حال به هر دلیل ؛خواه اینکه هلیلان چشم خورده باشد ،خواه به چشم مسئولین دانشگاه علوم پزشکی نیامده است که مورد دوم قطعیت دارد! افزایش یکباره آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این منطقه دلایلی دارد که باید مورد واکاوی وتوجه مسئولین امر قرار گیرد ؛
کد خبر: ۸۴۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴ 27 April 2020

تابناک ایلام ::"کووید 19 یا ویروس کرونا" ،آنقدر ناشناخته نیست که درمقدمه به جزییات آن ورود کنیم ،کاری هم به این موضوع نداریم که کی و چگونه وارد کشور شد ،به این موضوع هم ورود نمی کنیم که منشاء این ویروس کدام استان بود،اماباید بارها وبارها به این بخش از ماجرا بپردازیم که کوتاهی های مسئولین در اولین روز ورود این ویروس به کشور و بی مسئولیتی برخی از هم وطنانمان باعث شد تا این ویروس به سرعت سراسر استانها را در نوردد.

در استان کوچک ما ایلام نیز مصادف شدن ورود این مهمان ریز نقشِ پر سر وصدای چینی با انتخابات منحصر به فرد ما و نوع نگاه هم استانی هایمان به این بیماری باعث شد تا سرعت همه گیری و نرخ مرگ ومیر آن به نسبت جمعیت ،در صدر آمارها قرار گیرد .

اماموضوع مهم مورد بحث ما پراکندگی ووضعیت ابتلای به این ویروس در شهرستانهای مختلف استان است ،شهرستان تازه تاسیس هلیلان یکی از مناطق استان بود که از حیث ابتلای به این ویروس تا روز گذشته با میزان ابتلای "صفر" از وضعیت سفیدی برخوردار بود ،اما به یکباره ودر آنی با شش مورد ابتلا در یک روز ،از سفید به نارنجی تغییر وضعیت داد .

در طول این مدت تحلیل وتفسیرهای متعددی از این وضعیت در فضای مجازی ورسانه ای مطرح بود ،برخی آن راناشی از کارکرد درست مدیران عنوان کردند ،برخی ممانعت از ورود میهمانان غیر بومی ،عده ای عدم ارتباط قابل ملاحظه با دیگر مناطق آلوده و...اما همه این ها تنها برداشتی اشتباه از موضوع بود ،چرا که دراین منطقه کرونا همچون آتش زیر خاکستر و پناه گرفته در پشت آمارها ! مخفیانه به کار خود ادامه می داد.

تقریبا چند روز قبل که در مباحث مطرح شده در این خصوص مشارکت داشتم ،همین موضوع وضعیت سفید شهرستان هلیلان به بحث گذاشته شد ،عنوان نمودم که وضعیت سفید این منطقه را نباید به حساب کارکرد مثبت مسئولین گذاشت ،اتفاقا باید به این شهرستان تازه تاسیس بیشتر از سایر مناطق مشکوک بود .چرا که بدلیل نوپا بودن  ،نبود سیستم بهداشت ودرمان قوی وعدم غربالگری ،ممکن است افراد زیادی به این ویروس مبتلا شده باشند ودر آمارها ذکر نشوند !اتفاقا باید این موضوع به حساب کارکرد نادرست مسئولین بهداشت ودرمان ومخفی کارهای صورت گرفته گذاشته شود.

به هرحال روز گذشته وبدنبال غربالگری صورت گرفته، فرضیه مطرح شده به واقعیت مبدل شد ،6مورد ابتلا در یکروز وتغییر وضعیت هلیلان به نارنجی حاوی سیگنالهای خطرناکی است ،چرا که در سایه همین بی خیالی و یا خوش خیالی مسئولین حوزه بهداشت ودرمان ،عادی جلوه داده شدن وضعیت از سوی شهروندان ،تردد ناقلین در بین مردم وبرگزاری تجمعاتی همچون تشییع وتدفین اموات در این مدت، به شدت به شیوع این ویروس در هلیلان دامن زده و آمارها بیشتر از این نیز خواهد شد.

تازه اینکه براساس آمارهای غیر رسمی و طبق اظهار مطلعین ،تاکنون نزدیک به سه نفر از اهالی روستاهای دور افتاده این شهرستان بدلیل ابتلای به ویروی کرونا جان خود را از دست داده وبدون پروتکل های وزارت بهداشت تدفین شده اند.

نکته مهمتر اینکه ساکنین بسیاری از روستاهای تابعه هلیلان امورات درمانی خود را در مراکز بهداشتی ودرمانی استان کرمانشاه دنبال می کنند و در صورت مثبت شدن تست کرونای آنان ، در آمار مبتلایان استان ایلام ثبت نشده و پروتکل های بهداشتی ومراقبتی در خانواده آنان نیز اجرا نشده است . این موضوع می تواند اثبات کند افراد بیشتری در روستاهای این شهرستان ناقل ویروس کرونا هستند .

حال به هر دلیل ؛خواه اینکه هلیلان چشم خورده باشد ،خواه به چشم مسئولین دانشگاه علوم پزشکی نیامده است که مورد دوم قطعیت دارد! افزایش یکباره آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این منطقه دلایلی دارد که باید مورد واکاوی وتوجه مسئولین امر قرار گیرد ؛

اول -نوع فرهنگ و نگاه رایج مردم هر منطقه به بیماری های واگیر در کتمان وسرپوش گذاشتن بر آن تاثیر بسزایی دارد ،دانشگاه علوم پزشکی در کنار تدوین پروتکل ها می بایست پیوست فرهنگی مقابله با ویروس کرونا را نیز لحاظ می نمود.

دوم-مصادف شدن ارتقای هلیلان به شهرستان با ورود کرونا و انتزاع آن از شبکه بهداشت شهرستان چرداول باعث ایجاد یک خلاء بزرگ بهداشتی در این شهرستان شد .همین موضوع در عدم اجرای طرح غربالگری ونهایتا عدم شناسایی ناقلین به این ویروس تاثیر گذار بود .

سوم-آماری شدن رفتار مردم بر شیوع این ویروس تاثیر بسزایی دارد ،رفتار مردم با بالا وپایین شدن آمارها تغییر می یابد. اعلام وضعیت سفید هلیلان بدون بررسی دقیق از سوی دانشگاه علوم پزشکی باعث شد تا مردم این منطقه ویروس را جدی نگیرند .بدنبال آن ؛عادی جلوه دادن وضعیت و تردد بدون مراقبت مردم شیوع این ویروس در شهرستان رابدنبال داشته است .

چهارم -بی خیالی و خوش خیالی مسئولین بهداشت ودرمان شهرستانهای هلیلان وچرداول و مهمتر از همه دانشگاه علوم پزشکی استان در حادث شدن این وضعیت نقش بسزایی دارد. درحالیکه بارها معاون بهداشتی دانشگاه اعلام داشته اند ،وضعیت سفید برخی شهرستانها را باید به حساب عدم غربالگری درست آنان گذاشت ،چرا این معاونت به طور جد پیگیر این وضعیت مشکوک نشد ؟!

خلاصه اینکه جهش یکباره مبتلایان به ویروس کرونا در هلیلان را باید نتیجه اهمال کاری مسئولین و فراموش شدن مردم منطقه محروم  هلیلان از سوی مسئولین داشنگاه علوم پزشکی و رها شدن مردم این منطقه به حال خود دانست  . بنابراین به منظور جلوگیری از تبدیل این منطقه به یک کانون بزرگ آلودگی منجر به شکل گیری موج دوم کرونا در استان ،لازم است از همین امروز اقدامات مراقبتی وبهداشتی در این منطقه خصوصا روستاهای دورافتاده آن در دستور کار قرار گیرد.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
هر چی میکشیم ازمسولین بی کفایتی است که بارانت فقط جابجا می شوند همه جا همین وضعه یعنی همه ادارات همین گونه اند /خداوند می فرماید هرکس ذره ای نیکی کنداجرش رامی بیند وهرکس ذره ای بدی کند سزایش رامی بیند ما مردم که ازمسولین خیری ندیدیم می ماند حسابشان باخدایمان
استاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
چه بخوایم چه نخوایم این ویروس خاک بر سر همه مونو مبتلا میکنه...هر کی هر چی پول داره بفرسته رو کارتم تا براش آذوقه برا اون دنیا جمع کنم براش..
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار