معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام؛
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه تعداد مبتلایان به کرونا در استان روز به روز در حال افزایش است، افزود: طی ۲ هفته گذشته آمار بستری‌های ناشی از کرونا در استان تا ۶۰ نفر کاهش یافت اما اکنون این آمار به ۱۴۵ نفر رسیده است.
کد خبر: ۹۰۳۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵ 27 September 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛دکتر جمیل صادقی‌فر اظهار داشت: موج جدیدی از کرونا در کشور آغاز شده است و با اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایلام از ۲ ماه پیش نگرانی خود را از شروع فصل پاییز اعلام کرده بود، هشدارها برای مردم بی‌اهمیت شده است.

وی با بیان اینکه تعداد مبتلایان به کرونا در استان روز به روز در حال افزایش است، افزود: طی ۲ هفته گذشته آمار بستری‌های ناشی از کرونا در استان تا ۶۰ نفر کاهش یافت اما اکنون این آمار به ۱۴۵ نفر رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: استان‌های همسایه ما شامل کرمانشاه، لرستان و خوزستان در وضعیت قرمز هستند و ایلام نیز با همین وضعیت نیز در شرایط مناسبی قرار ندارد و نیازمند پیشگیری، بهداشت، حساسیت و دقت در رعایت پروتکل‌هاست.

صادقی‌فر یادآور شد: در نگاهمان نسبت به رعایت پروتکل‌ها فراز و نشیب داشتیم و هر جا مردم بهتر پروتکل‌ها را رعایت کردند بیماری تحت کنترل درآمده و هر جا نیز با بی‌تفاوتی و ساده انگاری برخورد کردیم وضعیت بدتر شده است.

وی با بیان اینکه ستادهای استانی مبارزه با کرونا در همه استان‌ها مانند هم هستند، اظهار داشت: بدلیل اینکه بیماری واگیردار بوده، براحتی منتشر می‌شود و قدرت سرایت آن نیز افزایش یافته است، کنترل آن نیازمند یک همت جمعی و رعایت تک‌تک افراد جامعه است و تا زمانی که روی این موضوع با هر مصوبه و هر تعداد جلسه هدفگذاری نکنیم، موفق نخواهیم شد.

نوجوانان، بزرگ‌ترین گروه ناقلان کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: هم‌اکنون گروه نوجوانان بزرگترین گروه ناقلان کرونا هستند و ضروری است چند هدف را دنبال کنیم و رسانه‌ها به این موضوعات بپردازند.

صادقی‌فر با بیان اینکه در چند روز اخیر عمده فوتی‌ها دارای ناراحتی‌های قلبی بوده‌اند، یادآور شد: افرادی با سنین بالا و ناراحتی قلبی، فشار خون، دیابت، ناراحتی‌های مزمن ریوی و سرطان کمتر از خانه خارج شوند و در صورت ضرورت ماسک بزنند و از ورود به تجمعات خودداری کنند.

ابتلای ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از شاغلان به کرونا

صادقی‌فر اظهار داشت: بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از مبتلایان کرونا شاغل هستند که این تعداد شامل افرادی است که شغل آنها ثبت شده است و ۲۰ درصد نیز افرادی هستند که خود را به عنوان شاغل معرفی نکردند.

وی افزود: ادارات به عنوان کانون تجمعات حتما اصل دورکاری، حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و مادران باردار را مورد توجه قرار دهند و پروتکل‌ها را با حساسیت بیشتری رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: نسبت به اوایل فروردین و اردیبهشت زیرساخت‌ها را در حوزه آمادگی ذهنی مردم و مسوولان تقویت کردیم  و با لمس بیشتر مشکلات در حوزه زیرساخت‌های بهداشت و درمان اتفاقات خوبی افتاده است.

۲۲ مرکز کرونا سنگر اول مراجعه بیماران

صادقی‌فر افزود: ۲۲ مرکز منتخب کرونا در استان داریم که بدون استفاده از نیروی انسانی مازاد و بدون ایجاد ساختمان جدید، همان ظرفیت حوزه بهداشت را بکار گرفتیم و در سنگر اول، بیماران به این مراکز مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه هنر حوزه بهداشت بیماریابی افراد و تشخیص زودهنگام است، تاکید کرد: چنانچه آمار مبتلایان افزایش یافت، ضعف سیستم دانشگاه نیست بلکه نقطه قوت سیستم بهداشتی در شناسایی زودرس بیماران است.

وی یادآور شد: با افزایش آمار بستری، دچار مشکل می‌شویم اما بیماریابی سریع ۲ مفهوم دارد ابتدا از انتقال بیماری بین افراد جلوگیری می‌شود چون فرد مبتلا به کرونا در قرنطینه قرار می‌گیرد و اطرافیان حداقل در امان هستند و دوم اینکه رعایت پروتکل‌ها در همان مراحل اول منجر به بهبودی سریعتر می‌شود و نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: باید میزان استفاده از ماسک را در جامعه افزایش دهیم، دسترسی به ماسک ارزان‌قیمت مناسب بیشتر شود و فرهنگ استفاده از ماسک را تقویت کنیم.

صادقی‌فر تاکید کرد: هرجا میزان استفاده از ماسک بین مردم افزایش پیدا کرده انتقال بیماری نیز هم کمتر شده است بنابراین باید تلاش کنیم بجز در موارد ضروری از خانه خارج نشویم./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار