نیم نگاهی به تقویم کافی است تا دریابیم در انتهای هفته جاری و روز‌های ابتدایی هفته آتی، فرصتی چندین روزه برای سفر مهیاست و احتمالا مثل سال‌های گذشته، شمار زیادی از هموطنانمان از این فرصت برای بازگشت به شهر و دیار خود و حضور در مراسم عزاداری در موطنشان بهره خواهند برد؛ موجی از سفر که پیشتر در ایام کرونا رقم خورده و نتایج شومی به دنبال داشته است.
کد خبر: ۸۹۱۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸ 23 August 2020
تابناک گیلان/ به فاصله شش ماه از شناسایی ویروس کرونا در کشورمان و به رغم آنکه اطلاعات درباره این ویروس و بیماری ناشی از آن افزایش پیدا کرده، تدابیر اتخاذ شده برای مقابله با آن در کشورمان هیچ تغییری نکرده است!
 
توصیه عجیب ستاد کرونا به مردم: ریسک نکنید!

به گزارش «تابناک»؛ اسفندماه سال قبل، هر چه به موسم تعطیلات نوروز نزدیک‌تر می‌شدیم، این سوال بیش از پیش تکرار می‌شد که آیا قرار نیست قرنطینه در دستور کار قرار گیرد یا دست کم تدابیری برای محدودسازی آمد و شد‌ها به کار بسته و اجرایی شود؟

سوالی که به نظر می‌رسید پاسخ مسئولان به آن منفی است؛ آنقدر منفی که موج نخست سفر‌های نوروزی از راه رسید و تصاویر مخابره شده از راهبندان‌ها و ترافیک سنگین در محور‌های مواصلاتی همگان را شگفت زده کرد. تردد‌هایی که حکم انتشار ویروس در سراسر کشور را داشت، اما کسی مانعشان نمی‌شد.

آن تصاویر، شروع مسیری بود که بعد به شیوه‌های دیگر ادامه یافت؛ مسیری که با تب سنجی و نسخه‌ای ابتدایی از غربالگری در جاده‌ها آغاز شد و بعد به اعمال محدودیت در تردد به برخی شهر‌ها و استان‌ها رسید و در نهایت به تدابیری به شدت سختگیرانه کشیده شد که نقطه اوج آن در سیزده بدر بود.

جان باختگان کووید ۱۹ در کشورمان رو به کاهش گذاشته

سلسله اقداماتی که موجب شد به سرعت آمار مبتلایان و به دنبالش، جان باختگان کووید ۱۹ در کشورمان رو به کاهش بگذارد و به جایی برسیم که متولیان بهداشت و درمان از مدیریت کامل بیماری و شروع مرحله کنترل و بعد مهار آن سخن بگویند؛ رویایی که هنوز تعبیر نشده است.

آن روز‌ها شعار کلیدی همه مسئولان «کرونا را شکست می‌دهیم» بود و شرایط هم به گونه‌ای پیش می‌رفت که به نظر این شعار تحقق پذیر بود، اما بعد شرایط به گونه‌ای تغییر کرد که حتی آن شعار هم برچیده شد و شعار‌های کلی‌تر و بی اثر جایش را گرفت. تغییری که همزمان با اوج گیری آمار مبتلایان و جان باختگان کرونا رقم خورد.

البته این روز‌ها اوضاع کمی بهتر شده و دست کم روند صعودی آمار‌ها متوقف شده است، اما وضعیت دست کمی از آنچه در فروردین امسال تجربه کردیم، ندارد. شرایطی که از یک نظر دیگر هم مشابه فروردین است؛ اینکه تعطیلاتی چند روزه در پیش داریم و بار دیگر پیش بینی‌ها حکایت از اوج گیری مسافرت‌ها دارد.

نیم نگاهی به تقویم کافی است تا دریابیم در انتهای هفته جاری و روز‌های ابتدایی هفته آتی، فرصتی چندین روزه برای سفر مهیاست و احتمالا مثل سال‌های گذشته، شمار زیادی از هموطنانمان از این فرصت برای بازگشت به شهر و دیار خود و حضور در مراسم عزاداری در موطنشان بهره خواهند برد.

این پیش بینی آنقدر محتمل است که ستاد ملی مبارزه با کرونا را هم به واکنش واداشته است؛ واکنشی عجیب و تکراری که نمونه اش را در روز‌های واپسین سال ۹۸ تجربه کرده ایم؛ توصیه به اینکه در خانه بمانید، جز برای انجام امور ضروری از خانه خارج نشوید، فاصله گذاری را رعایت کنید و مسافرت نروید!

به این بند از اطلاعیه روز گذشته ستاد مالی مبارزه با کرونا دقت کنید: «بررسی میدانی متخصصان اپیدمی وزارت بهداشت طی شش ماه گذشته موید این نکته مهم است که میزان ابتلا و فوت ناشی از کرونا، ارتباط مستقیم با رفتن به سفر در سطح کشور داشته و لذا رفتن به سفر به معنی قبول ریسک مبتلا شدن و مبتلا کردن سایر هموطنان به ویرووس کووید ۱۹ است.»

اکنون اگر بدانید جمع بندی اطلاعیه اخیر، تقدیر از آن‌هایی است که همراهی و همکاری می‌کنند و تقاضا «از اقلیتی که در این باره بی توجه هستند»، برای «پیوستن به جمع کثیر ایرانیان همراه برای مقابله با کرونا»، دیگر شک و تردیدی برایتان نمی‌ماند که این بار هم به مانند نوروز ۹۹، توصیه به مردم، تنها تدبیر مسئولان برای کاهش شیوع کروناست؛ این توصیه که «ریسک نکنید» که جایگزین اعمال محدودیت‌های ترافیکی شده و دور از انتظار نیست، میزان کارآیی آن در ترافیک‌های گره خورده و راهبندان‌ها در محور‌های مواصلاتی کشور خودنمایی کند و این سوال را به دنبال داشته باشد که چرا از گذشته درس نمی‌گیریم و مدام در حال تکرار سهل انگاری‌ها و قصور‌ها هستیم؟!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار