هرساله با قرار گرفتن در آستانه فصل سرد که احتمال بیماری‌های واگیردار تنفسی نظیر آنفلوآنزا قوت می‌گیرد، توصیه‌ها برای دریافت واکسن آنفلوآنزا نیز آغاز می‌شود، اما آیا همه افراد واجد شرایط دریافت این واکسن هستند؟
کد خبر: ۹۰۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ 24 September 2020
                                                   چه کسانی نباید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، امسال پاییز با همزمانی آنفلوآنزا و کرونا به اذعان پزشکان و متخصصان پیش بینی می شود که پاییز سختی پیشِ رو باشد؛ از این رو مدتی است که توصیه‌هایی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا به جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری به گوش می‌رسد، اما نکته قابل توجه آن است که همه افراد نمی‌توانند اقدام به تزریق این واکسن کنند و محدودیت‌هایی برای دریافت آن وجود دارد.

موارد منع‌ مصرف واکسن ‌آنفلوآنزا

افراد دارای سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید (نظیر آنافیلاکسی) به واکسن و یا هر یک از اجزای واکسن، از دریافت واکسن منع می‌شوند. در گروه‌های زیر نیز واکسن آنفلوانزا باید با احتیاط و با تجویز و تحت نظر پزشک با تجهیزات کافی احیای قلبی ریوی تزریق شود:

- افراد دارای حساسیت شدید به تخم مرغ ( بروز کهیر شدید، تغییرات قلبی عروقی و افت فشارخون، دیسترس تنفسی، بروز علائم گوارشی و به طور کلی ایجاد واکنش‌های نیازمند به دریافت اپینفرین یا مداخالت اورژانسی طبی به عنوان واکنش‌های آلرژیک شدید یا حساسیت شدید تعریف می‌شوند) این افراد باید با نظر پزشک اقدام به دریافت واکسن کنند و پس از دریافت واکسن به مدت نیم ساعت تحت نظر پزشک در یک مرکز مجهز قرار داشته باشند.

- افرادی که سابقه آلرژی خفیف به تخم مرغ دارند یعنی فقط خارش و کهیر خفیف دارند می توانند واکسن آنفلوانزا دریافت کنند؛ اما توصیه می‌شود بیماران بعد از دریافت واکسن به مدت حداقل 15 دقیقه در حالت نشسته یا خوابیده به پشت تحت نظر قرار گیرند.

- افراد دارای سابقه بیماری گیلن‌باره در طی ۶ هفته پس از دریافت واکسن آنفلوانزای قبلی.

- افراد دارای بیماری حاد متوسط یا شدید با یا بدون تب.

بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در مواردی نیز واکسیناسیون تا زمان بهبودی حال عمومی بیمار باید به تعویق افتد. به عنوان مثال بیماران مشکوک یا مبتلا به بیماری کووید-۱۹ تا زمان رفع علائم بیماری مجاز به دریافت واکسن آنفلوانزا نیستند./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار