به گزارش تابناک ایلام
این جاده ارتباطی اینک با بارترافیکی سنگین ناشی از تردد روزانه بیش از هزاران کامیون محموله های صادراتی و خودروهای حامل زائرین عتبات عالیات وبالعکس، یکی از جاده های با ترافیک بالای کشور محسوب می گردد.
کد خبر: ۸۴۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳ 29 August 2015
به گزارش تابناک ایلام ،جاده ارتباطی ایلام-مهران به یمن پایانه مرزی  بین المللی وبازارچه مهران یه یکی از مسیرهای پرتردد استان ایلام وبه  شاهراه تردد زائرین عتبات عالیات وبالعکس تبدیل شده است.
 این جاده ارتباطی اینک با بارترافیکی سنگین ناشی از تردد روزانه بیش از هزاران کامیون محموله های صادراتی و خودروهای حامل زائرین عتبات عالیات وبالعکس، یکی از جاده های با ترافیک بالای  کشور محسوب می گردد.
این درحالیست که با افزایش حجم ترددها وافزایش بارترافیکی ناشی ازآن درطول سالهای اخیر جاده ایلام مهران کماکان بصورت جاده ای  کم عرض ودوطرفه با نقاط حادثه خیز فراوان باقی مانده است واین جاده به تناسب افزایش حجم ترددهای آن به همان وضعیت سابق باقی مانده است.
در اربعین سال گذشته با ورود حجم عظیمی از خودروهای حامل زائرین اربعین امام حسین(ع) به استان ایلام وشهرستان مهران ،ظرفیت ناچیز این مسیر مشکلات ترافیکی فراوانی برای مسافرین وزائرینی که از این مسیر قصد تشرف به عتبات عالیات را داشتند بوجود آورد بنحوی که مسئولین استانی وکشوری به ظرفیت نامناسب راه ارتباطی فوق اذعان کردند.
سرهنگ «محمدحسین حمیدی» رییس پلیس راه کشور درسال93 درگفتگوباخبرگزاری ایسنا در مورد وضعیت جاده‌های استان ایلام بخصوص مرز مهران گفت: 90 درصد زائرانی که از این مرز بر می‌گردند متعلق به کل کشور هستند که قطعاً تردد آنها (رفت و برگشت زائران) با زیرساخت‌های مهران همخوانی ندارد.
حمیدی با اشاره به حجم تردد زیاد خودروها خصوصاً همه نوع وسیله نقلیه اعم از اتوبوس‌های شهری و بروشهری، انواع سواری در جاده‌های مرز مهران گفت: زیر ساخت‌های این جاده‌ها به گونه‌ای نیست که پاسخگوی تردد این میزان خودرو خصوصاً اتوبوس‌های شهری باشد.
پدیدار شدن این مشکلات مسئولین استانی را به تکاپو واداشت تا برای راه ارتباطی مهران ایلام وایلام به حمیل چاره ای بیاندیشند وبا تعریض این مسیر وچهاربانده کردن آن ضمن اینکه از خطرات ناشی از تردد روزانه بکاهند ،دراربعین سالجاری شاهد بروز مشکلات ترافیکی مشابه سال گذشته نباشند.
"حشمت اله عسگری"معاون برنامه ریزی سابق استاندار ایلام درسال 93 درخصوص تعریض این راه ارتباطی گفت: امسال 400 میلیارد ریال اعتبار برای چهار بانده کردن (تعریض) جاده ایلام - مهران اختصاص یافته که با آن عملیات چهار بانده کردن 18 کیلومتر از این جاده در دست انجام است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی 52 کیلومتر باقی مانده این جاده نیز پس از تامین اعتبارات مورد نیاز انجام می شود، افزود: در مجموع 70 کیلومتر از جاده 90 کیلومتری ایلام - مهران قرار است تا سال آینده چهار بانده شود.

عسگری در خصوص تامین اعتبار این پروژه راهسازی گفت: اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات استانی، ملی، ماده 10 و 12 نقاط حادثه خیز تامین و هزینه می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به حجم تردد زائران عتبات عالیات از جاده ایلام - مهران و همچنین تردد روزانه بیش از 700 کامیون کالا از طریق مرز بین المللی مهران تکمیل و احداث و سالم سازی جاده های مواصلاتی استان یک ضرورت اساسی است.

به گفته وی، مسایل و مشکلات ناشی از سفر زائران در اربعین حسینی از طریق مرز بین المللی مهران احصا شده و برنامه هایی نیز برای رفع آنها در دست اقدام است.
جاده ارتباطی ایلام به مهران بدلیل عبور کامیون های حامل کالا و اتوبوس های مسافربری حامل زوار عتبات عالیات با حجم بالای تردد روبرو است و در ماه های اخیر شاهد وقوع تصادف های متعددی در این مسیر ارتباطی هستیم.

اینک باگذشت  یکسال از اربعین سال گذشته وقرار گرفتن در آستانه اربعین سالجاری آیا زیرساختهای استان آمادگی پذیرایی از خیل عظیمی از زائرین را دارد ؟وستاد اربعین تا چه حد درتحقق اهداف خود برای رفع مشکلات زائرین اربعین حسینی موفق عمل نموده است؟
آنچه که این روزها ما شاهد آن هستیم آن است که جاده ایلام مهران کماکان به عنوان جاده ای کم عرض وپر خطر باقی مانده است وافزایش ترددهای این مسیر واستاندارد نبودن جاده وغیر استاندارد بودن خودروها وعدم رعایت اصول رانندگی به سه ضلع مثلث مرگ برای گرفتن جان ومال هموطنانمان بدل شده است.
افزایش تصادفات مرگبار یک ماهه اخیر دراین مسیر خود گواهی روشن وغیر قابل کتمان برای خطر ناک بودن این جاده است.
 درطول یکماهه اخیروقوع سه تصادف مرگبار جان 9نفر از هموطنان عزیزمان را گرفت و افزایش این حجم تصادف منجر به فوت در یک مسیر، آینده مبهمی رابرای این مسیر رقم خواهد زد زیرا با افزیش تردد هاو نزدیک شدن به اربعین باید شاهد وقوع تصادفات مرگبار بیشتری دراین جاده مرگ باشیم.

تصادف اول براثر برخورد شدید یکدستگاه سواری پژو با یکدستگاه جی ام سی عراقی رویی داد که متاسفانه 4نفر از سرنشینان سواری پژو پارس کشته وزخمی شدند این درحالی بود که امنیت بالای جی ام سی عراقی  سانحه ای بدون آسیب جانی برای سرنشینانش رقم زد که این موضوع علاوه بر خطرات بیان شده در خصوص جاده ها به ضریب پایین امنیت خودروهای ساخت داخل نیز بی ارتباط نخواهد بود.
تصادف بعدی در هفته گذشته منجر به کشته شدن 4نفر از کارکنان بانک قوامین استان شد که این موضوع ضمن اینکه سلمه ای جبران ناپذیر برای خانواده های این متوفیان تلقی می شود به نوعی از دست رفتن سرمایه های عظیم انسانی استان ایلام محسوب می شود که درجای خود ضربه ای بسیار سنگین بر پیکره توسعه استان نیز به حساب خواهد آمد
تصادف دیگراین مسیر را برخورد شدید کامیون ویکدستگاه سواری پراید درجاده ایلام مهران رقم زد که سه تن از سرنشینان سواری پراید دراین حادثه جان خود را ازدست دادند.
تحمیل این همه هزینه مالی وجانی به پیکره استانی که که از دردو رنج محرومیت در عذاب است بسی سخت وگران خواهد بود وچه کسی باید پاسخگوی آن باشد؟
می طلبد که مسئولین استانی وراه وشهرسازی به جد به دنبال تعریض این مسیر وچهاربانه نمودن آن باشند زیرا تا زمانیکه تعریض این مسیر زیربار ترافیک قرارنگیرد باید شاهد از بین رفتن سرمایه های انسانی استانمان باشیم ،سرمایه هایی که بجای قرار گرفتن در زیر خروارها خاک باید درمسیر توسعه وترقی استان محروممان قرارگیرند
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار