تا این جای کار لیست اولیه  عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون های تخصصی مشخص شده است ، البته ممکن است این لیست بدوی در ادامه راه با تغییرات وجابجایی هایی روبرو شود.
کد خبر: ۸۵۹۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰ 07 June 2020

تابناک ایلام ::موضوع انتخاب رییس واعضای کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی در آغاز فعالیت هر دوره از مجلس شورای اسلامی ،پس از انتخاب رییس واعضای هیات رییسه مجلس ،یکی از پر بحث ترین موضوعات به حساب می آید.

هر چند با روی کار آمدن مجلس یازدهم ،اسامی برخی از چهره هایی با سابقه ریاست کمیسیونهای تخصصی به چشم می خورد ،اما با این وجود مباحث سیاسی مطرح شده در دوره اخیر وهمچنین بر اساس گمانه زنی های صورت گرفته ،امکان اینکه این افراد بتوانند رای همکاران خود را برای تصدی ریاست کمیسیون ها در مجلس یازدهم را جلب نمایند بسیار کم است .

بعنوان نمونه افرادی چون " فریدون حسنوند " با سابقه چند دوره نمایندگی دوباره بر صندلی ریاست کمیسیون تحصصی انرژی با وجود انتقادات وارده به عملکرد ایشان در دوره ریاست بر این کمیسیون مهم وهمچنین کاندیداتوری چهره های جدید بر خوردار از حمایت همکاران تازه وارد جدیدهمفکرشان از شانس پایبنی برای رسیدن دوباره به این جایگاه کم است .

اما در عین حال افرادی نظیر " مجتبی دوالنوری " با وجود چهره های همچون " جواد کریمی قدوسی " عبدالرضا مصری " " حمید رضا حاجی بابایی " و " محمود عباس زاده مشکینی " امکان تکیه دوباره بر صندلی ریاست کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی چندان برایشان سخت ودور از دسترس نیست ،مگر اینکه مجموعه اتفاقات وسهم خواهی های حامیان محمود احمدی نژاد وپایداری چی ها در مجلس منجر به تغییرات عمده در این حوز ه شود .

با این حال مواد 36 و 37 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نحوه عضویت نمایندگان در كمیسیون های تخصصی را مشخص کرده است که طبق آن نمایندگان براساس فاکتورهای قید شده در آیین نامه امتیازبندی شده و به عضویت کمیسیون‌های تخصصی مجلس درمی آیند. امتیازبندی بر اساس شاخص‌های تحصیلات، سوابق اجرائی مرتبط و نمایندگی مجلس و سابقه عضویت در كمیسیون است.

مجلس شورای اسلامی 13 کمسیون تخصصی دارد و کمیسیون اصل نود مجلس جز کمیسیون های خاص است که رییس آن در صحن علنی مجلس انتخاب خواهد شد.

تا این جای کار لیست اولیه  عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون های تخصصی مشخص شده است ، البته ممکن است این لیست بدوی در ادامه راه با تغییرات وجابجایی هایی روبرو شود.

دو نماینده حوزه شمالی استان در مجلس شورای اسلامی نیز اولویت های خود رابرای عضویت در کمیسیون های تخصصی اعلام نموده اند . " سارا فلاحی " دارای دکترای علوم سیاسی با 1250 امتیار بالاتر از افرادی چون ذوالنوری ،حاجی بابایی ،مصری ،پیرهادی و مشکینی ،اولویت اولش را عضویت در کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قرار داده وبا توجه به امتیار بندی صورت گرفته امکان عضویت وی در این کمیسیون دور از انتظار نیست .البته کمیسیون امور داخلی وشوراها اولویت دوم فلاحی تعین شده است .

اما "علی اکبر بسطامی " دیگر نماینده استان با چندین سال سابقه معاون پارلمانی کمیته امداد که انتظار می رفت در کمیسیون تخصصی مرتبط به خود یعنی " کمیسیون اجتماعی " عضو شود . با 550 امتیاز دو اولویت را تعیین کرده است . اولویت اول بسطامی عضویت در کمیسیون " انرژی " و اولویت دوم وی " کمیسیون اقتصاد " تعیین شده است .

با توجه با شرایط وامتیازات تعیین شده ،امکان عضویت بسطامی در کمیسیون اقتصادی دور از دسترس نیست .البته با توجه به شرایط اقتصادی ومزیت های اقتصادی استان ایلام و تاثیراتی که این کمیسیون در حوزه های اقتصادی می تواند بر جای بگذارد ،عضویت این نماینده استان در کمیسیون اقتصادی با وجود مغایرات با تخصص ایشان می تواند دستاوردهای مناسبی برای استان به همراه داشته باشد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار