فریضه از طرف مردم قانون مشخص و مدونی وجود دارد.

نظری با تأکید بر اینکه اصل زمینه اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر از نگاه مردمی است و مردم باید در این زمینه ورود پیدا کنند، بیان داشت: مردم درگذشته برای اجرای این فریضه با مشکلاتی ازجمله نبود حمایت قضایی و آموزشی روبرو بودند که همین امر سبب شده بود امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه کمرنگ شود.

وی افزود: با اجراشدن این قانون عموم مردم می‌توانند به سهولت به این واجب شرعی بپردازند و شاهد یک حرکت عمومی برای امربه‌ معروف و نهی از منکر در جامعه باشیم.

دبیر ستاد احیاء امربه‌معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه این فریضه دایره وسیعی داشته و همه شئونات اجتماعی را دربرمی گیرد، عنوان داشت: مسائل عفاف و حجاب و ناهنجاری‌های اخلاقی نیز یکی از این‌ها است.

نظری با اشاره به اینکه در قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر دستگاه قضا موظف است دادگاه حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را تشکیل دهند، عنوان داشت: در این قانون تعیین‌شده که اگر در مقابل این امر بایستد برایش جرائم و تنبیه در نظر گرفته شود.

وی در ارتباط با برگزاری کنسرت‌های موسیقی نیز گفت: عامل تشخیص منکر بودن یا نبودن موسیقی با ستاد نیست اما می‌توانیم مشکلات و ایراداتی را به این مجالس وارد کنیم.

دبیر ستاد احیاء امربه‌معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی اضافه کرد: اختلاط زن و مرد، عدم رعایت شئونات اخلاقی و عدم توانانی برای مدیریت صحیح این مجالس از ایراداتی است که ممکن فضای کنسرت را تبدیل به فضای منکراتی کند.

نظری تأکید کرد: اگر این مسائل در برگزاری کنسرت‌ها رعایت شود و موسیقی نیز ازنظر فقهی مشکلی نداشته باشد به‌طور حتم فضای کنسرت از فضای منکراتی خارج می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه محور اصلی قانون تذکر لسانی است، بیان کرد: مردم وظیفه‌دارند تنها تذکر دهند اما اقدام وظیفه حکومت است.

دبیر ستاد احیاء امربه‌معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی به تهدیدات فرهنگی استان اشاره کرد و افزود: یکی از تهدیدات مهم فرهنگی استان، ابزارهای ارتباطی است.

نظری ادامه داد: ما اعتقادداریم که این ابزار‌ها مثل شمشیر دو لب هستند اگر در سطح جامعه آگاه‌سازی و مدیریت شود مفید است اما اگر آگاه بخشی لازم در این زمینه را نداشته باشیم جوانان ما دچار انحراف می‌شوند.

وی بیان داشت: لذا تهدیدات این ابزارهای ارتباطی عدم آگاه‌سازی است که یکی از تبعات منفی این ابزار‌ها و عدم توجه به استفاده مفید از آن‌ها افزایش آمار طلاق است.

دبیر ستاد احیاء امربه‌معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی ادامه داد: طبق تحقیقات انجام‌شده وجود شبکه‌های اجتماعی در ایجاد رابطه‌های غیراخلاقی نقش زیادی داشته است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار