ابراهیم مولوی گفت: امروزه دستیابی به توسعه اجتماعی نیازمند ترسیم نقشه راهی است که در آن اهداف منابع و الزامات به صورت شفاف و دقیق مشخص شده باشد.
کد خبر: ۸۹۳۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰ 31 August 2020
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر از تدوین سند راهبردی آموزش شهروندی در مرکز پژوهش‌های شورا خبر داد و گفت: تدوین این سند گامی بلند به سمت مدیریت محله‌ای درون زا و مشارکتی در شهر است.

به گزارش مهر، مولوی افزود: از زمانی که آسیب‌های موازی کاری و خنثی کردن اقدامات به سبب تغییر مدیریت‌ها و هدر رفت بودجه‌ها به سبب تصمیمات سلیقه‌ای و فاقد بنیه علمی بر سیستم مدیریتی کشور هویدا شد شهرداری‌ها و شورا‌های شهر به عنوان مجموعه‌هایی که در تماس نزدیک با مردم بودند تغییرات علمی در شیوه اتخاذ تصمیمات مدیریتی را مد نظر قرار دادند که مهمترین گام آن اخذ تصمیمات بر مبنای مطالعات میدانی، برآورد‌های سرزمینی، مطالعات و جمع بندی نظرات کارشناسان برنامه‌ها بود.

مولوی با بیان اینکه مدیران شهری در حوزه آموزش شهروندی بنا بر تصمیمات و دیدگاه‌های شخصی، گاه تاکید و تمرکز بودجه‌ها را بر مسائل ترافیکی و گاهی نیز بر آموزه‌های اخلاقی و زمانی بر فرهنگ ورزش همگانی و آپارتمان نشینی می‌گذاشتند، اضافه کرد: این در حالی است که تاکنون تحقیق جامعی از نیاز‌های جامعه و راهکار‌های حل این مسائل بر مبنای اصول شهرسازی جامعه‌شناسی، مفاهیم فرهنگی و دینی صورت نگرفته که بر این اساس در این راستا کمیته آموزش مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان نسبت به تدوین سند راهبردی آموزش شهروندی شهرداری همدان اقدام کرد.

مولوی گفت: امروزه دستیابی به توسعه اجتماعی نیازمند ترسیم نقشه راهی است که در آن اهداف منابع و الزامات به صورت شفاف و دقیق مشخص شده باشد.

وی افزود: در طرح سند راهبردی آموزش شهروندی شهرداری همدان پاسخگویی به تحولات محیطی و نیاز‌های شهر مد نظر قرار گرفته و ایجاد و توسعه بستر‌های لازم برای انسجام بخشی و یکپارچگی در آموزش‌های شهروندی و نیز هماهنگی با سایر نهاد‌های استانی و ملی مؤثر در این بحث مورد توجه بوده است.

وی با بیان اینکه ضرورت تدوین سند راهبردی آموزش شهروندی شهرداری همدان در مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان با تشکیل کارگروهی ویژه مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، اظهار کرد: سند آموزش شهروندی شهرداری همدان دارای ساختاری نظام‌مند است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان با اشاره به اینکه این سند راهبردی به عنوان مبنای جهت‌گیری‌ها، تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها در شهر همدان با هدف ایجاد تحول در عرصه‌های مختلف برای نیل به توسعه پایدار و تحقق جامعه دانایی محور تدوین شده است، گفت: این سند دارای ویژگی‌هایی از آن جمله رویکرد چشم‌انداز محور با ترسیم آینده مطلوب و انگیزشی، استناد به اسناد فرادستی و اهداف عالیه مدیریت شهری همدان و تاکید بر ایجاد زمینه‌های مشارکت صاحبنظران و دست‌اندرکاران آموزش‌های شهروندی است.

مولوی به نقاط ضعف، قوت، چالش‌ها و فرصت‌های آموزش شهروندی در شهرداری همدان اشاره کرد و گفت: برای کمک به تطبیق افکار، گفتار و رفتار شهروندان با آنچه تعالیم دینی و قوانین جاری کشور برای یک شهروند مطلوب ترسیم کرده باید موارد کلانی شامل تعالی فرهنگ شهروندی و سبک زندگی ایرانی اسلامی، وجود شهر سالم و شهروندان با نشاط و شاداب، امکان دستیابی به شهر یادگیرنده و دانش‌بنیان، بسترسازی مشارکت فعال و اثربخش در تصمیم‌گیری، عمل آگاهانه و مسئولانه در امور اجتماعی و زندگی شهری برای دستیابی به توسعه پایدار شهری و حفظ و حراست از میراث فرهنگی اسلامی ایرانی و همدانی مد نظر قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار