جعفرزاده نماینده مردم رشت ؛
جعفرزاده در ادامه پیشنهاد کرد: تمامی احزاب، گروه‌ها، افراد و جناح‌ها منشور اخلاقی برای خود تدوین کنند تا هیچ کاری خلاف قانون انجام نشود ضمن این که الگوی دین مدارانه انتخاباتی هم خواهد بود.
کد خبر: ۹۱۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 09 September 2015
تابناک گیلان: یک عضو فراکسیون اصول‌گرایان رهروان ولایت مجلس با پیشنهاد این که تمامی احزاب و جناح‌ها باید برای خود منشور اخلاقی تدوین کنند، تاکید کرد: با توجه به روش و منش دولت یازدهم به نظر می‌رسد بسترهای تهیه منشور در میان جریانات سیاسی فراهم است.

غلامعلی جعفرزاده درباره این‌که وجود یک منشور اخلاقی و پایبندی همه جریانات به آن تاچه اندازه در کاهش تنش‌های انتخاباتی و پر شور شدن انتخابات موثر است؟ گفت: ما کشوری اسلامی هستیم و هر سال یک انتخابات در کشور برگزار می شود و بعضا در جریانات انتخابات‌ها، اتفاقات تلخی در کشور می‌افتد، بداخلاقی‌هایی به وجود می‌آید و یا با آبروی افراد بازی می‌شود و از تریبون‌ها مطالبی خلاف واقع گفته‌ می‌شود، کارناوال‌ها اقداماتی کرده و یا شب‌نامه پخش می‌شود و طبیعی است که دولت باید تدابیری را در این گونه موارد اتخاذ کند.

وی تاکید کرد: البته هر اندازه در این زمینه قانون مکتوب شود جامع و مانع نخواهد بود مگر این‌که احزاب، گروه‌ها، جناح‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی براساس متدولوژی اخلاقی حرکت کنند و یک چارچوب اخلاقی دین‌مدارانه ترسیم کنند.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این که تاکنون چنین چارچوبی از سوی جریانات و احزاب شکل نگرفته و نبوده است، اظهار کرد: این مساله سبب می شود آن شور و هیجان انتخاباتی و آن تقدس و دین‌مداری از بعضی از گروه ها، افراد و جناح‌ها گرفته شود بنابراین لازم است احزاب، جناح‌ها در قالب یک منشور اخلاقی کشور را هدایت کنند.
نماینده مردم رشت در مجلس خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم اگر چنین منشورها یا چارچوب‌هایی ترسیم شده و این امر تحقق پیدا کند بسیاری از تنش‌های انتخاباتی و اجتماعی که بعضا در برخی از نقاط کشور حوادث تلخی را ایجاد می‌کند، کاهش پیدا کند و ما شاهد تکرار چنین مسائلی نخواهیم بود.

جعفرزاده در ادامه پیشنهاد کرد: تمامی احزاب، گروه‌ها، افراد و جناح‌ها منشور اخلاقی برای خود تدوین کنند تا هیچ کاری خلاف قانون انجام نشود ضمن این که الگوی دین مدارانه انتخاباتی هم خواهد بود.

وی درباره این‌که تاچه اندازه جریانات سیاسی آمادگی تهیه چنین منشور اخلاقی را دارند؟ گفت: با توجه به روش و منش دولت و رهنمودهای مقام معظم رهبری فکر می‌کنم در این دوره، بستر برای این موضوع فراهم است؛ یعنی در دولت یازدهم با توجه به این که از دولت‌های قبلی خارج شدیم به نظر می‌رسد که بستر‌های تهیه منشور در میان جریان‌های سیاسی فراهم است.
این عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس درباره این‌که پایبندی فعالان حزبی به این منشور انتخاباتی چقدر می‌تواند این آموزش را به حامیان جریانات و گروه‌های سیاسی دهد که در فضای انتخابات به دنبال رقابت سالم باشند، اظهار کرد: حوادث گذشته به ما نشان داد که یکی از علت‌های بروز آن حوادث عدم وجود اخلاق بود طبیعتا برای این‌که دیگر این موضوع تکرار نشود و بتوانیم انتخابات پرشکوه و پرشوری را برگزار کنیم وجود این منشور و پایبندی به آن و رعایت همه جانبه‌اش به عنوان اخلاق اسلامی قطعا ضروری و امکان ناپذیر است.

متن منشور اخلاقي دولت تدبير و اميد

متن «منشور اخلاقي دولت تدبير و اميد» كه در اولين جلسه هيات دولت يازدهم به رياست حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني، قرائت شد، به شرح ذيل است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

1- خداوند را در همه حالات ناظر بر اعمال و رفتار خويش و مسئوليت را امانتي الهي بدانم.
2- همه آحاد مردم ايران را از همه اقوام و مذاهب الهي و بدون توجه به تفاوت‌هاي فردي، جنسيتي و گروهي، محترم بشمارم و از حقوق، حريم خصوصي، حيثيت و شرافت آنان پاسداري کنم و در استفاده از تمام سرمايه‌هاي انساني کشور بکوشم.
3- هدف اول من تامين مصالح پايدار نظام جمهوري اسلامي ايران باشد و در صورتي که بين منافع فردي حزبي، سازماني، قومي و حرفه‌اي من با مصالح ملي تضادي باشد، از منافع خود بگذرم و مصالح ملي را مبناي تصميم قرار دهم؛ در تمام تصميمات و اقدامات خود، سياست‌هاي کلي نظام (ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبري)، برنامه‌هاي توسعه، قوانين و اولويت‌هاي اعلام شده از طرف رييس‌جمهور را مد نظر قرار دهم.
4- انديشه‌ام در مدار اعتدال، تصميماتم بر مبناي تدبير و رفتارم در چارچوب قانون باشد و از تندروي، شتاب‌زدگي و خودسري بپرهيزم.
5- همواره از دروغ بپرهيزم؛ به شعور و افکار عمومي احترام بگذارم؛ از دست‌کاري در اطلاعات و يا ارايه اطلاعات به گونه‌اي که موجب فريب ديگران به ويژه مسئولان عالي نظام شود به شدت پرهيز کنم؛ به عنوان امين نظام جمهوري اسلامي، اطلاعات و اسرار نظام را حفظ نمايم؛ چه در زمان مسئوليت و چه بعد از آن رازدار باشم.
6- در تمام تصميمات و اقدامات خود جويا و پذيراي نقد و نظر ديگران باشم، مسئوليت خطاهاي خود را بپذيرم؛ براي ديدگاه مخالف و انتقاد، ارزش قائل باشم و خود را مقيد به گزارش‌دهي منظم به رييس‌جمهور و مردم بدانم.
7- نگاه و هدف خود را به سازمان تحت مديريت خود محدود نکنم، بلکه تعاملات بين سازماني و هم‌افزايي هاي فراسازماني را مدنظر قرار دهم. در اين راه به ويژه با وزارت‌خانه‌هاي هم‌گروه، فراتر از منافع سازماني و با هدف دستيابي به اهداف ملي همکاري مؤثر داشته باشم.
8- مبناي واگذاري مناصب را شايستگي، راستگويي و درستکاري قرار دهم و نزديکان سببي و نسبي من در انتصابات از هيچ امتياز و تقدمي برخوردار نباشند.
9- مديران زيردست خود را براي پذيرش مسئوليت‌هاي بزرگتر و بلند رتبه‌تر آماده کنم و کارکنان خود را به مثابه سرمايه‌اي بپندارم که بهره‌وري و بالندگي آن‌ها بر عهده من است.
10- نظرات تخصصي مديران قبلي، کارمندان، منتقدان و مشاوران مستقل خود را جويا شوم و به آن توجه ويژه کنم.
11- حق مردم در دسترسي به اطلاعات را پاس دارم، شفافيت اطلاعاتي را مبناي عمل قرار دهم؛ در ارايه اطلاعات به آنان و تعامل با رسانه‌ها فعالانه و با رويکرد مثبت عمل کنم و در اين مسير با نظام اطلاع‌رساني دولت هماهنگ عمل کنم.
12- سرمايه‌هاي هستي چون انرژي، محيط زيست و نيروي انساني را سرمايه‌هاي تمام بشر دانسته، در حفظ، کاربرد درست و بهسازي آنها کوشش کنم و اين سرمايه را همچون ميراثي بپندارم که از گذشتگان به ما رسيده است و چون امانتي بپندارم که بايد به آيندگان برسانيم.
13- هر گاه به اين جمع‌بندي برسم که توان لازم براي انجام مسئوليت را از دست داده‌ام مراتب را به رييس‌جمهور اعلام کنم و زماني که مي‌خواهم سازمان تحت مديريت خود را تحويل مسئول بعدي دهم، تمام اطلاعات و تجربيات خويش را به جانشين خود منتقل کنم.
من در پيشگاه قرآن کريم و در برابر رييس‌جمهوري اسلامي ايران به خداوند قادر متعال سوگند مي‌خورم که همواره در دوران مسئوليت خود به منشور اخلاقي دولت «تدبير و اميد» متعهد باشم و همه توان خود را در راه ايفاي وظيفه‌ام بکار گيرم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار