تابناک/رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان در یادداشتی از رواج هایپر مارکت های هنری در شبکه های مجازی و تقویت ظرفیت این محیط برای جولان آثار هنر ی سخن گفت.
همواره شرایط و موقعیت ها بر هنر تاثیر داشته است . رنسانس موجب ارتقای آثار هنری و درخشش هنرمندان شد . انقلاب صنعتی جنبشی دیگر در تنوع و تکثرهنرها بوجود آورد . جنگ های جهانی با عناوین مرگ ، نابودی ، خونریزی ، ویرانی ، گرسنگی ، اضطراب و نا امیدی افکار هنرمندان را بهم ریخت و موجب شکل گیری مکاتب هنری زیادی شد . در این تغییرات گاه واقع گرایی رونق پیدا کرد وگاه از واقعیت ها کاسته شد ، هنری با ساختار قانونمند شکل گرفت دیگری بر اساس بی قانونی بنا شد ، هنری بر ظواهر افزود آن دیگری بر مفاهیم... .
آنچه مسلم است آنکه جامعه و محتوای هنری ارتباط مستقیم دارند. هنرمند تحت تاثیر محیطی است که در آن رشد پیدا کرده و افکارش را شکل داده است .حتی هنر جامعه ستیز هم در تقابل با بستر جامعه شکل می گیرد . اکنون ویروس کووید 19 در جهان فراگیر شده و بیمار ی کرونا موجب شده تا کارهای هنری تعطیل شود . مراکز فرهنگی و هنری در شیوع بیماری کرونا جز اولین صنوفی بود که به تعطیلی انجامید . کارهای گروهی مخاطب سالن ها و مراکز فرهنگی و هنری خود را از دست داد . سینماها ، سالن های نمایشی،کنسرت ها و نگارخانه ها بر روی هنرمندان و نماشاگران بسته شد. تعطیلی هنر متضرر شدن هنرمندان را بدنبال داشت . بی تعارف باید گفت هنوز هم چشم انداز رونق مجامع هنری تیره و تار است و با توجه به خطر کرونا باز گشایی مراکز فرهنگی و هنری در آینده با رعایت شیوه نامه ها هم از استقبال چندانی برخوردار نخواهد بود.
اکنون شرایط عرضه و تقاضا برای هنر تفاوت پیدا کرده است . همانطور که هنر از سالن ها به سمت مردم در خیابان کشیده شد اکنون ظرفیت فضای مجازی برای جولان آثار هنر ی محیط پر رونق محسوب می شود . بازدیدهای مجازی از موزه ها ،ایجاد شرایط پخش فیلم های هنری در فضای مجازی ، دسترسی به کتابهای کمیاب ، آموزش هنری انلاین و... به مدد ظرفیت فضای مجازی صورت گرفته است . در این شبکه ها گرچه افراد مشهور پر بازدید هستند اما افرادی هم بدون پیشینه هنری بستری برایشان فراهم شد تا دیده شوند . درک شرایط و استفاده از فرصت ها در فضای مجازی موجب شکل گیری هایپر مارکتی از انواع و اقسام هنرها شد . محدودیت جغرافیایی از میان برداشته و ارتباطات تقویت پیدا کرد . در هایپر مارکت هنری شکل گرفته در فضای مجازی دوران کرونا از ایده های بزرگ فلسفی خبری نبود و نیست گفتگو ها ساده، رفتارها معمولی، قیافه ها بدون بزک بوده و از نور پردازی ویژه و دوربین های پیشرفته و تدوین های خاص و کارهای حرفه ای هم خبری نیست .کارهای کپی تا کارهای خلاقه از حرفه ای تا آماتور در هایپر مارکت هنری وجود دارد . در شرایط کنونی چشمی دوربین موبایل ها رو در روی هنرمند قرار گرفته و ارتباط آسان و فوری را با سایرین فراهم می کند . عکس ، فیلم ، گفتگو ، شعر ، داستان ، اتود های نمایشی و ... هر آنچه که بخواهید از طنز ، هجو ، تراژدی ، بازی و تفریح در فضای هایپر مارکت فرهنگی و هنری رونق پیدا کرده است چه بخواهیم یا نه شرایط کرونا ایجاب می کند تا هنرمندان از ظرفیت فضای های مجازی بیشتر بهره مند شوند و تولید محتوای هنری را در این شبکه های گسترده به اشتراک بگذارند و شیوه های نوین ارتباط را تجربه کنند . دراین بحران تغییر اجتناب ناپذیر است .اکنون مخاطب را باید از طریق دیگر جذب نمود . ایجاد شرایط مطلوب در هایپر مارکت های فرهنگی و هنری یکی از راهکارهای موثر خواهد بود .شاید این هایپر مارکت ها باب طبع اهالی اندیشمند فرهنگ و هنر نباشد اما پذیرش صحیح موقعیت پیش آمده میتواند واقعیت ناخوشایند را خوشایند کرده چشم اندازی برای رسیدن به شرایط مطلوب فراهم نماید.